Annons:
Etikettallmänt-prat
Läst 1268 ggr
[brinker]
2015-03-12 15:46

Hypermobilitet

Fått veta att jag har hypermobilitet, främst bäcken, ben och handled. Läste lite på om hur smärtor visar sig och vart man kan få smärtor, wow säger jag bara, passar perfekt in på mig.

Har nu gått till kiropraktor pga ländrygg smärta som visat sig komma från bäcken och jag är väldigt instabil där samt en led som är överrörlig.

Men en kiropraktor kan ju inte sätta diagnos… så nu undrar jag nästa steg…

Inte för att ag tror mina läkare gör nåt, men vad kan man be om?

Jobbar inom vården och mina problem har blivit extrema sedan jag började inom det yrket, sedan 2,5 år tillbaka, innan dess kände jag knappt nåt och var mycket aktiv. Nu har jag blivit inaktiv och mycket smärtor, mag problem och annat.

Innerst inne känner jag att jag borde byta yrke, för min hälsa och psyke skull…

Annons:
Chestnut
2015-03-12 18:46
#1

En läkare kan ställa diagnos, t ex HMS (om du har generaliserad överrörlighet som läkaren kollar enkelt med Beighton skalan) och skriva remisser för bl a ortoser (ledskydd) så att du inte behöver ta hela kostnaden. Sen är sjukgymnast/fysio ens bästa vän för att lära sig hur man ska använda sin kropp! :-)

Med vänliga hälsningar
Chess

[brinker]
2015-03-12 20:18
#2

Tackar! Ska göra det. :-)

emawid
2015-03-13 11:12
#3

Sen är det ju faktisk så att man själv kan känna att det lättar lite om man vet vad man lider av. Att få reda på vad det är som spökar i kroppen, att det inte är ens eget påhitt och att det faktiskt finns andra med samma eller liknande problem kan göra mycket för psyket som du skriver. Att ha funderingar som hänger över en mår ingen bra av i längden. 

Dessutom men en konstaterad diagnos så kan även arbetssituationen underlättas. Din arbetsgivare har möjlighet att omplacera dig eller förändra dina arbetsuppgifter i första hand. Innan du gör något så drastiskt som att säga upp dig och byta bana. Om det är någonting inom vården du vill arbeta med så finns det kanske alternativ även på din arbetsplats. 

Framför också din oro och dina funderingar angående jobbet för läkaren. (Det är inte alla läkare ser helheten utan att man ger dem en liten knuff i rätt riktning.) För som jag förstår på dig så är det inte bara en diagnos du "fiskar efter" utan det är även hur din framtida hälsa kan komma att påverkas. Ingen vill ju gå ifrån ett jobb som man trivs med, men ibland kan det behövas lite extra stöd för att man ska kunna vara kvar. 

Lycka till! :)

hippoteket
2015-03-14 00:20
#4

Kontakta en sjukgymnast som kan ge dig bra övningar för att stärka upp dina svagare områden, så att du kan kompensera överrörligheten så mycket som möjligt.

[brinker]
2015-04-02 17:53
#5

Så, det är 2 april. Jag har bra o dåliga dagar. Har börjat styrketräna lite lätt på gymmet, sätena är smärtsamma men själva träningen i sig är rätt skön.

2 månader kvar tills jag ska börja jobbet och jag är så nervös.
Har ju värk varje dag men i olika grader, som idag har jag i rörelse en rätt kraftig värk med lite smärta som kommer då å då, medan liggandes en mild värk, främst vänster sida av rumpan korsrygg och ner mot övre lår.

Har ju även fått mycket värk och smärta i fötterna (vet ej om jag har skrivit det innan) Det har jag ju hela tiden, morronen är värst när jag sätter ner fötterna på golvet för att stiga ur sängen, tar någon timme tills den värsta stelheten och smärtan försvunnit.

Jag klarar mina 1 timmes promenader dock, kan stå 30-60 min innan värken kommer i högre grader, sitta kan jag i ca samma tid, men jag ligger mest när jag är hemma, minst smärta och värk på det viset.

Jaha…

men jag kämpar på.
Har bytt vc och ska efter påsk boka läkare tid igen.

Anterrabae
2015-04-03 09:32
#6

Så bra att du kan upprätthålla träning och promenader! Bra jobbat! Den där värken och smärtan är jobbig att leva med, har du fungerande smärtlindring? Förstår att du känner dig nervös inför jobbet. Håller alla tummar och tår för att allt får gå bra.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
[brinker]
2015-04-03 13:45
#7

Hej #6

Fungerande smärtlindring, nej, innan när jag hade sån smärta så jag trodde jag skulle dö tog jag allt möjligt men fick magkatarr, mag ont osv av allt. Alvedon fungerar för mig (magen) men den dämpar inte smärtan (den intensiva) något tyvärr, jag tar max dosen av alvedon, hjälper inte men jag blir trött så jag kan lyckas somna.

Som jag har det nu med värk (jag skiljer på värk o smärta) så räcker det med att ligga ner. Bort med tyngden från bäckbenet. 

Men, ligga ner kan jag ju inte göra när jag börjar jobba, hehe. Böja mig ner är jobbigt, böja framåt… det r mkt böjandes, lyftandes, gåendes o ståendes i jobbet.

Bytte däck på bilen här om dagen, fick bära däcken till bilen samt tillbaka till förrådet när allt var klart. Då hade jag smärta efter. Men gick snabbt över tills nästa dag … Men ändå…

Upp till toppen
Annons: