Annons:
Etikettortopediska-skador-behandlingar
Läst 2302 ggr
[Lilja3]
2014-05-05 16:51

Avlasta ryggen

Har fruktansvärt ont i ryggen. Behöver råd hur jag skall göra för att avlasta ryggraden lite.

Testat att ligga på rygg, mage och sidorna, sitta upp med kuddar bakom i diverse konstellationer och att gå runt lite och röra mig. Inget funkar.

Vill kunna göra något mera idag, annat än slösa bort tiden på att vara stillasittande.

Annons:
Zofia89
2014-05-05 22:01
#1

Försök med att ligga på mage och lyft upp dig på armarna så ryggen böjs bakåt. Eller sitt och dra upp knäna mot dig så du rundar ryggen. Sitter smärtan i korsryggen kan du även testa med att stå och dra in magen och inbilla di att du drar svanskotan in under dig så enbart korsryggen sträcks på :-)

[Lilja3]
2014-05-05 22:22
#2

#1 Testade det redan. Fick ta till smärtstillande, ökade sjukgymnastiken senaste veckan så det är därför jag har mer ont. Det blir alltid värre innan det blir bättre. Insåg dock tack vare ditt tips med korsryggen, att jag glömde påpeka att jag behöver någon sorts magträning, tränar mest rygg och axlar.

Zofia89
2014-05-05 22:28
#3

Gäller att träna de djupa magmusklerna :-) svårt att förklara hur men kanske du redan vet eller kan googla/fråga sjukgymnast :-)

[Lilja3]
2014-05-05 22:41
#4

#3 Den inre korsetten. Därför jag börjat rida igen, trodde aldrig att det skulle gå bra men det är det bästa jag kan göra för min kropp.

Något jag aldrig tänkt på är att, på hästryggen så är man i princip viktlös. Man tränar hela kroppen utan tyngd! Man tränar via ansträngning. Jag som förr tänkte att jag måste träna mig först och sen sitta upp igen, har förstått att de där musklerna, de kan jag inte få till med någon annan träning.

Zofia89
2014-05-05 23:21
#5

Det stämmer :-) simning är det bästa för mig nu men önskar att jag nångång kommer upp på hästryggen igen :-)

[Lilja3]
2014-05-06 19:25
#6

#5 Jag bara gjorde det. Fick erbjudandet att hoppa upp så kändes det bara så rätt! Skall testa om stretcha ryggen genom att trycka bakåt funkar idag. Är så obehagligt kyligt idag så ryggen vill inte riktigt med idag heller.
Skall ta en lång varm dusch med. Synd man inte har badkar.

Annons:
Zofia89
2014-05-06 22:14
#7

Kul :-) märkte senast jag var på hästryggen att min rygg inte gillade de alls :-( och sista 2 åren jag red så red jag enbart barbacka då knän och rygg hatade sadel och stigbyglar :-D till sist var vi väldigt duktiga på hoppning och terrängritt utöver den vanliga dressyren :-) sedan såldes min kära sköthäst och då kroppen inte mer gillade ridning eller stalljobb slutade ja i samma veva… Hälsade dock på hos hästen för ett år sedan (2år efter han såldes)och bet ihop för smärtan och tog ett barbacka-race i skogen och på åkern för gamla goda tider :-) hoppeligen i oktober igen

RuiXue
2014-05-07 18:39
#8

Lång och varm dusch, värmedyna, Tens, ligga på rygg med kudde under benen eller ligga på rygg på golvet med benen uppe på en stol. Sådana saker kan hjälpa mig ibland när ryggen bråkar.

Jennie


[Lilja3]
2014-05-08 13:32
#9

#7 Kan ju inte påstå att jag var mjuk i kroppen efteråt. Träningsvärken höll i sig i många dagar men endorfinerna det gav var värt allt. 😃
I höst hoppas jag ha fått igång min gamla ponny igen så att jag kan rida regelbundet. Tills dess är det låna andras hästar som gäller. Skönt med en häst som har tålamod och är okej med att man inte sitter helt hundra!

#8 Skall ta mig en riktigt lång och varm dusch idag. Har inte hunnit/orkat med det senaste dagarna. Jag blir så yr och matt efteråt.
Bra tips att lägga något under fötterna!
Igår krånglade svanskotan, jag som tyckte mig ha besvär ifrån korsryggen. Skulle dra upp byxorna när jag låg i soffan så råkade jag trycka till svankotan och *poff* knakade något till och jag var inte illamående och öm längre.
Svårt det där när man tror sig ha ont på ett ställe men det kommer längre upp/nedifrån!

RuiXue
2014-05-08 19:23
#10

Jag brukar alltid gå och lägga mig i sängen när jag duschat, blir också väldigt trött och matt och ibland extremt yr av att duscha. Men det gör gott i kroppen att sitta i duschen och bara låta det varma vattnet skölja över ryggen.

Jennie


[Lilja3]
2014-05-09 17:57
#11

#10 Funkade alldeles förträffligt för ryggsmärtorna igår. Har varit mjuk och fin i ryggen idag. Fick variera värmen och varva med att duscha underarmarna och ansiktet kalla så funkade det ok mot mattheten.

Upp till toppen
Annons: