Annons:
Etikettallmänt-prat
Läst 2102 ggr
[Lilja3]
2/5/14, 2:52 AM

Att "checka" sin anamnes

Gör ni det?

Jag har en pärm hemma med alla (saknas en hel del) journaler. Alla läkarintyg, röntgensvar, remisser, undersökningar mm.
Har börjat få gamla sömnproblem åter, så sitter jag här och kollar igenom informationen i pärmen inför första besöket På ortopedmottagningen. Det börjar bli lite luddigt i minnet hur det nu var egentligen. Efter flera års smärtor minns jag inte längre vad som skett.
Inser att där är längre sjukdomshistoria än jag trodde.
Saker jag förträngt, inte kommer ihåg när/hur/vart det skett står där svart på vitt.
Skönt samtidigt som jag blir förvånad, så länge sedan? Hur kan det vara möjligt!

Det här är första gången jag kollar igenom allt. Googlat alla latinska ord, alla diagnoser och benämningar.
Vad mycket jag lär mig om mig själv, eller snarare återupptäcker!
 Där står verkligen allt, förutom en sak som jag verkligen ville ha nedskrivet men som inte står ett uns om. Nåja, jag hittade det i andra journaler, hos en annan vårdgivare, flera år tidigare än jag trodde.
Nu har jag i och för sig långt ifrån alla journaler.

För ett år sedan kunde jag inte ens se åt pärmen, inte sortera in allt i ordning, brast inuti bara jag tänkte på allt man varit med om, ville inte se!
Får sätta mig och skriva ihop en kort lista att ha med mig vid akutfall och nya bekantskaper inom vården. Vill återge exakt samma sak till alla som frågar, utan att behöva försöka minnas "när var den skadan nu igen och hur uppstod den skadan och när i all fridens namn började jag få ont" Kan jag bara räcka fram min puntklista på de viktigaste händelserna.

Har ni någon pärm eller samling av allt som har med era besvär att göra?

Annons:
Melissa V
2/5/14, 2:58 AM
#1

Jag skrev ut mina en gång, bara för att läsa igenom och se. Nu jobbar jag själv i vården så mycket förstod man ju men lite fick man läsa sig till. Fann det riktigt intressant och fachinerande faktiskt, speciellt min operation och vilka tekniker de använt sig av, de fick mig att förstå varför jag ibland fick knip på vissa ställen, ont på andra som jag innan inte egentligen tänkt på så mycket. 

Rekommenderar att man faktiskt gör som du eller om inte bara åtminstone kollar igenom sin historia och läser den ordentligt. Man förstår kroppen så mycket mer.

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum


[Lilja3]
2/5/14, 3:16 AM
#2

#1 Vad skönt att höra från någon inom vården att det rekommenderas att göra så. Känns som att jag överdriver ibland med att vara min egna detektiv men samtidigt så har jag fått höra av många från vården, att de är positiva till att jag har så bra koll på min kropp. Jag förstår när de förklarar hur min kropp påverkas och vad skadorna gör med mig. Det underlättar att veta lite grundfakta om sig själv så att man förstår behandlingarna bättre.
Märkte dock förra veckan att jag snurrade till det rejält med årtal/årstider och hur länge jag haft vilka problem. Börjar bli lite väl mycket att hålla koll på så därav det är dags att kolla journalerna igen. Viktigt att vården får rätt information, de ser ju inte varandras journaler har jag förstått nu.

Jag trodde att akuten kunde se mina journaler från VC tex och tvärtom. Förstår plötsligt vad mycket information som inte når fram till nyckelpersonerna. Jag har inte sagt något till min läkare om att jag åkt in till akuten och jouren senaste halvåret. Jag trodde han såg det i journalerna😟

Anterrabae
2/20/14, 12:29 PM
#3

Jag har alla journaler från reuma och ögon fram till 2010, fram till dess var det viktigt pga försäkringskassa och försäkringsbolag. Men jag har allt tänkt att Kabbala försöka få ut "allt" från överallt, det blir en dyr historia, så jag får ta det pö om pö. Det är kanske det som ska till för att då till diagnosen.. Dock tror kag att det kan bli besvärligt från barndomen tex.. Jag tycker punktlistan var en superb ide!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: