Annons:
Etiketterokänd-diagnosövriga-hypermobila-sjukdomar
Läst 2656 ggr
Praefatio
1/8/14, 6:28 PM

Fingrarna

Är ny här. Jag har alltid haft överrörliga leder vilket har lett till mycket smärta. Har ingen officiell diagnos, även om läkare vid några olika tillfällen har konstaterat att jag är överrörlig.

I tonåren hade jag oerhört ofta subluxationer i höfterna (de "poppade delvis ur led", smärtsamt och obehagligt) och jag har alltid haft extra ont i höfter, knän och fotleder. Kunde under många år inte springa längre sträckor eftersom knäna tog stryk. Har periodvis problem att gå i trappor och liknande, det ger smärta i ryggraden, men numera vet jag att ren muskelstyrka mildrar mina problem rejält. Håller jag mig i form så kan jag numera både springa och röra mig obehindrat. Skönt att ha hittat en väg som fungerar för just mig!

Ett problem slipper jag dock inte, ett problem jag insåg att jag hade först när jag flyttade hemifrån och själv behövde sköta disk och städ. Jag får jätteont i fingrarna när jag skrubbar. Det krävs ju inte speciellt mycket tryck för att lederna i fingrarna ska böjas bakåt. Och efter bara fem-tio minuter smärtar det rejält.

Hur löser man det? Musklerna i fingrarna kan man ju inte direkt träna upp så att de håller maskineriet på plats… Så fort vi flyttar blir det diskmaskin och då är ju det problemet löst, och visst kan jag använda mopp för att skura golvet men jag är av den gamla skolan som för det första gillar att torka med trasa och för det andra avskyr att känna mig begränsad.¨

Tips?

Annons:
[Tassy]
1/8/14, 7:17 PM
#1

Det finns fingerringar som avlastar en del, sen får man dela upp jobbet i omgångar (vila mer än vad man tror räcker).

Diskmaskin och tvättmaskin var nog mina två bästa köp nånsin, gud vad det underlättar!

Annars är det nog ont om tips, försök tänka på ergonomin, god hållning med mera.

Chestnut
1/8/14, 10:42 PM
#2

Det finns diverse bollar/svampar/leror etc hos arbetsterapeut man kan använda för att träna upp dessa muskler.

Med vänliga hälsningar
Chess

Praefatio
1/8/14, 11:01 PM
#3

#1 Ja, att man måste dela upp jobbet har jag märkt, tyvärr är jag dåligt på det… vill få det gjort när det väl händer. Får nog jobba lite med det där.

Ja, diskmaskin är prio ett så fort vi har plats! Att diska är hemskt, värre än att skura golv.

#2 Åh, det finns det kanske? Jag ska fråga min arbetsterapeut om det går att få låna någonting sådant.

[Lilja3]
1/9/14, 11:12 PM
#4

Att träna upp muskulaturen i händerna/fingrarna går absolut. Man tränar även upp en bättre motorik. Lär sig att hantera och jämna ut svagheterna i händerna med att hålla i disksvampen på annat sätt eller se så att man tar kraft ifrån rätt ställen.

Jag gjorde ett test på krafterna i händerna. Skall kolla snart efter flera år hur det gått, om det blivit bättre.
Jag tappar inte längre saker jag bär på och har kontroll på vad jag har i nävarna.

Kolla upp så att du inte böjer fingertopparna bakåt när du diskar. Då förlorar du känseln och domnar.
Ta tag i en penna och se hur du skriver med den.

[MyCassie]
1/11/14, 10:26 AM
#5

Testa träna musklerna med en gyroboll annars.

[Lilja3]
1/11/14, 6:32 PM
#6

#5 Gyroboll har jag blivit avrådd ifrån då rörelserna (den rullande) med överrörliga handleder gör att man underhåller överrörligheten.
Jag måste dock säga att jag är tveksam till den faktan, då smidiga muskler ger mindre smärtproblematik. Det tränar ju även upp muskulaturen i handleder något otroligt bra! Så summa summarum för mig personligen, tror jag det är bra.

Annons:
[MyCassie]
1/11/14, 7:16 PM
#7

#6 Jag slänger på mig handledsstöd och kör sen med gyroboll vilket hindrar att handleden vrids onormalt mycket.

[Lilja3]
1/11/14, 8:00 PM
#8

#7 Såklart! Vad trångsynta vårdpersonalen är. Tröttsamt att inte anpassa övningar. Tur denna sidan finns så att man kan få råd hur man kan göra istället! En gyroboll vågar jag äntligen köpa för handlesstöd har jag!

Upp till toppen
Annons: