Annons:
Etikettortopediska-skador-behandlingar
Läst 4091 ggr
[Lilja3]
1/29/14, 11:06 PM

CT/Magnetkamera

Då min magnetröntgen visade att där inget fel är i kroppen trots att jag senast igår fick diagnosen "inflammation" i höften så har jag nu fått reda på faktan att det faktiskt kan vara så, vid stressfakturer, att det inte går att se på MR men däremot med hjälp av kontrastmedel och en magnetkamera eller en CT (datortomografi)

Någon som inte fått sina skador sedda på magnetröntgen men som gått vidare till kontrast/magnetkamer eller CT och fått resultat?

Annons:
[Tassy]
1/29/14, 11:54 PM
#1

Sisådär, kom aldrig till skott. Fick remiss till scintigrafi men avbokade, då jag ansåg att mina besvär inte var tillräckligt omfattande för en så onödigt dyr undersökning. (Ett subluxerat ben i handleden). Fick hjälp på annat håll att reponera. Detta syntes alltså inte på MR! (Benet hade roterat 90 grader ungefär).

[Lilja3]
1/30/14, 10:01 PM
#2

#1 Vad "skönt" att fler fått negativa resultat på MR men faktiskt hade problem som behövde åtgärdas. Kände mig bra snopen när läkaren läste upp resultatet och trodde jag var hypokondrisk (varför man nu alltid misstror sig själv så fort vården inte hittar något?!)

Kan meddela att läkaren "ljög" eller iaf förminskade fynden. Det har gjorts 2 fynd i vänster höft och ett i knäet! Vad jag fick reda på sa han inflammation i en sena i knäet. Detta står icket i pappren jag fick hem!
Då höger höft ej är kollad och det är den som är sämre (läkarmiss) så är jag nöjd med fynden och hoppas Ortopeder kan göra mer av informationen än vad VC läkare kunde.

[VSK]
2/1/14, 6:08 AM
#3

Hamnade här tack vare "nya inlägg på ifokus" 🙂

Lite knepig fråga i TS för man kan ju inte veta om magnetkameran har missat nåt generellt sätt 🤪

Men svar ja, magnetkameran ser inte allt. Kontrastvätska visar inte allt (tyvärr).

Och tyvärr så är det ganska vanligt att läkare mörkar patients åkommor. Vissa läkare har fått för sig att deras stolthet som läkare är viktigare än patienters hälsa. -har haft nog med såna läkare att göra genom åren.

Tyvärr så är det lätt hänt (om man råkar ha med fel läkare att göra) att man får en stämpel som jobbig patient.

Det är alldeles för få läkare som vågar anta utmaningen med en "jobbig patient". Oftast slutar det med en "dold agenda" samt lite Alvedon utskrivet.

[Tassy]
2/1/14, 7:00 PM
#4

#3 Så sant, tyvärr! 😕

[Lilja3]
2/1/14, 11:09 PM
#5

#3 Har ej gjort magnetkamera än men den kan alltså "också" missa massa ? 😕 Känner att jag inte vill göra massa undersökninar som sedan inte visar något. Vet dock att en sak syntes på slätröntgen för 2 år sedan men som vi då inte kunde veta skulle vara grundorsaken till allt detta. Ska bli intressant att se vad ortopederna säger nu när vi har en hel del skador som skett sedan "deffekten" påtalades. Då 2 ortopder, oberoende av varann talat om detta för mig och att vi får se i framtiden, så är chanserna goda att det lyssnar.
Har hittills (förutom första läkaren) endast haft guldkorn, de har lyssnat och gjort vad som krävts. Om än något snurrigt och med några missar men ja, jag får vara tacksam ändå om man ser till andras läkare.
Då jag återkommer så fort något gått bra och gett resultat så har läkarna kännt att jag inte är jobbig hittills utan varit trevliga i sitt bemötande. Även om det ibland varit lite överdrivet positivt från min sida. Nu är jag dock verkligen en jobbig patient, men då skickade läkaren mig vidare. Vilket är helt rätt. Skulle jag dock gå till honom igen skulle jag nog bli avfärdad som du skriver och få stämpeln.
Jag har tagit enorm lärdom av andras problem och försökt att undvika hamna i döläge.

[VSK]
2/2/14, 4:16 AM
#6

En jobbig patient är oxå en människa ☝️

Jag tillhör oxå kategorin "jobbig patient" sen -96

Men det är ju inte mitt fel att de läkare jag haft varit inkompetenta 🤔

Hur som så lyckönskar jag dig med allt vad det innebär.  👍

Annons:
Chestnut
2/2/14, 5:01 AM
#7

#5 fast magnetröntgen = MR = magnetkamera = magnetresonanstomografi. Olika ord för samma sak bara. Däremot CT = DT = datortomografi = skiktröntgen.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Lilja3]
2/2/14, 4:14 PM
#8

#6 Tar emot alla lyckönskningar. Är riktigt nervös inför nästa vecka men vad annars göra än att gå in i allt positivt. Får fokusera på att jag är människa och mindre på att problemen tillhör "jobbig patient" kategorin!

#7 Aha! Där ser man! Vad jag förstått så undersöks min sorts problematik med kontrastmedel. aksnke därför de inte såg något så väl på MRen, jag gjorde utan kontrast. Men de fynd som gjordes är i alla fall en liten fingervisning så inte helt värdelöst!
Vet du något om skiktröntgen är bättre än MR? Finns ju lågdosCT som tydligen skall spara på strålning men ändå ger bra bilder.

Anterrabae
3/5/14, 11:28 PM
#9

När jag fick min konstiga inflammation i huvudet gjordes både CT och MR med och utan kontrast.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: