Annons:
Etiketterkostläkemedelhjälpmedel
Läst 5754 ggr
[Torpedtass]
2015-02-11 12:24

Får olika hjälpmedel. Elrullstol?

Inte varit så värst aktiv här inne men nu sker det grejer.

Man kan tydligen få bra hjälp bara man lyckas hitta rätt person för ändamålet också.

Jag är diagnostiserad med EDS-ht, Fibromyalgi, Bechterew, RLS, Artros och Orofacial funktionsnedsättning. Under flera år har jag gått utan hjälpmedel, varit låst till soffan, inte kunnat handla, diska, laga mat mm dvs inte kunnat leva ett normalt liv. Istället har min man fått ta på sig precis alla sysslor i hemmet och hjälpa mig i/ur säng, badkar, bil samt skjutsa mig till platser mm.

Idag fick jag mycket bra bemötande av kommunens arbetsterapeut. Jag fick en duschbräda till badrummet och kommer framöver få arbetsstol, höjbart ryggstöd till sängen, handtag till sängen, rullator samt prova ut en elrullstol/permobil.👍

Äntligen kommer jag få hjälp i vardagen för att kunna leva ett normalt liv och dessutom kunna ta mig ut mer då gå är rena tortyren för mig. Jag är så glad just nu då jag äntligen ser ett ljus i min mörka tunnel, jag blir äntligen fri i vardagen och kan få ett mer självständigt liv.😃

Jag har funderat på detta med elrullstol och jag vet inte riktigt vad som menades med en sådan? Arbetsterapeuten sa att permobil och elrullstol är samma sak, att de tar de lite under samma kategori? Samtidigt finns det rullstolar med joysticks, de kallar jag mer för elrullstolar. Kvittar ju vilket det är för min del bara jag slipper rulla den själv. Någon här med elrullstol som kanske kan visa hur de ser ut?

E-motion hjul nämnde jag men där fick jag förklarat att jag ändå måste rulla den manuellt även om motorn hjälper till så den blir lättrullad så det gick bort, just rulla manuellt jag inte klarar.

Annons:
Görkan
2015-03-02 19:32
#1

Nu är detta kanske inte längre aktuell för dig. Men Permobil är ejentligen ett märke på en elrullstolstillverkare och många använder det synonymt med elrullstol.

Elrullstolar finns det många olika beroende på vad man behöver. De har olika prisklasser oxå och så klart lite olika utformning utifrån hur de ska användas, vilka funktioner eller storlek den ska ha, om den ska använas utomhus eller även inomhus osv. Så det är en hel del saker att tänka på innan man bestämmer vilket typ det ska vara. 

Gällande styrsättet så beror det på lite vad som funkar bäst t.ex. kan det vara så att man inte kan belasta fingrar/handled så mycket och då kanske styrsättet som på cyklar med en spak so ska tryckas mot körhandtaget under körningen osv inte fungerar så bra. Utan du kanske har bäst uthållighet när underarmen får ligga på armstödet och styrsättet är framför magen osv.  Sånt är viktigt att berätta för arbetsterapeuten, hur det ser ut för dig och välj inte bara de fungerande dagar utan tänk även på de sämre dagar. 

Gällande sitsen kanske det fungerar med en enkel sits med enkel rygg utan möjligheter att kunna luta, tippa osv. Men är det så att du t.ex. snabbt tröttnar och behöver mer stöd under sittandet, så bör du berätta sånt för arbetsterapeuten för sånt spelar roll gällande val av modell. Du kan ju observera dig själv hur länge du klarar att sitta i en vanlig kontorsstol utan att det blir obekvämt och tröttsamt. Berätta om alla dina observationer det gör att ni lätare hittar rätt typ av hjälpmedel. 

Roligt att det händer grejer som du skriver. Hoppas att ni kommer på bra lösningar!

[Torpedtass]
2015-03-02 19:43
#2

#1 Jag frågade just om permobil och arbetsterapeuten sa att de går under samma benämning för dem men för mig är elrullstol något helt annat. 🤔

Görkan
2015-03-02 20:12
#3

Ok vad är en elrullstol för dig och vad skulle du vilja ha? Hur långt har ni ejentligen kommit gällande elrullstolen? Finns det något du funderar över?

[Torpedtass]
2015-03-03 10:40
#4

#3 Har kommit så pass långt att jag ska träffa läkaren i morgon så han skriver under ett medicinskt underlag eller nu vad det heter där det ska stå om jag kan framföra ett fordon eller ej.

Elrullstol för mig är detta men det är egentligen en sån här jag vill ha. Jag nämnde att jag gärna vill ha en mer terräng gående då jag vill kunna komma ut i skogen men arbetsterapeuten sa att det inte finns terränggående elrullstolar och att jag då får överväga att gå oavsett hur ont det gör om jag vill ut i skogen för elrullstolarna var, enligt henne, endast körvänliga på asfalt.

Görkan
2015-03-03 18:46
#5

Ok det låter som om ni kommit rätt långt. Vad bra! Då kan man säga att du mer är ut efter en scooter än en vanlig liten och nätt elrullstol. Scootrarna är oxå elrullar men en annan variant. Elrullstolar finns till terräng oxå men det blir en specialgej och vanligtvis ingår det inte i hjälpmedelssortimentet som arbetsterapeuten använder sig av. Men ibland kan hjälpmedelsteknikerna komma med bra lösningar/kompromiss till den rullstolen ni väljer. T.ex. grövre däck eller något.  Elrullstolar går ofta att köra på gräsmatta och vissa skogsvägar men så klart inte när det är för gäggigt eller högt gräs som är mycket bucklig och ojämn. Så jag tror att du kommer kunna göra en del av vad du kanske har tänkt men testar dig lite försiktigt fram och helst när det är torrt så du inte kör fast.

[Torpedtass]
2015-03-04 15:20
#6

Idag vek sig benen och jag kan endast gå små små steg dock inte smärtfritt. Så på kort varsel kontakta jag arbetsterapeuten som nu jobbar med att jag ska få en Panthera rullstol då det är ohållbart att vänta månader på en elrulle.

Annons:
Talidass
2015-03-24 09:58
#7

Jag och min familj har EDS, vi har fått inlägg i skorna, korsetter, Pantherarullstolar (till låns), mina syskon har var sin mini cross, de har var sin elrullstol (med joystick), de har specialstolar här hemma och i skolan.

Har du någon kontakt med en habilitering som hjälper dig?

[Torpedtass]
2015-03-24 15:14
#8

#7 Inte just själva habiliteringsenheten, får hjälp från reumatologiska mottagningen, kommun, tandläkarhögskolan och en privat psykolog som landstinget fixat.

Fått min Panthera S2 nu i alla fall.

Upp till toppen
Annons: