Annons:
Etikettortopediska-skador-behandlingar
Läst 2073 ggr
[Lilja3]
4/7/14, 5:18 PM

Rehabilitering

Den eviga kampen om att få ihop kroppen, få den att hålla och få den att fungera.

Ibland krävs en stor knuff för att få en ur balans, men i mångas fall krävs där inte mycket för att falla ihop.

Leder knakar, nerver är i kläm, inflammationer domderar över kroppen och det är dags att vända sig till vården igen.

Det skall knäckas, läkas, läras om, utredas och åtgärdas. I vissa fall krävs operation. Sen kommer den tuffaste biten: Tillfrisknad,rehabilitering.

Jag är intresserad av just den biten, rehabilitering. Hur man kan få en sjuk kropp att fungera igen.

Behöver råd och tips som kan underlätta och göra att man håller lång tid framöver.

Jag har lyckats få ordning på kroppen i topp trim. För att sedan bli förkyld och allt rasar, få en stukning, vrickning eller inflammation någonstans i kroppen som hindrar mig från att fortsatt hålla mig igång.

Varenda gång slutar det med att jag blir riktigt dålig i kroppen och främst får stora smärtor som även de hindrar från att orka hålla sig igång.

Hur gör ni?

Vad har ni för rehabiliteringskedja?

Tips och råd hur man skall slippa hamna i botten och hejda förloppet innan det är för sent!

Annons:
[Lilja3]
4/8/14, 6:29 PM
#1

Försöker finna inspiration till att ställa mig och göra mina rehabiliteringsövningar.

Fick ett papper med övningar som skall göras varje dag. Igår fick jag dock lov att bara vila, men idag börjar rehabiliteringen.

Någonstans måste man bestämma sig för att det bara är att göra. Hur små och lätta övningarna än är så skall de göras för kroppens skull.

Just nu är det enbart sjukgymnasten som gäller då allt annat inom vården står still. Meningen i rehabiliteringskedjan var att få utredning via ortopedin men där tog det totalstopp. Tack och lov har sjukgymnasten åtagit sig uppgiften att lirka reda på allt som sitter fel i kroppen. En envis herre, efter alla dessa år orkar han ännu finna mina lemmar intressant och värda att hjälpas till med.
På fredag skall jag utredas i bäckenet, för att se vad som kan tänkas vara fel där.
Skall skriva en egenremiss i veckan och behöver därför veta vad jag skall skriva. 

För att inte falla vid skador så tror jag att fortsatt och aldrig sinande kontakt med sjukgymnasten är det som gäller. Måtte han aldrig sluta!
Där jag nog gjort fel i alla år.
Så fort jag varit stark och klarat mig själv så har jag släppt allt vad vård heter. Velat komma ifrån och leva som en frisk. Men då finns alltid risken att man faller mellan stolarna när det är dags igen.
Konstant uppföljning och att andra tar sig en titt på kroppen så kanske det går att undvika skador rentutav!
Skadorna sker ju enbart när jag ändå inte är i så bra form.

Måste få en hållbarhet i vardagen.

Rebah
4/11/14, 11:29 AM
#2

Känner också att sjukgymnast nog var ett krav för mig med, just för att få hjälp med att hitta några bra övningar så att man kan komma igång. Sen att envist försöka hamra in en rutin, att börja träna ungefär samma tid varje dag, och bestämma sig för hur många övningar jag minst ska göra per gång (15x3 av varje övning i mitt fall), så kan man försöka köra lite extra de dagar kroppen känns lite starkare. Brukar ge mig själv ledigt 1 eller högst 2 dagar per vecka, lite beroende på hur kroppen känns. Har tex märkt att vissa övningar hjälper när det gör som ondast, medans andra är det bäst att undvika då de gör det värre. Tycker det hjälper om man lyssnar på musik medans med, att hitta en bra rytm på det hela så kan man liksom bara följa med och låta hjärnan tänka på annat. Detta har funkat för mig hittills i alla fall :)

Blir man sjuk eller skadar sig så blir man ju så illa tvungen att ta en paus, men kanske, om man nu kommit igång ordentligt, så blir det inte lika svårt att börja om när man tillfrisknat.

Hoppas du får ordning på det, och att det hjälper dig med :)

[Lilja3]
4/11/14, 1:06 PM
#3

#2 Bra tips att få in träningen som en rutin. Nu gör jag övningarna lite när orken infinner sig, vilket innebär att jag kan gå utan övningar tills läggdags. Inte det bästa kanske då det ju inte skadar att göra övningarna flera gånger om dagen.
På måndag skall jag försöka få en plats i rehabgruppen på badhuset. Då har jag vissa träningstider att hålla mig till. Denna månaden ligger fokus enbart på rehabilitering, känns underbart att ha kommit dit. Tänker inte kämpa nått vid sidan av utan enbart få igång kroppen.
Har pratat med läkaren och jag får erkänna mig besegrad, jag kommer aldrig kunna löpa igen så det är bara att lägga på hyllan. Jag kan jogga lite lätt ibland framöver, men inga långa sträckor. Får inte ta ut stegen, tror simningen kan komma att bli en stor del av mitt liv framöver. Då behöver jag aldrig oroa mig för att få ont eller skada mig. En bra sport för att få hållbarhet i träningen. Inte svårt att ta upp igen efter en förkylning heller.

Problemet med att komma igen efter en skada är inte lusten eller viljan. Den är glödhet men att komma tillbaka till samma muskelstyrka och uthållighet tar sådan tid och kraft. Därför det är svårt att komma igång igen. Jag bli så eländigt svag! Räcker med 2 veckor och jag får börja om. Sist jag tog vid där jag slutade rätt av gick det väldigt fel. Drog på mig slitskador så kroppen strejkade.

Men om jag mixar styrketräning med en mjuk konditionsträning (simning) så kan jag ju alltid hålla på med träning och hålla igång även om jag är svagare.

Upp till toppen
Annons: