Annons:
Etikettallmänt-prat
Läst 1459 ggr
[Lilja3]
4/5/14, 11:02 PM

Att ta Helg!

Det är lördag kväll och det har varit en fullspäckad vecka.

Morgonen har jag ägnat åt lite småpyssel, mest vardagsbestyr, så nu är jag ikapp med en del av det.

Har inget för mig, då jag är fast i lägenheten, och funderade på om jag inte kunde passa på att göra något pappersarbete.

Att vara sjukskriven kräver enorma mängder tid, engagemang, kunskap och arbete.

Det är papper som skall fyllas i, samtal att ringa och vänta in, läkare att jaga och kolla upp hur det egentligen går med den där remissen som utlovades!

Vad skall komma härnäst, vilka skador och symptom pockar mest på uppmärksamhet och hur skall jag hinna med att hinna med mig själv som människa dessutom.

Kommer då på mig själv med att jag ju har helg. Även den som är sjukskriven, arbetslös, föräldraledig och dylikt behöver HELG!

En tid att få ägna sig åt annat än åt att ta hand om sitt arbete, sig själv, sitt barn eller att söka arbete. Detta skall man ägna sig åt heltid= 5dagar á 8 timmar. Resten är man fri!
Självklart kommer man inte ifrån sitt barn, eller smärta, eller om någon inom vården m.m ringer efter utsatt tid men, fokuset skall inte ligga på sådant utanför de 8 timmarna man avsätter varje dag utan fokuset efter de 8 timmarna skall vara att må bra, äta gott och träffa människor som ger en energi, varför inte hinna med sin hobby?

Glöm inte det gott folk därute. Att helgen är fri, helgen har VC, försäkringskassan och arbetsförmedlingen stängt. För då får även vi vara lediga.

Ta hand om er och kom ihåg att tillåta er bara få vara, utan tankar som far, utan oro, utan funderingar i 2 hela dygn.

Ägna er 8 timmar (med raster) på vardagar åt att göra allt det där som behövs göras. Men sen, sen förtjänar vi alla att vara lediga som vilka arbetande som helst!

Vi har också rätt till att se fram emot fredagsmyset, lördagsfrukosten och söndagsmiddagen.

Trevlig helg på dig!

Annons:
Upp till toppen
Annons: