Annons:
Etiketterehlers-danlos-edshypermobilitetsyndrom-hms
Läst 4176 ggr
Eds SueZ
2014-05-07 19:49

Läkarintyg för tandvård vid Eds

Idag fick jag ett läkarintyg av Ulf Frejvall som jag ska lämna till tandläkaren. Sen gör man en ansökan om att få tandvård på högkostnadskort, (osäker om tandläkaren sköter det, men ska kolla det imorgon). Eftersom Eds är en sällsynt diagnos med orofaciala symtom har man rätt till detta högkostnadsskydd. Iallafall om man har besvär från munnen som jag har. Så mitt tips är att ni med diagnos kollar upp detta.

Annons:
Ella1975
2014-05-08 06:26
#1

Det intyget fick jag ta reda på själv . Ska göra ett test nu i slutet av maj för att se om jag är berättig till det . Jag har abonnemang hos tandvården . Har alltid haft problem med min munhälsa.

Ella1975

folkebo
2014-05-14 18:58
#2

Hej! Jag har också stora besvär med mina tänder, tandkött och tandlossning, har haft detta i ca 30 år. Min läkare och kiropraktiker misstänker nu att jag har EDS då jag även har problem med överrörliga leder, mycket smärta m.m. Jag har inte fått diagnos och min läkare håller på att undersöka var de kan fastställa detta. Jag tog upp det här med högkostnadsskydd vid tandvård men han kan inte hitta att man har rätt till det ifall man inte har en sådan funktionsnedsättning så man inte klarar sin tandhygien själv. Stämmer detta? Jag önskar all information jag kan få. Tacksam för svar.

Eds SueZ
2014-05-15 22:27
#4

Se punkt F 11 i det dokumentet jag länkade till. Men du måste ha diagnos först. Reglerna är skrivna för oss i Skåne men jag är nästan 100 på att det gäller i hela landet.

folkebo
2014-05-20 10:23
#5

Tack för svar. Detta finns även i Halland där jag bor. Det är en tolkningsfråga, jag har inte sådan funktionsnedsättning att jag inte klarar min tandhygien själv. Jag kan tycka om mina besvär orsakas av en sjukdom så borde man få hjälp ekonomiskt. Förstår att man måste ha en diagnos först men går man till då?

Eds SueZ
2014-05-20 21:10
#6

Vet tyvärr ingen i Halland som kan eds.

Annons:
[Marie Granberg]
2014-12-28 08:35
#7

Hej…ville bara skicka länken till ansökan man skriver ut och fyller i med sin läkare plus då ett läkarintyg med diagnos ställd…

http://www.socialstyrelsen.se/blanketter/Documents/blankett-sjukdom-funktionsnedsattning-tandvard.pdf

Man fyller i för sällsynta diagnoser och läkaren bör veta vart det skall skickas (Landstinget/Socialstyrelsen) Skickar även med en länk till Riksförbundet för EDS där man kan läsa om tandvårdsstöd och då läkaren skriver läkarintyget som skall följa med ansökan - var noga att skriva med vilka besvär man har i munnen med tänderna, tandkött, svälja och så vidare!

http://www.ehlers-danlos.se/documents/dokumentarkiv/EDS_Tandvard-meddelandeblad-soc-styr.pdf

Upp till toppen
Annons: