Annons:
Etikettallmänt-prat
Läst 2172 ggr
[Sandi92]
4/2/14, 1:40 AM

Hypermobilitet?

Jag kan sätta handflatorna i golvet när jag står med raka ben (trots att jag är väldigt otränad) och jag kan böja knäna så här: http://images.rheumatology.org/image_dir/album75686/md_00-23-0019.jpg

Det knäpper ofta i mina knän och fötter. Nästan vid varje steg jag tar så knäpper det till i foten. Knäna brukar jag få "knäcka till" några gånger om dagen för att "rätta till". Känns obehagligt annars.

Jag kan dock inte böja fingrar, händer eller armar mer än vad som är normalt.

Är det hypermobilitet?

Annons:
[Lilja3]
4/2/14, 2:07 AM
#1

Hej!
Läser precis på om fötter och händer. Skall sammanställa lite information när tid finnes.

Knäppandet tyder på att något inte riktigt fungerar som det skall. Angående fötterna är valgusställning och plattfot troligen något du får kolla upp.
Händerna är på mig, till synes heller inte överrörliga. Dock i en speciell "ställning" som en på reumatologen använde, så tjoade hon till att jedrans vad det vart överrörligt. Trots det kan jag ej böja handlederna enligt beighton!
Överrörlighet är olika från person till person.

Jag brukar säga generellt såhär till en ny person som misstänker Överrörlighet:

30% av alla kvinnor är överrörliga. Så ja du kan vara överrörlig! Någon siffra på killar har jag ännu ej.

Att det knäpper i dina fötter och knän är något du måste ta på allvar och kolla upp! Det behöver inte vara något allvarligt men ouppkollat så kan detta ge dig mer besvär än bara knäppande.

Upp till toppen
Annons: