Annons:
Etiketterehlers-danlos-edshypermobilitetsyndrom-hms
Läst 1728 ggr
Eds SueZ
2014-03-13 16:15

Bentäthetsmätning DEXA

Nu har jag fått en kallelse till DEXA undersökning eftersom min pappa har svår benskörhet och förmodligen även han EDS. Hur vanligt är det med benskörhet vid EDS? Jag är 48 år och har inte kommit i klimakteriet än, därför vill min läkare ha koll på hur mitt skelett är innan klimakteriet. Har ni andra kollat upp detta?

Annons:
Anterrabae
2014-03-20 13:36
#1

Jag har mätt min bentäthet flera gånger pga av långvarigt kortisonätande. Jag har helt normal bentäthet, den är så att säga "full" utan avvikelser. Jag har däremot fortfarande svaga och sköra ben. Särskillt i fötterna och får lätt sk stressfrakturer.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Lilja3]
2014-04-02 00:26
#2

Just benskörhet vet jag ingen fakta på. Vart gör man en DEXAundersökning någonstans?

Är det enbart inför klimakterie detta görs eller är det en undersökning man gör vid EDS speciellt?

Eds SueZ
2014-04-02 10:22
#3

DEXA gör man på större sjukhus. I mitt fall på universitetssjukhuset i Lund som jag tillhör. Det finns ett samband mellan EDS och benskörhet. Och eftersom bentätheten ofta minskar i samband med östrogenbrist så är det bra att veta vilket värde man har "normalt". Detta kan du kolla med din läkare som ställde diagnosen eller be din läkare på VC kolla upp det.

[Lilja3]
2014-04-02 23:00
#4

#3 Har gjort slät och magnetröntgen. Bör man kanske se det då? Jag har ej Eds utan är generellt överrlighet (hms) mer i vissa leder än andra.

Anterrabae
2014-04-03 07:54
#5

#4 nej bebtätheten ser du inte på varken slät- eller magnetröntgen..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Lilja3]
2014-04-03 17:26
#6

#5 Då har jag lärt mig något nytt😃

Annons:
Upp till toppen
Annons: