Annons:
Etiketterehlers-danlos-edshypermobilitetsyndrom-hms
Läst 2835 ggr
Eds SueZ
2014-04-03 08:52

Vad ska jag orka arbeta med?

Tycker det är tungt just nu. Har varit sjukskriven i ett antal år varvat med arbetsträning. Blivit utredd och testad hur stor arbetskapacitet jag har och man kom fram till 25-50%. Alla tester visar att kroppen snabbt tappar kraft och i och med det tappar hjärnan focus. Detta har jag själv märkt men nu finns det på papper. Detta var för ett år sedan och nu i feb-14 fick jag EDS diagnosen som verkligen förklarar varför jag mår som jag gör. Mina axlar är de som ställer till återkommande problem. Klarar inte av minsta överansträngning för då är jag i princip handikappad i armarna i flera veckor. Jag klarar knappt av att sköta handling, tvätt och städning. Hur ska man då klara ett arbete?😔 Går på möten på AF eftersom jag dessutom förlorade min anställning för några år sedan och de har svårt att hitta något som jag klarar av. Har ni några tips? Vad arbetar ni andra med och hur klarar ni det?

Annons:
Razzora
2014-04-03 14:43
#1

Ja tyvärr så verkar det vara problem för oss att klara ett arbete överhuvudtaget. Jag har också EDS, vilket jag fick reda på bara några månader sedan. Jag har jobbat 100% hela tiden, oftast så brukar jag klara av det, men ibland orkar bara inte min kropp. Vilket var en utav anledningarna att jag fick gå från mitt föregående jobb. Jag jobbar med datorer, så det blir mycket stilla sittande även om detta är mer skonsamt så ska jag även ta mig till jobbet. Vilket inte alltid är så enkelt. Speciellt inte när knäna börjar bråka och jag var tvungen att ta mig till stationen och ta tåget, sedan ta bussen för att till sist gå över 1 km för att ta mig till jobbet. 

Men att jobba med datorer på något sätt är det ju mest skonsamt för oss EDS.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

[Lilja3]
2014-04-03 15:04
#2

Jag har mängder med tips men första måste jag hitta orken att skriva artiklar om hur man får tillbaka orken och uthålligheten i kroppen. Utan en stark kropp kommer det bli tufft. Hur lätt det än är!

Har du varit hos någon arbetsterapeut?

Har alltid några standardpunkter jag följer för att komma tillbaka i arbete:
Arbetsterapi
Sjukgymnastik
En arbetsplats och ett arbete jag tycker är roligt!
Känna sin kropp utan och innantill så att man alltid känner tillit till att kunna klara det man tar sig för.
Helst även någon sorts samtalskontakt för de dagar det är tungt. Att kunna prata ur sig det som tynger. Hänger det mentala inte med orkar man inte fysiskt!

[Lilja3]
2014-04-03 22:24
#3

Vad gillar du att göra?

Jag kollar just nu runt på olika studiesidor och vuxentubildningar. Man får mycket inspiration vad man kan jobba med, allt som har att göra med ledarskap, organisation, dator, administration, ekonomi, sekreterare, forskare och liknande funkar nog i allmänhet bäst för en skadad kropp. 

Sedan undrar jag om vi måste pressa oss själva till att jobba heltid?
Jobbar man inte heltid bör man vara inskriven i Arbetsförmedlingen för att bibehålla sin sjukpenningsgrunande inkomst, även om man ej är berättigad A-kassa.
Detta rådet fick jag utav Försäkringskassan för att behålla sin sjukpenningsgrundande inkomst för framtida sjukskrivning eller föräldraledighet.

Anterrabae
2014-04-04 09:56
#4

Jag önskar också att jag kunde jobba.. :) men jag har tyvärr inget råd att ge, då jag blev sjuk direkt efter gymnasiet.. Efter det har jagvaldrif hållet i mer än ett par månader. (Jag tog studenten -98) Är sjukpensionär nu.. Och grubblar på jobb man kan göra hemifrån.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: