Annons:
Etikettaktivt-liv
Läst 1942 ggr
Chestnut
5/9/14, 8:45 PM

Träna upp underarmarnas muskler

Har ni några knep/övningar för att träna upp underarmarna? Eller armarna generellt egentligen… 😛 Märker det allt mer och mer att jag är rätt svag i armarna och för att kompensera (t ex när jag rider och hästen ligger i handen innan vi rett ut och flyttat bak "motorn") så vrider jag armbågen och handleden i alla möjliga knepiga vinklar för att få kraft. Är främst vänster jag krånglar med men höger också lite grann.

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
[Lilja3]
5/9/14, 11:47 PM
#1

Lägg armen så att handen hamnar utanför en bordkant tex.

Ta en läskburk eller dylikt i handen och lyft handen upp och ned. Handryggen nedåt alltså, går att göra åt andra hållet med då tränar du ovansidan underarmen.

Det jag kommer på nu direkt. Skall se efter i mina papper vad för övningar jag fick utav arbetsterapeut.

RuiXue
5/10/14, 4:01 AM
#2

Viktmanchetter på handlederna och ha dem på så mycket du bara kan medan du i övrigt är precis som vanligt. Enda nackdelen egentligen är väl om dina handleder är som mina- lätt separerar. Då kan det göra ont rätt snabbt. Manchetterna kan även vara ivägen om man ska skriva för hand eller på dator. Men tolererar man manchetterna så är det väldigt effektivt i längden.

Jennie


[Lilja3]
5/10/14, 1:31 PM
#3

#2 Om man har mjuka handlesstöd under manchetterna då? Då tränar man ju underarmarna men undviker att det belastar fel genom stödet av handelsskydden?

Är inte det skillnad på underarm och handleder?

RuiXue
5/11/14, 1:31 AM
#4

Tyngderna tränar hela armen genom att armen blir tyngre, men tyngderna sitter nere vid handleden och det händer att de halkar ner en bit och liksom tynger ner handen också. Det blev problematiskt för min del då jag liksom kan dra isär handleden några mm rätt så lätt ändå. Så man får känna efter lite och se hur det går.

Jennie


[Lilja3]
5/11/14, 1:05 PM
#5

#4 Misstänkte det, då är det inte det första man bör träna. Risken för att det blir sämre är övervägande. Då är det bättre att aktivera rätt muskulatur. Armarna är tunga nog när man har problem med styrkan.
Jag får tex inte ha tyngder vid fotlederna då de glappar och belastar alldeles för mycket på fel led. Även om det skulle kunna få bra effekt för hela benen.

RuiXue
5/11/14, 11:44 PM
#6

Man får känna sig fram helt enkelt. Jag fick tipset om vikter på handlederna av min crush med Marfan och han fick det tipset av sin kardiolog för att träna upp sig igen efter sina hjärtoperationer. För honom fungerar det bra, för min del så belastade vikterna på fel sätt i handlederna. Både han och jag är överrörliga, men av olika bindvävsdefekter.

Jennie


Annons:
Chestnut
5/12/14, 11:50 AM
#7

Ryser rent av av tanken på viktmanschetter kring handlederna, nej för mig skulle det inte funka alls. Är tokdålig i händer och handleder. Däremot var "läskburken" i #1 ett bra tips :)

Med vänliga hälsningar
Chess

[Lilja3]
5/12/14, 5:24 PM
#8

Den viktigaste och bästa träningen är att hålla handleden rakt, aldrig bära på saker med handlederna böjda bakåt. Där tappar du all styrka!
Då bär du endast med tyngden på handleden istället för att använda underarmsmuskulaturen.

Glömde boka in en tid till arbetsterapeuten, tänkte fråga henne om min musarm.
Har du möjligheter att knåda med trolldegar eller dylikt så är det toppen också.
Att träna fingerfärdigheten ger mycket för styrkan.

Har du kollat hur du rör handleden? Om du håller armen med ovansidan nedåt över en bordskant, se om händerna rör sig rakt upp och ner.
Rör de sig sidledes så är det träning nog att endast lära sig röra handlederna rätt. När man sedan fått in tekniken kan man lägga till tyngden av en läskburk.

Upp till toppen
Annons: