Annons:
Etiketterokänd-diagnosövriga-hypermobila-sjukdomar
Läst 6250 ggr
paperball
2015-12-28 14:36

Överrörlighetssyndrom som ger illamående och...

lade detta i en annan tråd också, men testar här med!

…kräkningar? 

lade detta i en annan tråd också, men testar här med!

Detta låter lite konstigt, men om någon har ett svar som kan hjälpa mig att bli bra så skulle det vara guld värt för mig! En kvinna som ej är läkare sa till mig att mina kräkningar beror på en neurologisk sjukdom som har med överrörlighet att göra. Någon som har en aning om vad detta kan vara?  Mycket tacksam för svar!

Annons:
Anterrabae
2016-01-17 01:08
#1

Oj, det låter läskigt. Jag kräks av smärta, och den kommer ju som ett resultat sav överrörligheten. För några år sen hade jag en inflammation i bakhuvudet som tryckte på nerverna, då spydde jag konstant. Neurologen pratade om att de brukar kalka den nerven som var mest kopplad dit för "migrän-/må illa nerven" just för att den ger kräkningar, när den överstimuleras..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Lummer]
2016-01-18 18:37
#2

Hallå #1 Nyfiken fråga. Kom sig den inflammationen av din överrörlighet och hur länge höll det på? Har varit sjukskriven i över ett år bla pga svår ögonmigrän och det känns om det är något galet i bakhuvudet. Fick tjatat till mig en MR som jag får svar på om en vecka…

Anterrabae
2016-01-18 19:32
#3

#2 nej man kan inte koppla inflammationen till just EDS. Men EDS gör att jag är autoimmun, och inflammationen var autoimmun, på samma vis som en reumatiker har autoimmuna inflammationer i lederna. Och som vanligt när det gäller mig så gick den aldrig att typbestämma. Men något överrörlighet kan göra är att "saker" halkar lite ur läge, och i nacken finns det inte massa plats att spela på. Och beroende på vad som trycks på får man olika symtom. Jag hamnar ganska ofta i läget att jag mår illa och kräks. Får migrän, både med och utan aura. Berätta gärna vad MR säger. Jag gjorde en förra veckan, och den var ren från inflammationshärdar och diskbråck och aneurysmer :) Goda nyheter med andra ord.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Lummer]
2016-01-18 20:00
#4

Så skönt att din MR var bra😁 Jag har ingen diagnos men är överrörlig. Ska få komma till Gottfriesmottagningen i Göteborg någon gång i vår så får vi väl se vad dom har att säga. Min ögon migrän har blivit bättre men den har också ändrats , så ibland är det som ett kalejdoskop och ibland fält där jag inte ser men yrseln och tinnitusen är kvar . Nä ska väl bli spännande å se om något synts på måndag

Anterrabae
2016-01-18 21:28
#5

Kom ihåg att inget svar/resultat också är ett svar. ❤️

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Lummer]
2016-01-18 23:30
#6

Ja det är ju det. Känns rätt dubbelt att vänta på resultat. Man vill inte hitta något men mam vill hitta något som går att göra något åt samt få tyst fk. Men men. Det blir som de blir.

Annons:
Anterrabae
2016-01-18 23:39
#7

Det blir det, och jag hoppas det blir bra. FK är ena riktiga besvärliga typer

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Lummer]
2016-01-18 23:44
#8

Ja.Besvärliga var ordet😱

Anterrabae
2016-01-18 23:51
#9

*medlider*

Jag är glad att jag är klar med dem.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Lummer]
2016-01-18 23:55
#10

Det är jag med snart för jag blir nog utkastad därifrån innom kort😉 Tack för dina ord Anterrabae Hoppas du får en bra natt 🌻

Anterrabae
2016-01-18 23:59
#11

Det samma till dig! Sov gott! ❤️

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

paperball
2016-01-22 20:21
#12

Jag fick diagnosen EDS för några år sedan men fick den borttagen för jag ansåg inte att den passade på mina symtom- då…

Jag har också ögonmigrän, kan det vara den som ger kräkningar även då jag själv inte tycker att jag har några problem med det just då?

[Lummer]
2016-01-22 20:34
#13

Ingen aning men jag brukar må illa innan ögonmigränen börjar…om det har samband med det eller yrseln vet jag inte. Får också ofta som ett tryck på huvudsvålen liksom före och efter men inte mycket när det håller på. skumt alltihop

Annons:
[Lummer]
2016-01-25 17:11
#14

Hallå Anterrabae. Fick svar på mr idag. Dom hittade inget lustigt annat några förmodade plack varav en förändring såg inflammatorisk ut så det blir å vänta på neurologen. Dom kunde inte säkert säga om någon av fläckarna påverkar syn eller yrsel men troligen. Jag tror ju det är borrelia men det är ju värdelöst att ha i detta land för det finns ingen kronisk sådan här.💩 Inte har jag råd att åka utomlands heller. Så mera väntan…..

Anterrabae
2016-01-25 18:00
#15

Har du borrelia finns det en hel alternativa grejer att ta till. Det har jag själv gjort några gånger. Borrelia brukar dock inte visa sig på MR. Det låter ju som liknade det jag fick. En inflammation som petar på och stör nervsystemet.. Men avvakta neurolog och ytterligare provtagning. Så man inte börjar rota från alla håll samtidigt.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Lummer]
2016-01-25 19:41
#16

Jag tycker det går så sakta allt… men jag har lärt mig att inte nämna borrelia i läkares närvaro. Lite som att svära i kyrkan. Har läst massa forskning om borrelia och på flera ställen att det finns skäl att misstänka att det skapar plackbildning och kan tom vara orsak till att dra igång olika neurologiska sjukdomar så jag tyckr inte det är så långsökt när man lägger ihop allt. Men som sagt svära i kyrkan😉

Anterrabae
2016-01-25 20:32
#17

Jo jag känner ign det där. Gjorde en "test" på kronisk borrelia, jag prickade in 34 av 37 symtom…

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Lummer]
2016-01-25 20:36
#18

Finns en sån test på botaborrelia. se tror jag det hette. Var många frågor och mycket eller det mesta stämmer på mig.

Anterrabae
2016-01-25 20:51
#19

Ja precis.. och när jag tänker på det så var det säkert fler frågor än så, det jag minns så väl är att det bara var 3-4 saker som jag inte hade, av flera sidor med symtom.

Jag hittade mitt på Borrelia- och TBE-förubundets sida

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Lummer]
2016-01-25 21:14
#20

Googlade lite botaborrelia.se ser annorlunda ut nu men det finns lista på botaborrelia .worldpress.com

Annons:
Anterrabae
2016-01-25 21:56
#21

Här funns en hel del matnyttigt. Svenska Borrelia och TBE föreningen: http://www.borrelia-tbe.se/

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Lummer]
2016-01-29 11:11
#22

Sorry Paperballl tror bestämt att jag kapade din tråd😲 Har du yrsel eller är det av värken du kräks?

Anterrabae
2016-01-29 13:02
#23

Förlåt, från mig med! Tänkte mig inte alls för!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Lummer]
2016-01-29 14:35
#24

Jag skäms….

Anterrabae
2016-01-29 16:09
#25

TS, jag såg att du skrev att du fått en EDSdiagnos. Har du händelsevis diabetes också? Då finns det många kopplingar till kräkningar.

Annars kan jag bara komma på smärta och migrän (även ögon) som brukar ge kräkningar hos mig.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

paperball
2016-01-29 22:51
#26

Nej, ingen diabetes (än iaf) som kan förklara det. Började bara helt plötsligt en dag och sedan har det bara blivit värre. Är det kombon av EDS och diabetes som ger kräkningar eller diabetesen i sig?

Anterrabae
2016-01-29 23:06
#27

Det är främst diabetesen. för de flesta. I och för sig har jag flera endokrina problem. Alltså hormonella, inte bara med inslulin, och alla dem kan visst ge illamående och kräkningar. Uttöver smärta och värk, samt migrän 🤪

Skönt att du slipper diabetesen, i alla fall. Hoppas det håller i sig och stannar så.

EDS är snarare en orsak till att man kan utveckla diabetes, än att den tillsammans med diabetes ger kräkningar. Det är väl snarare så det hänger ihop med de flesta följdsjukdommar. EDS är som en paraplyorganisation där typ vad som helst kan rymmas under. I mitt fall är det autoimmuna inflammationer, endkokrina problem och ögontrassel som är de stora.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Upp till toppen
Annons: