Annons:
Etikettallmänt-prat
Läst 2442 ggr
[Lilja3]
2014-04-02 01:25

April 2014

Vad händer i april?

Den vanligaste frågan, gick du på något aprilskämt?

April, en helt vanlig månad. Julstressen har lagt sig, även för de allra mest stressade (jag) och vardagen är ikapp.
Det ställdes om till sommartid och man kan nu blicka mot ljusare tider.
Ljusare tider som ju för med sig en bättre period för de flesta överrörliga.

Annons:
[Lilja3]
2014-04-02 10:14
#1

Fantastiskt väder att sitta på ett tåg idag.
Så rogivande att åka tåg. Slippa hålla koll på sin körning, oroa sig eller bli arg över andra bilisters beteende och vara rädd för att man själv är i vägen.

Har haft körkort ett tag nu, men alltid lika ovant när jag väl sitter i bilen. Inget jag gör ofta med andra ord.

Anterrabae
2014-04-02 16:42
#2

Blev inte lutad igår, vad jag vet. :) Däremot var jag hos reumatologen för att kolla upp och diskutera behandling gällande min mystiska inflammation i huvudet, som gör sig påminnd igen.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Lilja3]
2014-04-02 22:48
#3

#2 Hoppas ni kom fram till något bra. Här tog det precis totalstopp i vården igen. Gjorde den nye läkaren långt bort till syndabock så jag skickar alla elaka tankar till honom hur fel de än gjort i hemorten! Känns skönt att ha någon att vara arg på (utan hans vetskap) så jag får ur mig all frustration.
Mår trots motgångarna idag utmärkt! Det brast rejält för mig så jag har gråtit ur mig all oro, press, ångest och alla rädslor. Känner mig stark som en oxe.

Kommit på en ny rehabiliteringsplan för mig. Skall se vad sjukgymnasten vill hitta på med mig och vad läkaren tror. En nya omgång med min hatmedicin blir det i alla fall! Sommaren är snart här och vad jag kommer njuta av all ledighet!

RuiXue
2014-04-03 04:08
#4

Gick aldrig på något skämt igår, men såg en del uppenbara skämt som verkligen borde införas i verkliga livet🤪 Körkort för cykel vore till exempel inte helt fel, för himmel och pannkaka så en del cyklar och tror att de är odödliga när de vinglar ut framför en bil utan att se sig för! 
Avgift för inaccordering i fyllecell hos polisen vore även det bra, tänk vad mycket mer pengar polisen skulle få in till sin verksamhet! Plus att det kanske skulle avskräcka folk från att supa sig redlöst fulla. 

I övrigt har månaden fått en lugn start och jag hoppas på att lugnet fortsätter trots att jag har ett par idéer och projekt på gång!

Jennie


Anterrabae
2014-04-03 08:01
#5

#2 det konstaterades att jag behöver med stor sannolikhet göra ny magnetkameraundersökning på hjärnan. Sen skulle provsvar och diskution med inflammationscentrum Föregå insättning av ny medicin.. Så vi får väl se. Personligen är jag helfarsinerad av att inflammationen i huvudet verkar minska av vanlig allergimedicin! Det var oväntat, men en trevlig överraskning. Kanske kan slippa kortisonäkningen då.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Lilja3]
2014-04-03 22:58
#6

#5 Vad kan man se på en magnetröntgen? För min del fick jag reda på att en magnetröntgen inte kan visa mer än ben/sen och ligamentskador?
Hur kom du på det med allergimedicinen? Det känns ju ändå ganska långt ifrån kortisonbehandlingar?

Efter många års skador, går jag väldigt illa. Har börjat med ett försök för att se om inte det är en del i problemet. Kan alla försök att avlasta skadorna förvärra mitt tillstånd?
Att det ska vara så svårt att sätta en fot rakt framför den andra! Utan att tappa balansen, utan att halta till, utan att spänna musklerna, utan att glömma av att hålla koll på alla lemmar.
Mindre ryggont efter 2 dygn i alla fall så framåt går det. Kunde även ta längre kliv.

Annons:
Anterrabae
2014-04-04 09:50
#7

Generellt ser man mjukdelar, svullnader, inflammationer, tumörer osv. Man ser om det så att säga finns "extra". Man kan se mjukdelsskador till viss del, men ofta sitter det så illa till att det inte syns. I mitt fall så ser man att något sitter i nacken/skallen inörongången och stör bla cirkulationen. Man ser att det är trångt flödena är påverkade och att det trycker på nerverna. Det var min moster som frågade om det inte var allergi.. Då det förra året dök upp vid samma tid. Steget är inte jättelångt, då man behandlar allergi med kortison också. Allergi blir även det en svullen, autoimmun inflammation fast tex i luftrören om Man har allergisk astma. Det är lite annorlunda med pollenallergin då den lite går att undvika liksom. Matallergi blir sällan så inflammerat, eftersom man inte utsätter sig för det, hela tiden. Hur som helst. Efter moster kläckt iden kändes det vettigt att testa. Och efter några dagar slutade jag kräkas! Jag känner av den, och allergimedicinen tar inte allt.. Men något :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anterrabae
2014-04-04 10:02
#8

Just det, ska på ny MR på måndag morgon.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

RuiXue
2014-04-05 00:17
#9

Jag får kortison mot min pollenallergi. Har haft antingen kortison spruta med långverkande kortison eller kort tablettbehandling (1-2 veckor) med Betapred varje vår sedan 2010 då inte ens receptbelagda allergitabletter (Aerius) och Nasonex spray har räckt för att dämpa den allergiska reaktionen. Snart är det nog dags får vårens Betapred kur, kan lika gärna försöka komma ihåg att ringa vårdcentralen på Måndag så det inte blir som förra året- Förra året blev jag helt igentäppt under en hel helg och kunde knappt varken andas eller prata innan receptet kommit in på Apoteket! 

Inte bra för bindväven, men vad gör man😟

Jennie


Anterrabae
2014-04-05 00:21
#10

Men om du ska ha det som kur och börjar i tid.. då borde prednisolon vara bättre. Det är snällare mot blodsockret, men även vad gäller sömnsvårigheter än betapred.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

RuiXue
2014-04-05 21:20
#11

Fick prednisolon eller något sådant första gången jag fick kortison mot allergin, innan jag ens fick någon depomedrol spruta. Jisses säger jag bara! Blodsockret låg på 12.4 och över 10 i flera timmar, fick stanna på varenda rastplats i stort sett när jag skulle med bil från Danmark och upp hit, och jag som sällan brukar behöva gå på toaletten annars! Sova gick inte heller så bra, kunde inte slappna av… Men det var och är värt det! Allergin lugnar sig och jag mår generellt bättre med kortison än utan när pollensäsongen är som värst.

Betapred påverkar mig inte lika mycket faktiskt, eller så beror det kanske på att det räcker med en hyfsat låg dos av Betapred. Påverkar inte sömnen lika mycket för mig. Sockret blir högt, men inte så att jag känner av det lika mycket. Är van vid att det ligger någonstans mellan 3.1 och 10.9 utan mediciner som påverkar🤪 Men oftast ligger det där det ska, när jag väl håller koll på det… Vilket påminner mig om att jag nog borde leta fram mätaren INNAN jag börjar vårens kortison omgång🤔

Har tack och lov inte märkt av någon negativ inverkan på bindväven av kortisonet, men det är säkert för att det handlar om så förhållandevis små doser och korta perioder.

Jennie


Anterrabae
2014-04-05 21:35
#12

Så olika det kan va! Jag får din PS-reaktion på betapred :) även i "lågdos"

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

FjantYoda
2014-04-05 23:38
#13

Jag lyckades lura några stycken! bl.a. om att jag och sambon hade köpt en ny hundvalp, och nog blir man sugen att skaffa en till, vore kul med en större som kanske kunde dra och som man kan träna mer seriöst i lydnad, min nakenfjant är väldigt väderberoende! 

Väldigt skönt med vår så man kan fara ut och cykla med hunden istället för att gå, blir ju tyvärr inte några längre promenader när i princip varenda led gör ont!

I torsdags fick jag gå hem från jobbet för min axel gjorde ont och betedde sig konstigt, upplevde att den "klickade ut framåt" och sen om jag tryckte lite på framsidan så klonkade det till och for bakåt och högg till av smärta varje gång jag gjorde något med armen, turligt nog hade jag bokat tid hos naprapat till dagen efter och så kunde lillebror skjutsa hem mig!

Vad säger eran läkare om att ta hjälp av naprapat eller liknande? Jag blev avrådd, men har heller inte direkt fått någon mer diagnos än "ja du är ju extremt överrörlig, men de blir bättre om några decennium när du blir gammal och stel, men träna på gym och ta en ipren om de gör ont!" så måste ta tummen ur och skriva ner mina problem från starten till nuläget och boka tid hos en annan läkare för att se om man kanske får lite mera hjälp, om inte annat för att få ett ordentligt svar på vad jag ska göra för att lindra problemen!

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Annons:
RuiXue
2014-04-06 03:23
#14

#13 Rent generellt brukar kiropraktor avrådas vid överrörlighet såvida det inte är en väldigt duktig kiropraktor med erfarenhet av EDS! Naprapat har jag hört är varsammare, men det bästa ska tydligen vara en Osteopat eller Kinesolog då de är de absolut varsammaste. 

Men en Naprapat som kan överrörlighet är nog inte fel om sådan finns lättare tillgängligt än en Osteopat eller Kinesolog. 

Och definitivt skaffa en ny läkare! Du behöver utredas mera och få en diagnos på papper. Träna på gym kan vara rena döden för överrörliga leder om träningen sker på "fel" sätt! Ska du träna så se till att få träffa en sjukgymnast som tar fram anpassade övningar som fungerar för DIG!

Jennie


[Lilja3]
2014-04-06 14:29
#15

#13 För min del, så är någon som knäcker till mig med jämna mellanrum, det viktigaste för en fungerande kropp.

Jag kan knappt röra mig med låsningar så det är av största vikt.

Dock är det min sjukgymnast-er som knäcker till mig, efter knäckning får jag sedan övningar som hjälper mig stabilisera upp den låsande leden.

Att träna utan att känna sin kropp, hur den fungerar och vad man bör undvika och tänka på som överrörlighet skulle jag avråda dig ifrån. Du kan göra mer skada än nytta. Be någon kolla igenom din kropp och lära dig ergonomi så du vet hur du skall träna och vad.

Har du dock inga större problem och har tränat/varit aktiv hela ditt liv så bör det inte vara något problem. Att du har ledvärk tyder dock på att du använder kroppen fel. Du belastar lederna istället för att aktivera muskulaturen. Du skall ju inte träna upp leder utan muskulaturen!

#14 Har svarat toppen med.

Idag är jag återigen fast i lägenheten. Inget vidare som händer och solen är frånvarande så jag får stanna inomhus. Den här märkliga kylan sätter sig direkt på lederna och det gör fruktansvärt ont.

Bäddar ner mig i filtar och har det bra.

RuiXue
2014-04-07 00:16
#16

Idag kom jag i alla fall upp och fick bakat en mjuk pepparkaka trots bråkade höft! 

Nu blir det nog till att se en film tror jag. Har ett par bloggar att ta hand om också men vet inte vad jag ska skriva i dem idag.

Jennie


[Lilja3]
2014-04-07 17:26
#17

Idag har jag knäckts på ställen jag aldrig kunnat veta att man ens kunde ha låsningar på. Gårdagens svidande i sätet har släppt.

Är återigen i rehabiliteringshjulet. Att det alltid skall behöva gå så långt!
Förutom det har jag en alldeles vanlig dag där ingenting händer alls. Somnade som en stock efter knäckningen. Tur det för jag kände mig överkörd och behövde vila.

RuiXue
2014-04-08 04:12
#18

Verkar som om min nystartade Wordpress blog kanske kommer bli riktigt bra! Redan tre helt okända följare och då har jag ändå bara delat länken med ett fåtal som jag känner än så länge!

Jennie


[Lilja3]
2014-04-17 22:42
#19

#18 Vad roligt, hoppas det kommer gå bra för dig. Bloggande kan ju vara en inkomstkälla, en ventil och en hobby.

Denna veckan har jag gjort allt för att distrahera mig, distrahera mig från min sjuka kropp som bara inte vill mer. Den vill inte veta av vad rehabilitering är. Den är för sjuk för att bli frisk, den behöver åtgärder först, åtgärder jag ännu inte kan få. För de ej vet vad som är felet.

Varje år får jag nya diagnoser, jag tänker att nu kommer jag bli frisk. Allt blir bra och jag kommer klara mig ur detta helskinnat. Men så kommer nya utredningar, nya problem. Till slut stämmer inget och allt in på mig.
Jag försökte träna alla övningar jag fått. Det slutade i katastrof, kunde knappt gå alls förra helgen.
Så jag lovade mig själv att leva livet fullt ut denna veckan. Har bokat in givande saker hela veckan. Jag gör endast saker jag klarar av och testar gränserna på mina villkor. Hittills har detta funkat bra. Kanske april blir den bästa månaden hittills.

RuiXue
2014-04-18 02:46
#20

Har igång tre olika bloggar nu, en google blog som jag haft i flera år och bloggar personliga saker på, min nya wordpress som är mer medicinskt informativ och även en nystartad på Nattstad där jag faktiskt bloggar på Svenska för en gångs skull! 

Bloggar mest för att hjärnan alltid är så full av tankar, plus att jag sitter inne med så mycket information och kunskap som kan gagna andra också, det vore liksom skamligt att inte dela med sig av det. Wordpress bloggen har redan hjälpt någon, vilket känns väldigt bra🙂

Ett bra sätt att lära sig skriva bättre också! Speciellt wordpress bloggen, där försöker jag vara mer formell och strukturerad vilket inte alltid är helt lätt när hjärnan far åt alla håll som en såpad ål😛

Jennie


Annons:
DesK
2014-04-18 20:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Vår lilla gullgosse Zaki är nu fem månader 😃 🐶 ❤️

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Lilja3]
2014-04-18 22:30
#22

#20 Skulle så gärna vilja blogga, för tankarnas skull. Men så kommer det där med offentligheten upp. Att vara öppen att beskåda för allmänheten. Sedan har jag så svårt att sätta ord på mina kunskaper. Jag kan så mycket, men det sätter precis tvärstopp när jag försöker skriva ner det sakligt.
Som här, så mycket artiklar jag vill skriva. Men jag får inte ur mig bra formuleringar och förklaringar baserade på fakta. 

#21 Det var då det sötaste! Vilka näpna öron och charmig blick!

RuiXue
2014-04-19 01:38
#23

Man kan ju vara rätt så anonym som bloggare också om man så önskar🙂 Man måste ju inte säga vem man är eller vart man bor, utan man kan ju ha en helt saklig blogg med information, eller så kan man dela med sig av livet utan att någon får veta vem man egentligen är. Jag har till exempel inte min bloggaddress tillgänglig på min Facebook profil utan delar bara addressen i vissa grupper. Och jag har heller inte anslutit mitt Facebook konto med mitt Twitterkonto för att jag vill bevara dem separata och därmed kunna vara lite mer anonym på Twitter.

Jennie


Anterrabae
2014-04-19 10:30
#24

#22 Jag tänkte på det här med artiklar… Om du vill, och kan få ner ungefärliga tankar om vad du vill ha sagt så kan vi alltid hjälpas åt med formuleringar. ❤️

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DesK
2014-04-19 11:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Önskar er här en fin helg! 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

RuiXue
2014-04-20 02:37
#26

Himmel och pannkaka vilken pollensäsong vi har ute! Skulle egentligen börjat trappa ner Betapred igår, men idag fick jag istället ÖKA dosen och har ändå knappt klarat dagen! Imorgon ska pollennivåerna bli än högre! Nu är det jobbigt😟

Jennie


Anterrabae
2014-04-20 11:00
#27

Fy, vad jobbigt för dig Jennie! Hoppas det vänder för Dif snart. Själv har jag mitt värsta kvar… Gräset..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
RuiXue
2014-04-20 23:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Gräset är inget roligt det heller! Men klarar det hyfsat så länge ingen går med en gräsklippare i närheten. 

Idag blev det i alla fall en tur till Gräfsnäs slottsruin för lite solsken och fotografering. Vita mattor av vitsippor där nu!

Mår som jag gör nu, svår terräng att ta sig fram och är galet trött nu, men fint var det!

Jennie


[Lilja3]
2014-04-21 01:32
#29

Har haft en riktigt tuff helg med rejäla smärtutbrott. Imorgon får jag lov att vila hela dagen. Har mängder med ärenden att ta tag i, fullt fokus på den sjuka delen utav mig igen.

Upp till toppen
Annons: