Annons:
Etiketterehlers-danlos-edshypermobilitetsyndrom-hms
Läst 2979 ggr
Lia
2016-05-12 09:26

Vrider fel

Jag har (hittills) EDS och kan såklart vrida mina leder för mycket. Speciellt axlar, armbågar och knän. Det är helt okej under dagen, men på natten vet jag ju inte vad jag gör. Det resulterar i knän och armbågar som böjs fel, så när jag vaknar har jag jätteont och det håller i sig i timmar eller dagar. Finns det något att göra för att undvika detta? Har ni några tips?

Annons:
Sandra Ge
2016-05-13 08:31
#1

Hej Det allra bästa o enklaste du kan göra är att sova med ortoser som förhindrar översträckning o luxationer på berörda leder. Då har hela kroppen mkt bättre förutsättningar när den vaknar på morgonen. Ortoser får du genom Arbetsterapeut eller Ortopedtekniska Lycka till

Lia
2016-05-13 12:46
#2

Tack så jättemycket, det ska jag definitivt kolla upp!

lightseeker
2016-06-12 22:17
#3

på Ortopedtekniska skrev de bla. ut en fotskena till mig, pga. att mitt vänster ben vrider sig inåt, krampar och ställer till, känns hela dagen men stjäl hela min nattsömn.
Hellre en skena än en massa tabletter som ändå inte kan bota.
Finns dylika skenor för armar också, då som Arbetsterapeuten skriver ut.
(de har olika ansvarsområden)
Beroende på vilken del du bor i av Sverige, så är det gratis om din husläkare tex. skriver en remiss, vissa ortoser betalar man själv.
Men be om en heltäckande remiss för hela kroppen/alla kroppsdelars behov, annars så tar de bara en kroppsdel i taget, och det funkar ju för "Normala" människor, men inte på oss EDS:are

Upp till toppen
Annons: