Annons:
Etikettallmänt-prat
Läst 1515 ggr
Maria830
2014-02-04 16:24

Smidigare i balett - hjälp

Nu hoppas jag först och främst att jag hittat rätt tråd för detta inlägg då jag inte visste hur jag skulle kategorisera det. Jag är en kvinna på 30 år som dansar balett, både för nöjes skull och för hälsan. Jag vill dock utvecklas mer än jag gör (svårt att hinna med då jag studerar på heltid). Jag känner ändå att jag kan avsätta lite mer tid för stretching. Jag tränar även styrketräning. Jag vill bli smidigare i mina rörelser kring höften och rotationen där. Man ska ju vara så utåtvriden som möjligt i benen, vilket ska börja längst upp ifrån benens muskler, inte vid knäna. När jag lyfter benet dock kan jag ibland känna som om det tar stopp inuti, ungefär vid höftkulan känns detta. Den knäcker till ibland med när jag vänder eller vrider på kroppen i en rörelse hemma. Vad är detta? kan någon tipsa mig om HUR jag kan stretcha och mjuka upp kroppen på bästa sätt och samtidigt känna en utveckling att jag blir smidigare? Kan någon tipsa om ett litet stretching program eller nåt som jag kan göra några gånger i veckan? (Jag har blivit smidigare sen jag började ska tilläggas, men tränaren hinner inte gå igenom stretching. Hon gjorde det lite i början men nu ska det ske på var och ens ansvar)

Annons:
[Lilja3]
2014-02-05 12:21
#1

Det finns en toppenbra stretchning där du lägger upp benet i bordshöjd och bjjer dig över. Superskönt och man kan bara slappna av i höften/bäckenet och känna allt stretchas ut. Stretchning sägs fungera som bäst under kring 7 sekunder. Man ska känna muskeln slappna av, stretar det får man gå tillbaka ett snäpp och stretcha lite mjukare.

Annars är ju den sittande stretchningen en toppengrej.
Sitt ned, spänn magmusklerna/bålen och sträck ut bröstkorgen. Sätt benet med foten över knäet. Dra knäet mot motsatt sida tills du känner att det antingen tar emot eller spänner. Räkna till 7 och tryck emot händerna (att trycka emot får muskeln att slappna av) dra sedan lite mera mot dig och räkna till 7.

Finns massa bra stretchningsvideor på youtube som jag försöker följa i den mån det går.
Skönt när man både ser och hör samtidigt som man stretchar hur man ska göra.

RuiXue
2014-02-15 01:58
#2

Något jag tyckte var väldigt skönt för några år sedan var att sitta med fotsulorna ihop och knäna utåt, gärna med fötterna så nära kroppen som möjligt, och sedan böja sig framåt så långt det går (I mitt fall handlade det om att i stort sett lägga ansiktet på fötterna på den tiden jag stretchade och inte visste om min diagnos)

Jennie


Upp till toppen
Annons: