Annons:
Etiketterehlers-danlos-edshypermobilitetsyndrom-hms
Läst 3999 ggr
Eds SueZ
2014-03-03 09:44

Intyg till tandläkare EDS

Har ni något intyg som er läkare skrivit ut som gör att er tandvård blir billigare p g a EDS? Måste man ha stora problem med tänderna för att få denna tandvård klassad som sjukvård?

Annons:
Anterrabae
2014-03-05 23:08
#1

Nej jag får ingen hjälp, får "glatt" betala själv. Den enda gången jag hört om att få tandvård som sjukvård är om 1) vanliga dr skumickat remiss för något speciellt, tex bettfysiologen eller 2) om man har en primär tandskukdom. Alltså inte tandproblem till följd av något annat. Sjögrens som primär eller ensam diagnos kan ge rätt.. Men Sjögrens i kombo med reumatism ger det inte. Då beror sjögrensbesvären på annat. Har dock inte frågat specifikt föe EDS.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Lilja3]
2014-04-02 00:34
#2

Ja, man kan få billigare tandvård genom tandvårdskort. Skall kolla upp närmare hur detta går till. Det är i alla fall som ett högriskskydd dock enbart för tandvård. Likaså som mediciner har sitt egna kort, läkarbesök har sitt egna kort, så finns det alltså ett för tandvård.

Då EDS tex har större risk för problem med tänderna så går det alltså att få. 

Jag har Tandvårdsförsäkring. Betalar 99:- i månaden och får "gratis" tandvård och undersökningar.
Vet ej huruvidare Överrörlighetsdiagnoser räknas som sjukdom i dessa sammanhang, jag blev ej tillfrågad och nämnde detta därför inte. Jag har väldigt fina tänder men börjat få problem med tillbakadragande tandkött. Trots detta fick jag alltså teckna ett avtal.
Har även ett 10tal lagningar, dock inga hål sedan senaste decenniet.

Eds SueZ
2014-04-02 12:43
#3

Jag har samma problem med tillbakadragande tandkött. Det ger mycket ilningar och värk om jag är ute i kyla och får in kall luft i munnen. Det sitter i under flera timmar och är mycket obehagligt. Har varit hos tandläkaren som penslat med fluor, men det hjälper bara tillfälligt. Ska till min läkare som ställde diagnosen nästa vecka, så då hoppas jag få nåt intyg till tandvården. Iallafall pratade han om det när diagnosen ställdes, i feb-14.

[Lilja3]
2014-04-02 22:39
#4

#3 Fick betala en extra omgång för flourbehandlingen sist (före jag tecknade avtalet) surt sa räven då jag avsade mig flour och sa att jag ej ville det om det inte var absolut nödvändigt, precis i slutet fick jag dock förfrågan igen varpå jag sa "inte om jag inte måste" och fick det istoppat. Så fick man betala extra för något jag avsade mig! Där rök min shopping! Snacka om fula knep 🤓
Kall luft ja, jag fryser i munnen jämt när det drar. Fick en tandköttsinflammation en gång då jag skrattade för fulla muggar i vinterblåsten🤐
Tycker mig känna ilningarna mer och mer med åren! Just att det känns kallt om tandköttet med.

Upp till toppen
Annons: