Annons:
Etiketterokänd-diagnosövriga-hypermobila-sjukdomar
Läst 1573 ggr
Anterrabae
2014-02-20 10:50

Elöverkänslighet

Känner ni av elöverkänslighet, alternativt strålningskänslighet? Jag tänker lite så här. Om man alltid har mer eller mindre asont (ursäkta ordvalet), finns det då ett samband med andra smärtlägwn? Blir man mer känslig för annan smärta när man redan har ont liksom? Jag misstänker att jag är sådan.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
[Tassy]
2014-02-20 11:01
#1

har man redan kronisk värk är det klart (i mina ögon) att man är mer känslig generellt, systemet är ju överbelastat och nerverna får lätt spader.

Däremot gör jag ingen koppling direkt till elöverkänslighet. Jag själv bor framför datorn hela dagarna typ, jag borde reagera på det isåfall. Jag får bara ont av allt sittande och trötta ögon.

Anonym
Anonym
2014-02-20 11:26
#2

Jag har reagerat på datorn tidigare. Men då arbetade jag fortfarande och var utsatt för lysrör och skrivare mm i kontorsmiljön.

De första bärbara om kom tålde jag inte alls. Sen kände jag av min mobil med pekskärm. Men nu tål jag både bärbar dator och min platta. Mobilen känner jag av om jag talat länge i den.

Jag har kronisk värk sen många år men nu måste jag inte ut i samhället och stressen utan kan promenera i min egen takt och vila när jag behöver.

Jag tror att ju flera påfrestningar man har på kroppen desto känsligare blir systemet.

Anterrabae
2014-02-20 12:04
#3

Jag har personligen inte kopplat värken och surret i kroppen till el/strålning, eftersom jag aldrig varit utan. Men så när jag inre kunde sova i natt så testade kag att slå av allt jag kom åt i sovrummet, inkl grenkontaktwr, eftersom jag nyligen kommit över och läst lite om el och strålning.. Resultatet var intressant. Såpass lite värk som jag hade idag när jag vaknade (somnade Tillslut) var länge sen. Då har det ändå smöat här i natt. Dessutom var värken förlagd till den sidan av kroppen där kag inte kom åt att stänga av i rummet. Givetvis är inte detta bevis eller så. Men kag känner att jag måste kolla vidare på det. Skulle vilja tex el/strålningssanera sovrummet eller nåt ett pa veckor för att se om det blir skillnad.. Jag tänker att det kanske kan vara som med dolda andra allergier eller intoleranser. Man hittar dem inte förräna man slutar. Så hade jag med vete. Jag åt det dagligen och fick inga akuta besvär, men först när kag slutat och andra allergier läkte bort, och kag fick mindre värk och inflammation insåg jag hur illa det kunde vara. Särskillt med tanke på reaktionen när jag provade igen. Undrar om det kan vara lika..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
2014-02-20 12:43
#4

Det här med högfrekventa ljud påverkar ju/stör nattsömnen markant. Man ska alltid stänga av och dra ur allting så man får ro om natten. Även om man inte hör det så stör ljudvågorna. Man kan drabbas på olika sätt; värk, trötthet, huvudvärk mm. Det har inte med elöverkänslighet att göra. 🙂 

Samma fenomen kan även skrämma oss. Många så kallade "spökhus" har någon form av högfrekventa ljud som gör oss rädda och olustiga! 😃

Anterrabae
2014-02-20 13:21
#5

Jo precis. Och det är väl sånt som jag vill kolla upp, kolla vad som är vad. Jag vet att jag är jätteljudkänslig. Men har även i andra sammanhang blivit tillfrågad om jag inte är lite elkänslig. Mår aldrig så bra som vid strömavbrott 😊 men det händer ju inte softa så man kan avläsa något av det. Gillat däremot inte alls när strömmen hoppar, det känns i hela kroppen.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anonym
Anonym
2014-02-20 13:30
#6

När jag har känt av strålningen har det i första hand varit i de stora musklerna som låren och magen. Det har liksom bränt och surrat. Sen blev det i händerna som man håller på tagentbordet på den bärbar dator så under några år använde jag inte det alls. 

Jag tror att lysrör i offentliga miljöer belastar mycket mera än man anar. Det är sån miljö jag slipper vara i numera. 

Att prova elsanera är nog ett bra sätt att testa. Förut hade jag grannar som gjorde det. Det var tydligen noga med att kolla själva vägguttaget så att inte strömmen var "polvänd" där. Jag förstod inte riktigt men det var tydligen den största felkällan i deras hus. När en elektriker hade rättat till det minskade strålningen med hälften hos dem.

Annons:
[Tassy]
2014-02-20 13:39
#7

jag kan också känna av elektricitet på sättet som beskrivs. 🙂 jag vet att jag för något år sedan tänkte i banorna över elkänslighet, sen såg jag nån dokumentär om det och blev väl lite färgad av medias vinkling av fenomenet och blev totalt avskräckt haha 😂 men som sagt jag känner igen mig i det ni beskriver.

RuiXue
2014-02-27 03:30
#8

Märker inte av hemelektronik alls, men däremot känner jag av om jag åker under en högspänningsledning eller om det är åska på gång. Får en typ av tryckande smärta av högspänningsledningar. Kommande åskväder kan jag känna av i flera timmar i förväg.

Jennie


Anterrabae
2014-02-27 12:51
#9

Intressant, högspänningskablar har jag inte reflekterat över.. Men åska känner jag också innan det kommer..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[MyCassie]
2014-03-08 19:26
#10

Jag känner inte av elektroniken hemma men även jag känner av högspänningsledningar, även häststängsel faller under den kategorin. Känner även av strålningen från MRT röntgen vilket ger mig en känsla av panik.

Upp till toppen
Annons: