Annons:
Etiketterehlers-danlos-edshypermobilitetsyndrom-hms
Läst 1794 ggr
[Lilja3]
2014-05-05 17:17

Basta

Jag läste någonstans om att det i Tyskland finns en klinik som botar diverse sjukdomar genom alternativa metoder.

En utav de var att höja kroppstemperaturen till 40.5 grader för att framkalla som feber. Då feber är läkande.

I samma artikel nämndes att det är väldigt hälsosamt att basta av det skälet att kroppstemperaturen höjs och kroppen läker bättre.

Kan detta hjälpa oss då tänker jag?
Att regelbundet basta. Borde det då inte minska inflammationer och inflammationsrisken?
Musklerna mjuknar och släpper spänningarna vilket gör hela kroppen mer följsam.
Borde man inte få minskade skador till följd av mindre spänningar?

Jag har varken bastu eller badkar hemma, men har tillgång till det hos bekanta. Tänker mig att man kanske skulle kunna använda detta som rehabilitering i förebyggande syfte vintertid då man oftast känner sig sämre.

Intressant tanke att inte bara basta av skälet att det är skönt enbart utan göra det regelbundet för kroppens skull.

Annons:
RuiXue
2014-05-07 18:37
#1

Klarar man bara värmen i en bastu och ser till att man får i sig tillräckligt med vatten och salter för att inte bli uttorkad och få dålig saltbalans av all svett, så sägs det att bastu är hälsosamt. Värme mjukar ju upp kroppen och att svettas kan verka renande 🙂

För mig går det i vågor om jag kan basta eller ej, ibland går det, ibland går det inte alls om mitt autonoma nervsystem slår bakut och jag är väldigt värmekänslig just då. 

Som smärtlindring så har jag ju plåster, så för mig att bada varmt eller basta kräver en del planering då värme påverkar frisättningen av medicin ur plåstret, värme ökar frisättningen så man kan riskera överdos om man är känslig. Så ska jag till exempel åka till ett SPA eller badhus med relaxavdelning och bada bubbelpool längre stunder och basta så bör jag planera in det en dag när jag ska byta plåster så att plåstret inte är helt nytt när jag blir varmare än vanligt, eller rent av ta av det gamla plåstret och vara utan den stunden som jag är på SPA eller badhus. Bara en liten parentes om man har den formen av smärtlindring.

Jennie


Upp till toppen
Annons: