Annons:
Etiketterehlers-danlos-edshypermobilitetsyndrom-hms
Läst 3671 ggr
iristhevirus72
2015-05-05 17:16

Lämplig idrott för överrörliga barn

Hej!

Har en dotter på 3,5 år som inte har någon riktig diagnos men överallt vi hamnar så får vi höra att hon är på gränsen till extremt överrörlig. Senast idag var det tandläkaren som reagerade på hennes allt för överrörliga käkar!

Vi har varit och träffat sjukgymnast på barn- och ungdomsmedicin för något år sedan men hon hade inga egentliga rekommendationer. Det enda hon sa egentligen var att hon apselut inte får spela fotboll, samt gav oss stödskor som unga fröken givetvis vägrar använda. Inlägg fick vi åxo och det använder hon iaf. Sjukgymnasten sa åxo att när hon säger att hon är trött så ÄR hon trött och att hon kommer att åka vagn länge. Än så länge stämmer det. Hon orkar inte gå särskilt långt och klagar ofta på ont i benen och ryggen.

Till saken hör att hon är väldigt aktiv och uppåt framåt och vi upplever att hon, trots överrörligheten, har en väldigt god kroppsuppfattning för sin ålder. Vi ser att hon kan räkna ut hur man ska göra när man exempelvis svingar sig i en lian och gör allt rätt men att det sedan är kroppen som fallerar till skillnad från storasyster som är snart 6 och inte alls har samma problematik men som inte alls har samma kroppsuppfattning (även om den nog är tillräcklig för sin ålder).

Givetvis älskar ungen fotboll åxo. Vill spela hela tiden! Sover med bollen i sängen etc. Det kommer hon inte få göra dock, iaf inte i organiserad form. Skulle gärna ha tips på andra träningsformer/aktiviteter som är bra. Än så länge är hon ju så pass liten att det räcker gott och väl med en aktivitet. Vi har kört på barndans hon och jag ett tag nu t. ex.  Men sen, när hon kommer upp i ålder och det börjar bli viktigt på riktigt, då skulle det vara bra att ha några spår till hands man kan försöka leda in henne på.

Annons:
Lexie82
2015-05-05 17:22
#1

Min 15-åriga son är överrörlig. Sjukgymnasten sa att det är bra om han bygger muskler, eftersom musklerna då skapar en del av den stabilitet som ligamenten inte klara (orsaken till överrörligheten). Han simmade i många år, vilket är väldigt bra. Det ger muskler över hela kroppen samtidigt som det är skonsam träning.

iristhevirus72
2015-05-06 09:03
#2

Tack!

Jo, simning har jag förstått ska vara bra. Själv höll jag på med fotboll, vilket har varit rena döden för min kropp även om jag inte är riktigt lika överrörlig som dottern. Skulle önska att det fanns någon skonsam lagsport åxo….

Lexie82
2015-05-06 10:51
#3

Vattenpolo kanske, när hon blir äldre? Simning är ju förvisso inte en lagsport, om man inte simmar stafett, men det är ju ändå en gemenskap bland simmarna.

emawid
2015-05-09 10:32
#4

Cykling är också skonsamt, upplever jag det i alla fall. Det blir inte samma belastning på lederna som det blir då man springer och hoppar. Vilket barn gör oavsett vad man säger till dem. Skridskoåkning/rollerblades kanske kan vara någonting om det inte blir alltför mycket belastning på fotlederna och knäna. Jag tänker att det blir ju inte samma häftiga landning och liknande där heller som exempelvis vid löpning. Märk väl att det här bara är vad jag upplevt under min uppväxt, inte vad någon har rekommenderat mig… :-)

Chestnut
2015-05-09 16:53
#5

Varför inte låta ungen spela fotboll på knattenivå så länge hon vill? Har svårt att se skadan i det. Däremot skulle elitnivå satsning kanske kräva lite väl av kroppen.

Med vänliga hälsningar
Chess

Anterrabae
2015-05-24 20:13
#6

Ridning! Det stärker hela kroppen och ger kontroll. Det är överrörliga dotterns högsta dröm här! :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
hippoteket
2015-06-22 17:28
#7

Min överrörliga dotter (11 år) rider och tränar friidrott.
Men det finns en del övningar hon inte bör göra, så det står hon över. Ta hjälp av en sjukgymnast för att veta vad som är bra och vad som är mindre bra att göra.

Upp till toppen
Annons: