Annons:
Etikettaktivt-liv
Läst 19997 ggr
Argesh
2017-09-27 11:53

Smärtrehab eller jobb?

Vad tycker ni (med HMS/EDS)?

Jag har EDS  (och ADHD) och diagnos sen drygt ett år tillbaka. Har varit arbetslös och i Jobb-och Utvecklingsgarantin. Har praktiserat på ett ställe som gärna vill anställa mig åtminstone 50%. Mer än så orkar jag inte nu.

Jag behöver vara sjukskriven resterande tid. Och det kan man ju inte vara hur länge som helst. Så i förlängningen kanske jag behöver permanent sjukersättning. Men då ska man ju ha provat allt, och jag förmodar att det innefattar smärtrehab.

Att genomgå smärtrehab, vilket jag inte ser fram emot blir 12 veckor av konstant fokus på sjukdom och smärta. Jag är ganska välutbildad och har haft både tid och resurser att sätta mig in i vad jag behöver göra och vad som kan funka. Jag vet ifrån min ADHD-utredning att sådana här patientutbildningar brukar vara ganska grundläggande och inte ge så mycket.

Och i mitt fall skulle detta innebära att jag då skulle vara sjukskriven från det här jobbet som jag verkligen vill ha och de vill verkligen ha mig där, för att genomgå en smärtrehab som inte kommer att göra så mycket eftersom jag har en nedärvd bindvävssjukdom som sällan eller aldrig blir bättre ju äldre man blir. Är 48. Då kanske de anställer någon annan och så blir jag helt arbetslös igen, då.

Det känns som ett moment 22 allihopa, och jag vet inte hur jag ska göra. Hur skulle ni göra? Någon här som är sjukskriven/har sjukersättning till 1/2 och hur gör du för att det ska funka?

Annons:
hippoteket
2017-11-30 23:17
#1

Har du varit i kontakt med försäkringskassan och frågat hur det fungerar? Arbetsförmedlingen?

(jag jobbar på en väns initierade svar i ämnet, får se om hon orkar sätta ihop något)

Upp till toppen
Annons: