Annons:
Etiketterkostläkemedelhjälpmedel
Läst 3348 ggr
[MyCassie]
1/9/14, 3:47 PM

Har kosten betydelse?

Jag har läst någonstans att personer med ledproblem mår bättre av att äta vegetariskt medan andra menar att en varierad kost är det bästa. Nu räknar jag inte in godis, läsk, bakelser osv i kosten då det är en självklarhet att det inte är bra på något sätt. Vad anser ni, har kosten betydelse? Vilken kost mår ni bäst av? Vad anser ni man ska äta och inte äta när man har tex EDS? Personligen äter jag just varierad kost men har tidigare varit vegetarian och när jag åt vegetariskt mådde jag bättre och orkade mer, därav kommer jag välja bli vegetarian igen efter att jag fött barnet i magen.

Annons:
Chestnut
1/9/14, 8:15 PM
#1

Det enda som det spelar någon roll för mig är för mage & tarm (som jag har stora problem med). Äter varierad kost men med extra mycket protein och mindre fett och kolhydrater samt undviker vissa saker helt.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
1/9/14, 8:30 PM
#2

Min personliga erfarenhet är definitivt Ja!

För mig fungerar skonkost bra då jag har krångelmage, och högproteinkost hjälper kroppen generellt. Fett är också viktigt, annars känns kroppen liksom rostig och hormonerna blir helt knas.

Viss reumatikerkost funkar också bra för mig.

Vegetarisk kost mår jag dåligt av, likaså glutenfri kost. Magen pajar.

[Lilja3]
1/9/14, 11:07 PM
#3

Absolut är jag av åsikten att kosten spelar enorm roll. Har man en grundproblematik är man desto mer påverkad av en obalans i näringen.
Just nu har jag ett rejält sockerbehov, något jag tränade bort för ett år sedan.
En ätstörning som visiterade från unga år ställde till det i höstas och jag har haft svårt att återhämta mig till mina godare vanor.
Jag märker utav att orken inte är på en jämn nivå.
Inflammationerna ökar vid en sockerbaserad kost och jag är något otroligt trött.

Allt som är sött får mig att aldrig bli fysiskt och näringsmässigt nöjd.
Det går åt extremt stor del av dagens energi till att vilja bli mätt!
Äter jag en glut/kolhydratsfattig kost baserad på mycket mörkgröna blad och protein så är jag dagligen pigg och på gång. Kolhydratsfattig syftar jag på mer långsamma kolhydrater och att inte leva dagen baserad på vetemjöls livsvaror.
Jag åt mycket vegetarisk kost då den kosten är mer lättsmält och ger inte samma tunga känsla efter en måltid som en köttmåltid.

Hoppas hitta tillbaka till denna kosten innan sommaren för jag var alltid nöjd och hade tid över till annat i livet än att försöka göra magen nöjd.

Ella1975
1/10/14, 6:07 AM
#4

Jag har märkt att laktos och mycket gluten gör mig sämre. Jag försöker ära mindre av det. Mjölk till maten har jag slutat med för många år sen men ost och yoghurt i bland . Vitt bröd blir jag jätte dålig av så hårt bröd är bättre . Äter varierad kost med mycket sallad tycker jag funkar bra för mig .

Ella1975

Anterrabae
1/10/14, 1:29 PM
#5

Självklart påverkar kosten vårt mående! Det är ju från kosten som vi får våra byggatenar att jobba med. Även om hela byggprocessen inte alltid funkar som den ska. Det är vetenskapligt bevisat att processat vete och socker ger mer inflammation. Generellt gäller det att äta näringstätt när man är sjuk. Lätthanterat och lättsmält är bra eftersom slemhinnorna i våra magar oftast är påverkade, både av sjukdom och av mediciner. Något jag brukar, och tänker fortsätta med, är att rekommendera ALLA att gå det extra steget och koka egen buljong. Den innehållet så mycket läkande ämnen att det är ett riktigt superfood. Den innehållet i stort sätt färdigsmälta proteiner mm som ffa läker och hållet efter våra känsliga tarmar. Ju helare mage, desto mindre inflammationer. Så är det. ❤️ Håller med Tassy om fettbehovet! 😍

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[MyCassie]
1/10/14, 1:56 PM
#6

Jag får pajad mage med diare av att äta blandkost. Mådde oerhört bra av vegetarisk kost därav tror jag på det när det gäller mig själv.

Annons:
TatsuOni
1/10/14, 8:37 PM
#7

Vegetarisk kost fungerar bra för mig. Min mage mådde inte bra av kött. Jag kan inte heller äta socker, konstgjorda sötningsmedel, eller vetemjöl. Om jag råkar få i mig dessa saker så märker jag direkt att magen pajar, lederna gör ont och att jag blir trött. Sedan mår jag i allmänhet bättre av allt sådant som sägs göra en hård i magen.

Fick kostråd av en läkare när jag gjorde en gastroskopi och jag mår som bäst när jag gör precis tvärt om!

Tror inte att det finns någon superdiet som passar alla. Man får helt enkelt testa sig fram för att se vad som passar en själv. Däremot så mår nog alla bättre av att inte äta för mycket socker och syntetiska ämnen😛


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

[Lilja3]
1/11/14, 6:22 PM
#8

#5 Finns det några bra recept på egen buljong?
Har inget som bli så mustigt och djupt i smaken som färdiga flytande buljonger.

skogsbergs-anna
1/30/14, 7:44 PM
#10

Jag har märkt att kost med lite kolhydrater gör att jag inte svullnar i lederna i samma utstäckning som förut.

Gör hellre fel än inget alls.

Upp till toppen
Annons: