Annons:
Etiketterehlers-danlos-edshypermobilitetsyndrom-hms
Läst 2206 ggr
Eds SueZ
3/3/14, 9:47 AM

Intyg i plånbok EDS

Ska man ha en lapp/intyg i plånboken att man har EDS? Tänker mest om man skulle råka ut för en olycka eller akut sjukdom så man inte skadas mer p g a ovarsam behandling vid ex. sövning och operation. Hur har ni gjort med det?

Annons:
[Lilja3]
3/3/14, 4:44 PM
#1

En bra fundering, jag anser att man skall göra allt i sin makt för att både underlätta för vården att kunna hjälpa en och sig själv för att kunna minska riskerna. Så ta upp det med din läkare om denne kan skriva något intyg!

Är man känslig mot några mediciner eller inte tål något så bör man nog också skriva med det. Ens nära och kära har ju oftast inte koll på sådant.

RuiXue
3/3/14, 8:40 PM
#3

Tänkte just tipsa om bärarkortet. Antingen kan man skriva ut själv, eller beställa från riksförbundet för tror det är 20kr men då får man det laminerat. 

Själv har jag tänkt beställa någon form av Medical Alert armband och/eller halsband, det har den internationella alert loggan plus att det finns plats för mer information. För närvarande har jag ett armband där det står EDS TYP3 på som jag beställt genom en tjej som gör smycken, det armbandet har jag på mig om jag är ensam ute på annan ort där ingen känner mig.

Jennie


Anterrabae
3/5/14, 11:14 PM
#4

Det är jättebra att man tar SIF en funderare om hur man vill ha det inför en akutsituation. Att skriva upp sjukdomar, extra känsliga områden, mediciner både som man tar och som man inte tål. Allt man kan tänka sig som är till nytta. Även lägga till ett "i en akut situation var vänlig kontakta:" och en alternativ kontakt. Så det finns någon att höra av sig till om det vehövs.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Lilja3]
4/2/14, 12:28 AM
#5

Då alla Med EDS-HMS och dylikt har så olika problematik, så tror jag det är bra att göra en egen lista och punktera upp sina egna viktigaste fakta.
Dock kan det vara bra att skriva med allmänna försiktighetsuppmaningar för vårdpersonal. Har man tex ej varit sövd före, vet man heller ej hur man reagerar på det. Då kan sådan fakta vara bra att skriva med, vad som gäller allmänt vid eds. Utöver ens egna viktigaste fakta.

RuiXue
4/3/14, 3:53 AM
#6

Jag har numera bärarkortet från EDS förbundet. Hade möjlighet att köpa ett inplastat på en EDS träff nyligen där en av deltagarna är aktiv inom förbundet.

Jennie


Annons:
[Lilja3]
4/3/14, 5:29 PM
#7

#6 Har du någon kontakt varifrån man kan köpa dessa? Tänker om man kan lägga in en länk i någon artikel framöver. För de som vill ha ett bärarkort.

RuiXue
4/3/14, 10:25 PM
#8

Det finns så man kan beställa direkt från EDS förbundets hemsida. http://www.ehlers-danlos.se/index.php?ID=20402

Jennie


Upp till toppen
Annons: