Annons:
Etiketterehlers-danlos-edshypermobilitetsyndrom-hms
Läst 2614 ggr
[Lilja3]
4/4/14, 7:19 PM

Sömn

Att sova är extremt viktigt när man är sjuk/skadad. Har man dessutom ett syndrom som ligger och stör kroppens fulla funktion så är sömnbehovet större.

Sömnen är den bästa medicinen man kan få. Ändå är det så svårt att få tillfredställande, välgörande och återupphämtande sömn!

Nedstämdhet, oro, ångest, rädsla, smärta, kan vara saker som håller en vaken.

Hur ser din sömn ut och vad gör du för att kunna somna?

Är du ofta trött om dagarna och behöver en tupplur eller klarar du dig hela dagen. Berätta gärna hur just dina sömnvanor fungerar.

Annons:
RuiXue
4/5/14, 12:09 AM
#1

Är kroniskt trött men kan sällan eller aldrig sova normalt. Haft besvär med insomnia och försenat sömnmönster hela livet. 

De säger ju ibland att överrörlig kropp ger överrörlig hjärna och för mig stämmer det verkligen! Tankar kan snurra åt alla håll när jag lägger mig ner för att sova och det kan vara väldigt svårt att koppla bort. Smärtorna gör det inte lättare heller, och när jag väl somnat så vaknar jag ofta av smärtor och ibland är det svårt att falla till ro igen och somna om då. 

Jag har receptbelagda tabletter som jag kan ta vid behov för sömnen, två olika. Men jag brukar undvika att ta något utav dem då naturlig sömn ändå är det bästa. 

Brukar ibland sätta på en bra film när jag ska sova, har några olika jag brukar välja mellan, och somna till filmen. Ibland lyssnar jag på radio för att somna. 

Har man en smartphone så kan jag varmt rekommendera appen Relax and Sleep well med Glen Harold, finns både som gratis och betal variant, jag har båda och den appen är jättebra att lyssna på när man ska somna. Kör med den appen i perioder, just nu är jag inne i en sådan period och det fungerar riktigt bra för mig faktiskt. Det är en avslappnings/självhypnos app. Jag har använt appen till och från i runt 3 år nu och blir hjälpt utav den. Sover bättre på något vis när jag somnat till appen.

Jennie


[Lilja3]
4/5/14, 10:30 AM
#2

God morgon, god morgon!

Oj så märkligt att vara vaken tidigt. Äta frukost före 14.00!

Pratade lite med olika familjemedlemmar om mitt enorma sömnbehov.
Vi kom fram till att det är okej att sova mycket, jag mår som allra bäst efter att jag fått sova så länge som precis jag behöver. Ibland inte ens av trötthet utan för smärtorna, för läkningen, för lugnet vila medför!

Har svårt att komma till ro i kroppen trots diverse avslappningsmetoder. Jag sover så oroligt om natten! Från morgon 5-6-7tiden sover jag jättebra.
Jag verkar sova bäst när jag somnar lite småarg. Nästan som att jag går in i mig själv och stänger ute omvärlden då.
Jag kan inte somna alls när jag är glad-ledsen-orolig eller rädd.

Mitt senaste påhitt för att somna är, när tankarna far, att anteckna i mobilen. Jag har den nära tillhands tills jag skrivit ner dagens tankar. Dock antecknar jag enbart om det är tankar som hindrar mig från sömn. Sedan stänger jag av den om jag inte har någon tid att passa.

Smidigt för då slipper man vakna och undra vad dagens skall föra med sig. Bara plocka upp mobilen och följa instruktioner. Lägger även in ett larm dagen efter som påminner vilket memo det är som skall göras den dagen. Hela nästa vecka har ett memo för varje dag redan, så jag bör slippa farande tankar annat än "låste jag verkligen dörren" 

Sömnen har vi alla svårt med i familjen, jag tar Valeriana om jag har sovit dåligt någon vecka. Då tar jag en dos jag kommit fram till funkar allra bäst för mig. Då sover jag natten igenom utan uppvakande och vaknar utvilad och har hunnit ikapp med missad sömn.
Tar jag valeriana dagligen blir jag slö och seg även under dagen.

Under mina värsta sömnperioder har jag även varit sjukskriven vilket har gjort det hela uthärdligt. Tyvärr inverkar det ju på samtal till vården men jag har kommit fram till att jag alltid skall boka in nästa möte på plats. Då slipper jag gå och fundera på när jag skall ha härnäst. Då är det bara att bestämma och följa. Så kan jag sova ut om morgnarna.

Upp till toppen
Annons: