Annons:
Etikettmyndigheter-sjukvårdsorganisation
Läst 2503 ggr
[Lilja3]
2014-01-28 16:07

När är nog?

Jag är riktigt less nu.
Arg, upprörd och tålamodet är slut!

I 2 veckor har jag ringt till VC och bönat och bett de att läsa mina resultat från magnetröntgen. Jag hade en bättre period och var livärdd för att bli sämre igen och inte hinna få hjälp.
Nu har det skett.
Jag är riktigt dålig och har 4 dagars jobb framför mig!
Nu ringde jag igen och förra veckan hade en sköterska bokat in en tid till läkaren då han ENBART skulle sätta sig och gå igenom svaren. Med andra ord låter det inte bra och jag är faktiskt riktigt rädd.
Nu skulle denna sköterskan tvinga läkaren att ringa mig i EM.
Jag frågade om jag kunde hämta ut mina svar och det kunde jag men tydligen behövde jag hjälp av en läkare att tyda allt. Inte för att det är lugnande. Tvärtom låter det ännu värre att man inte kan läsa skadorna själv!

Är detta verkligen något jag ska tycka är okej? Jag är faktiskt trött på detta daltandet, alla är så otroligt snälla men inget händer!
Det går bara ut på mig att alla är snälla, så snälla att det tultar runt på sina rosa moln och glömmer av att jag är en trasdocka som tar sig fram enbart på ren råstyrka med det sista som finns kvar.
Jag har svårt för att se när vården gör fel, men detta måste väl ändå vara riktigt felaktigt?

Annons:
Chestnut
2014-01-28 16:27
#1

I vissa fall när jag inte ens kunnat gå utan kryckor fick jag vänta 6 veckor på svar från MR - det är normalt. Anledningen till att du inte kan tolka svaret är att det är många svårförstådda termer och vissa fynd har ingen betydelse. Hoppas att du fått prata med läkaren idag!

Med vänliga hälsningar
Chess

[Lilja3]
2014-01-29 00:07
#2

Läkaren ringde och alltså det sa mig inte ett dugg!
Inflammation EN sena i knäet men inget om vad det innebär, hur jag ska förhålla mig till det. Att jag sedan har svinont på minst 5 ställen och en klämsmärta där menisken sitter och flera sköterskor har sagt meniskkada ja det avsäger sig läkaren ansvaret för. VC hjälper mig nu inte mer.

Inte någon förändring i bäckenet alls enligt MR då jag på slätröntgen har förändring så är det alltså någon nöt som inte kan läsa av en magnetröntgen!
Har även 4 ortopeder och nu en jourläkare som intygar att där är inflammation. Vad får man annars kortisonspruta emot ?
Inga inflammationer enligt MR då kan man ju undra varför jag fick åka in akut idag och fick diagnosen inflammation i höften och medicin för det?
Nu får ortopederna ta över och får jag ingen hjälp där går jag till den privata vården!
Någon som vet om detta går att anmäla? Någon borde väl ändå granska mina journaler nu för det är sådana felaktigheter däri så det går inte ihop vad alla säger!

[MyCassie]
2014-01-29 09:48
#3

Har du inte fått tid till reumatolog? Det var de första min läkare på VC fixa när hon upptäckte inflammation i leder och nästa månad träffar jag en reumatolog MEN för att komma så långt har jag fått byta VC ex antal ggr, slå hårt mot hårt och verkligen trycka på i 12 års tid. Sa även till min läkare att nu får de fan röntga mina knän som bara blir värre och jag vill inte höra inbillning längre, sagt och gjort beställde hon tid till röntgen. Den senaste månaden har jag fått mer hjälp av en läkare än jag fått av flera stycken på 12 år men det är inte utan kamp. Viktiga är att INTE ge upp.

[Lilja3]
2014-01-29 13:25
#4

#3 Jag har min diagnos så det är inte ett fall för Reumatologerna. Däremot är jag numera ett fall för ortopederna.
Kommer byta vårdcentral och sjukgymnast för det påtalade alla för mig både på akuten och jouren igår, även alla tusen samtal jag ringde igår för att få hjälp sa samma sak. Jag behöver någon som börjar om med mig och inte tycker man skall ta vid där vi var sist, för jag försämras i perioder och det lyssnar inte min sjukgymnast på.

Måste säga att jag ändå är lite imponerad av mig själv. Jag stod på mig som kinesiska muren!
Fick bli runt skjutsad lite hit och dit, tillslut gav jag upp och kämpade via telefon istället. Spelade ut vårdgivarnas ord mot varann och bedyrade att då JAG endast gör som jag blir tillsagd och följer hur det går till i vården, då är det deras ansvar att följa det med!
Kom till en läkare tillslut och denne hittade mitt problem direkt. Fick med mig medicin hem som läkaren sa "så du i alla fall kan sova inatt och orka med tills ortopederna tar över" TACK! Precis vad jag försökte förklara för akuten och jouren igår på frågorna "men vad vill du att VI ska hjälpa dig med?"
Jag svarade kort och gått att jag ville ha någon som talar om för mig vad som är fel DENNA gången. Grundorsaken vet jag men inte vad just som störde mig denna gången och gav mig de enorma smärtorna. Jag står ut med mycket och åker inte in för minsta lilla. Men jag har ett jobb att sköta och kunde inte gå! De frågade tom vad för sorts jobb jag hade "ett där jag inte kan sitta ned utan måste kunna gå annars hade jag inte varit här" fräckt som fan utav de kan man tycka!
Läkaren var i alla fall gudomlig. Så har det varit varje gång jag behövt akut hjälp, läkarna har varit guld!
Bara för att jag är en långitdspatient med långvariga skador så betyder det inte att jag inte kan kräva hjälp vid akuta problem!

Allt som allt tog det 4 timmar från första samtalet där de sa åt mig att åka till akuten. När jag hade skadat min axel i tonåren satt jag enbart på akuten i 9! Så jag var bra nöjd över att ha åkt hem och kämpat via telefon istället för att sitta på jouren/akuten och invänta hjälp.
Dessutom fick jag mentalt ladda om i hemmets trygga vrå så jag kunde samla mig och sluta låta tårarna ta över.  

När man är mitt inne i det tycker man verkligen att nu får det vara nog! Men nu i efterhand så är jag så överpositiv till allt. Det löste sig ju OJ vad vården är bra….vad gör man inte för att orka kämpa vidare. Man inbillar sig själv att allt ju är jättebra!

[MyCassie]
2014-01-29 13:52
#5

Tänkte mer på att reumatologer kan hjälpa en med mer än bara ställa diagnos. Jag har också en diagnos, EDS men har även ischias och eventuell artros… Utreds för mycket.

[Lilja3]
2014-01-29 14:34
#6

#5 Nope, de vägrar ta i mig. Hör inte till reumatologiska problem utan mina är ortopediska så det är dit jag ska.
Reumatologerna vägrade mig bedömning hos en läkare, trots att det i deras undersökningar kommer fram att jag har diverse överrörliga leder så ansåg de mig frisk och "bara lite sen i rörelserna"
Jag håller mig rejält långt borta ifrån de. Min värk hade de inget att göra med heller enligt deras egna utsago.
Värken har sjukgymnast och VC läkare fått ta men nu har de inte kunskap nog längre vad som kan tänkas hjälpa.

Artros ska väl ändå ortopeder bedömma? Det hör mig veterligen hemma på ortopedernas bord? Det är ju de som gör eventuella skrapningar osv tänker jag.

Annons:
[MyCassie]
2014-01-29 14:46
#7

#6 artros syns på röntgen bilder som kan bedömmas av en läkare. Till ortopeder har jag inte hunnit komma ännu, har lång väg kvar och många som ska kolla mig.

[Lilja3]
2014-01-29 14:57
#8

#7 Fick träffa ortopederna direkt när jag blev hindrad från att gå normalt sommaren för snart 2 år sedan. Jag hoppar över en hel del folk som kan tänkas undersöka mig för jag undviker gärna många bud. Försöker förlita mig på de som både kan hjälpa och åtgärda. Då tror jag man slipper mycket "krångel" och sparar en hel del energi genom att slippa ha kontakt med så många inom vården. De säger ju gärna emot varann med.
På röntgen för 2 år sedan syntes skrovliga avlagringar vilket berodde på inflammationen (som ironiskt nog enligt bedömningen på MR inte existerar haha) då påstod ortopederna att där inte kommer vara några problem ifrån men jag förstod redan då att det var artros de snackade om. Denna lär ju knappast förbättrats då inflammationen fortsatt och blivit värre. Denna gången skall vi dock fokusera på vad som orsakar problemen från första början.
Tror det är överrörligheten i bäckenet som är boven i dramat då låsningarna klämmer diverse nerver och hindrar blodtillförseln till Höftmuskulaturen och får den att krampa/spänna sig.
Hoppas ortopederna skall komma fram till samma slutsats för i så fall vet jag exakt vad som skall göras!

Upp till toppen
Annons: