Annons:
Etiketterehlers-danlos-edshypermobilitetsyndrom-hms
Läst 4988 ggr
Razzora
2/5/14, 10:14 PM

Mirtazapin

Är det någon som använder Mirtazapin för att se till att smärtreceptorerna ska bli mindre "aktiva" använder det just nu för EDS smärtan som jag har konstant? Känner att det ger mig så fruktansvärda biverkningar och undrar om det är något annan som använder någon liknande medicin? Jag vet att det är väldigt individuellt men det hade varit trevligt att veta hur det fungerar för er.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Annons:
[Lilja3]
2/6/14, 2:21 PM
#1

Hur länge har du tagit medicinen?
Det tar 2 veckor att få "rätt" effekt.
Med alla mediciner skulle jag säga såhär:
1) Har du valt att ta en medicin, ha då en bra plan över förväntad effekt.
2)  Får du inte den önskade effekten eller mår sämre, utvärdera för/nackdelar.
3) Bestäm om du kan ta biverkningarna eller om det du vill pröva något annat som har mindre biverkningar. Bästa är att redan ha en plan b med sin läkare om det inte funkar så att man kan slappna av och bara känna in den nya medicinen. Funkar det inte kan man känna sig trygg med att där finns alternativ.
4) Antidepressiva får man för att höjja serotoninhalten. Kan du öka serotoninhalten på annat sätt än mediciner?
Försök hitta något som ger dig välbefinnande. Den kroppsegna utsöndringen av välbefinnande hormoner gör under! Välbefinnande ger en smärtstillande effekt.
5) Finns det något att göra för att undvika uppretning av smärtsignalerna? Avlastning, hjälpmedel, behandlingar såsom akupunktur, rehabsimning (i varmt vatten), flytbehandling, magnseiumbehandling/bad, massage, yoga/pilates med mera.

Jag går just nu på Muskelavslappnande dagligen. Detta för att hålla musklerna ifrån att spela fjolstränger och då spinna iväg i smärtspiralen. Har av flera läkare hört att det troligen är enda sättet för mig att få en smärtstillande effekt sålänge jag har skador/svaga muskler som orsakar värk.

Razzora
2/6/14, 6:49 PM
#2

1. Jag har tagit dom i snart 1 vecka, men jag är väldigt känslig mot alla läkemedel men det kan finnas några fler jag kan testa om detta inte fungerar.

2. Med tanke på alla biverkningar jag har fått: Ont i alla leder (mer än normalt), aggression, hjärtklappning, muntorrhet, trötthet,  dåsighet, brännande känsla över huden,  allmän sjukdoms känsla och att jag hade lätt feber. Så börjar jag ta mig en fundering på om det är värt det eller inte.

3. Tror inte att det finns några andra mediciner som inte har lika många biverkningar..

4. Jag har aldrig hört att man kan öka seroteninhalten på ett annat sätt än med mediciner men om du har någon annat sätt att få samma effekt?

5. Jag ha testat allt som har med hjälpmedel och akupunktur. Funkar bara för stunden men inte mer. rehabsim fick mig att må ännu sämre än innan, massage är lite år samma håll. Yoga/pilates ger samma resultat även om jag har gett det flera månaders försök. Allt ger mig mer ont även om jag försöker att stå ut. Det var därför fick jag just denna medicinen för jag har testat allt annat innan.

Jag har också muskelavslappnande men det använder jag när jag har extrema huvudvärk, tradolan tar jag i stort sätt dagligen annars eftersom jag ligger och gråter av smärtan och kan inte göra något alls.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

[Lilja3]
2/6/14, 11:58 PM
#3

1) Bara du själv kan avgöra om du orkar vänta ut medicinen en vecka till. Det jag kunde se på FASS var att det var den tiden som rekommenderades för att se om den ger en bra effekt.

2) Tänk alltid på om det är värt det. Är det inte värt för dig så får man utvärdera och planera nästa steg med läkaren.

3) Fråga din läkare om muskelavslappnande, kanske kan det vara något för dig! Med mjukare muskulatur skadar jag mig inte lika lätt för jag går inte med fjolstränger. Sträckningar, stukningar och hugg i muskler/leder minskar.

4) Skickar en länk om serotonin till dig.
I grova drag är serotonin en signalsubstans för att indikera näringstillstånd. Sedan är det även till för att indikera om man är i en bra/dålig miljö. Tex om du sitter hemma och mår dåligt och omger dig av negativa tankar och stress över dina smärtor mm så indikerar den ogynnsam. Ser du då till att tillgodose dina kreativa behov, behovet av att må bra (hitta just ditt sät vad som får dig att må bra) så indikerar serotoninen att du är i en gynnsamm miljö och du mår bättre.
Det viktigaste i det hela är dock att få till en näringsriktig balans i kroppen. Äta med jämna mellanrum, näringrik mat med låg sockerhalt gör att kroppen är nöjd och hanterar smärtsignalerna på ett bättre sätt. Går du hungrig är du svag, trött, och smärtorna blir mer.
Jag märker tydligt hur mycket bättre jag mår fysiskt/psykiskt av att äta rätt, med jämna mellanrum ( 3måltider och 2 mellanmål) hur jämnare mina smärtor känns. Jag får inte smärtsvackorna likamycket och orka mer. Aldrig har jag så ont som när jag inte får sitta ned och äta i lugn och ro. Ett mål mat betyder mer för mig psykiskt och fysiskt än något smärtstillande kan göra.
Serotoninhöjande mediciner "lurar" kroppen att den befinner sig i en gynnsam omgivning. Då har du en chans att genom den kunskapen göra något åt de situationerna. Fundera om du kan göra något för dig själv som kan höja serotoninhalten.

5) Tråkigt, allt detta funkar för mig om jag inte har skador som stör, vilket nu är bevisat att jag har. Har du några skador som behöver åtgärdas?
Har du testat mindfulness för dina smärtattacker? Det kan man ta till för att "rida ut stormen" och inte stressa upp sig och trigga igång smärtorna ännu mer. Lite tänk som kring en födsel. Att andas sig igenom smärtorna och gå in i sig själv. Att man sedan "föder" flera gånger i veckan är en annan grej. Men tekniken fungerar för smärtlindring.

Jag skriver så mycket då jag själv står endast med muskelavslappnande i en vecka till sedan är det stopp.
Partnern stöttar och vänner/familj är redo för att jag bryter ihop snart igen. Jag bäddar det tryggt för mig, ger mig gynsam miljö hur dåligt jag än mår. Har förvarnat och bett om ursäkt redan nu att jag inte kan vara med på aktiviteter och inte orkar vara en aktiv vän just nu. Samtalsterapi är igång igen nästa vecka och kommer återta kontakten med mitt rehabteam, allt för att jag skall känna att jag inte är ensam i att behöva hantera detta.
Intressant att läsa hur det fungerar för andra med både fysiska och psykiska behandlingar.

Upp till toppen
Annons: