Annons:
Etiketterehlers-danlos-edshypermobilitetsyndrom-hms
Läst 15733 ggr
Chestnut
1/2/14, 3:11 AM

Svårstucken?

Är ni svårstuckna när det ska sättas nål i armen eller tas prover? Har ni några knep eller fått höra några knep av sjukvården för att det ska gå bättre?

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
Lia
1/2/14, 3:44 AM
#1

Åh ja! Jag låg på sjukhus nyligen. De satte en kanyl efter många om och men. Till slut när jag skulle hem hade de stuckit 9 gånger. Det var i princip omöjligt, men det gick ju till slut. Tror inte det finns så mycket att göra om man är svårstucken. En gång när jag skulle ta prover använde de en scanner för att hinna kärlen i armen, och det var ju bra tänkte jag. Men tydligen satt de så djupt att de inte gick att hitta ens med hjälp av scannern! Funkar inte heller i händer eller fötter på mig. Fingrar (för enkla prover) går ibland om jag värmer fingrarna. Men jag skulle rekommendera att få prova scanner för att se om det finns något mer tydligt kärl som missats. Dock finns det ju inte på alla sjukhus, så det kan vara svårt att få det gjort ändå.

RuiXue
1/2/14, 9:39 PM
#2

En del säger att jag är svårstucken, och det är jag kanske lite. Finns bara ETT ställe i vänster armveck som det går att ta blod från, och ett par platser på vänster hand där det går att sätta kanyl. Höger armveck är dött och kanyler på höger hand fungerar sällan och venerna spricker gärna där. 

Stick i fingret är inga problem alls, blöder som en stucken gris ur mina fingertoppar så får smärre panik när ett labb inte har de minsta lansetterna😛

Men större blodprov och kanyler, där tackar jag min kropp var gång som det fungerar. När de få platserna lägger av så är det nog lika bra att be om en port-a-cath för att alltid ha en tillgänglig plats🤔

Jennie


[Lilja3]
1/3/14, 1:43 AM
#3

Har fått höra av många sköterskor att jag är svårstucken.
Vet dock en sköterska på min Vårdcentral som är en fena på mig, hon får ta mina prov. Ingen annan!
Rett ut när problemen börjar. När de tar fram stora nålar!

Då rullar ådrorna och nålarna suger sig fast i kärlväggarna.
Så smala kanyler/nålar som möjligt!
Smala nålar letar sig in lättare i huden med.

RuiXue
1/3/14, 6:17 PM
#4

Jag brukar också säga till att de ska ta så liten nål som möjligt på mig, dock inte alltid de lyssnar tyvärr🤔

Jennie


Chestnut
1/3/14, 10:47 PM
#5

Små nålar var ett bra tips.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Lilja3]
1/3/14, 11:22 PM
#6

Förstår inte alls ursäkten "det är för att det skall gå fort" det går inte fortare för att man är svårstucken och att det gör onödig smärta och rädsla!

Annons:
Anterrabae
1/6/14, 11:41 PM
#7

Nej inte svårstucken i sig.. Blodkärlen både syns och känns. Däremot är de ärrade, gör ASONT och spricker, överallt. Särskilt med kanyler som ska sättas. Prover går bra än så länge. Det hela blev bättre när jag började med kväveoxidtillskott. Fick tillbaka en del av elasticiteten.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Nilamson
1/8/14, 1:31 AM
#8

Jag är väldigt svårstucken och för några år sedan hade jag ett tungt intravenöst narkotikamissbruk. Dvs att jag var "sprutnarkoman". Jag lärde mig då lite om mina vener och kanske har fler här liknande vener. Jag har diagnosen EDS. Venerna är "platta", de är töjbara och trasas lätt sönder. Som en cykelslang med vatten i, men inget tryck, utan bara halvfylld, om ni förstår vad jag menar. Detta innebär att när man ska in i venen, måste man använda en mycket tunn nål, trycka bestämt (snabbt och hårt) men oerhört ytligt i venen. Väggarna på venen är tjock och sladdrig, jämfört med friska människors vener. Detta vet jag då man som narkoman ofta hjälper varandra att injicera, så jag har "stuckit" väldigt många olika personer. Det vanligaste felet vårdpersonalen gör är att de tar en för kraftig nål och de sticker för långt in. Jag har dessutom djupt liggande vener så de är alltid frestade att ta en kraftig nål och köra in den flera millimeter. Den kommer då ut på andra sidan och när de ska dra in den igen, så den hamnar mitt i venen, så är väggen så sladdrig att det blir ett baksug venväggen sugs in i kanylen. Och så får jag stora, fula, smärtsamma blåmärken men sköterska får ingen blod:-( Jag tar ofta prover och ibland får de hämta narkossköterskan, om de är envisa och inte "lyder" mig direkt.. för då brukar det fungera. Jag är så trött på det! Vi som är sjuka, vet ju så klart bäst själva hur vi fungerar!

RuiXue
1/15/14, 1:41 AM
#9

Mitt bästa och egentligen enda provställe är ganska ytligt och jag brukar säga till att ta en fjäril, men lik förbannat så brukar de flesta sköterskor envisas med den vanliga långa provnålen och sticka in nålen halvvägs genom armen, för att sedan få dra ut minst hälften igen innan det kommer något blod! Så irriterande så man nästan får lust att göra det själv istället! Fick i alla fall viss träning på IV under en kurs i djursjukvård på gymnasiet… Vi satt och övade på gummislangar😛

Försöker de sticka någon annanstans än just där jag pekar, så hittas aldrig något, och andra armen finns inget att sticka i alls så brukar skämtsamt säga att den armen är död…

Jennie


Anterrabae
1/15/14, 11:55 AM
#10

Visst är det knasigt och knäppt att de tror sig känna oss bättre än vi gör.. 😖 När jag låg på sjukhus i våras låg där även en fd sprutnarkoman.. Han hade gått på sprutor "hela livet" och var nu närmare 60..honom skulle de envisas med att sticka i armvecket, trots att han sa att de venerna var slut för många år sen. Gjorde bara ont. De envisades och mannen grät av smärta och drömde mardrömmar 😱 det gjorde så ont i hjärtat att höra hur de plågade honom och envisades med att inte lyssna och framhärda… 😟 Förlåt avstickaren.. ❤️

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DrUrban
1/19/14, 8:21 PM
#11

Jag jobbar inom vården och sticker ganska mycket, och tyvärr är det inte alltid möjligt att sticka med tunna nålar. Beroende på vad som ska analyseras så är det ibland så att vi måste använda de vanliga nålarna. Fast man kan ju alltid fråga, för de flesta prover kan tas med en tunn nål. Och ett knep man kan ta till om man har svåra kärl är att be om en värmedyna att ha i armvecket en stund innan, då kan de krypa fram lite om man har tur. Jag är själv ganska svårstucken (de ligger djupt och rullar undan om jag är spänd), och värme brukar hjälpa för mig.

RuiXue
2/15/14, 2:05 AM
#12

Värmedynor har inte hjälpt för mig. 

Däremot har jag lagt märke till- tänkte på det härom dagen faktiskt, att det är stor skillnad på PVK kateter och PVK kateter! 

Optiva som är gjord av ett material som mjuknar lite av kroppstemperaturen och därmed formar sig efter kärlet, fungerar mycket stabilare för mig och med mindre smärta, än en Venflon! Tyvärr används oftast Venflon, men kanske att det går att fråga efter en Optiva istället om man behöver en infart! 

Tänkte jag kunde dela med mig av denna lilla upptäckt ifall det kan hjälpa andra också som har svårt att behålla en infart och är svårstucken. 

Att Optiva formar sig visste jag, men hade inte innan tänkt på att den har vart bättre än Venflon, utan det slog mig som sagt härom dagen när jag tänkte tillbaka på min operation i September där både en blå och en grön Venflon slutade fungera på mindre än 36 timmar, Venflon verkar helt enkelt irritera kärlet för mycket🤔

Jennie


Ladydragon
2/15/14, 5:51 PM
#13

Var på vårdcentralen för nån vecka sen och tog blodprover dom vet om att jag är väldigt svårstucken och hos mig har dom börjat använda blodtrycksmanchett istället för vanlig stas och pumpar manchetten riktigt ordentligt och behåller den upppumpad några minuter visst gör det skitont i handen ett tag då blodet stoppas men det är bara o uthärda och oftast använder dom en så liten nål som möjligt och ofta fjäril 

insåg oxå att vid senaste blodprovet att det nu fungerar lite bättre att ta blodprov ur det blodkärlet i armvecket som är mest sönderstucket och tidigare vart totalt omöjligt att ens få in en nål i det kärlet….
skönt det för det är verkligen inget kul att försöka ta blodprovet i handen eller foten som det har blivit några gånger 

sen oxå om det är möjligt så är det en god möjlighet att försöka få samma person som sticker en som på min vårdcentral sköterskorna vet nu efter några år hur dom ska göra för att få lite blod ur mig 🙂

Annons:
Razzora
2/15/14, 7:09 PM
#14

Verkar inte bara vara jag som är svårstucken, all sköterskorna som jag träffat på säger samma sak, mina vener är för tunna och sitter väldigt långt in. När jag skulle ta prover när jag hade gallstensanfall så stack de mig totalt 15 gånger första dagen (4 sjuksköterskor tog det). armvecken, på olika ställen på underarmarna, handryggen, detta då på båda armarna och sedan ett par gånger på fötterna med. De testade med handskar med varmtvatten. Hjälpte inte direkt.. Dagen efter så stack de mig ytterligare 6 gånger till (2 sjuksköterskor till). De har inte slagit mitt rekord på 6 sköterskor på en och samma gång då de inte lyckades med att ta prov på mig för några år sedan 😛

Som tur är jag inte spruträdd och de får försöka så många gånger de vill. Brukar faktiskt inte säga något de första gångerna de försöker att sticka då för att undvika att de blir nervösa, vilket jag var med om ett par gånger då jag sa det till sköterskorna och då tog det längre tid, utan säger det när de har stuckit minst 2 gånger. Då får de oftast ta till butterfly nålarna istället då de är smalare, ibland får de köra ännu smalare nålar för att det inte funkar.

Oftast så brukar de få ut blod på något sätt även om det tar tid.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Maria
2/22/14, 1:48 PM
#15

Jag har ju varit båda ändarna av nålen så att säga.

Jag brukar vara den de kallar på när någon är svårstucken😉

Det gäller att ha lite fingertoppskänsla. Jag använder alltid manchett för då vet man exakt hur mycket stas man pumpar upp. Runt 60 brukar vara det mest perfekta.

Sedan får man inte glömma att vissa prover ska inte tas med stas alls. Vilka nålar man använder är också en avvägning och beror på hur kärlen ser ut och framförallt hur många rör som ska tas.

Det finns olika storlekar även på fjärilarna så man ska inte tro att de per automatik är tunnare. Däremot är de flexiblare om man ska ta många provrör för man rör då inte själva nålen när man byter rör eftersom den är fäst vid en liten slang. Det finns även olika längder på slangarna.

Som mest tog vi 18 rör på varje studiepatient där jag jobbade och då föredrog jag en tjockare "fjäril" med längre slang. Det gäller att flödet inte avtar.

Själv är jag väldigt svårtstucken men brukar aldrig tala om det innan för jag vet hur det känns för den som sticker och man blir extra nervös.

Det brukar sluta med att de får blod på fotryggen till slut.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

LitenMy
2/23/14, 1:57 PM
#16

Här är en till som är väldigt svårstucken och dessutom extremt nålrädd.
De allra flesta gånger jag ska ta blodprover brukar dom få sticka minst 10 gånger och det slutar med flertalet blåmärken i armveck, på händer och fötter. 
De som funkar bäst för mig är nålar för spädbarn, då brukar dom kunna få lite blod till slut men ni ska ju inte tro att dom lyssnar på mig från första början utan först ska dom envisas med att sticka och gräva runt flertalet gånger innan dom testar de jag bett om.

Smärta är inget ont, om den inte övervinner oss. Blomma

Maria
2/23/14, 2:13 PM
#17

#16 Varför man inte lyssnar kan ju vara för att risken att det ska bli "fel" på proverna med fel nålar kan vara stor.

Det kan bli hemolys i proverna vilket innebär att blodkropparna går sönder och blodet blir svårt att analysera eller det går inte alls.

Hemolys kan bero på att proverna hanteras ovarsamt. Man kan ha stasen på armen på för länge eller så kan faktiskt blodet spruta så snabbt in i röret att blodkropparna spricker. Det kan även bli hemolys om det rinner för sakta.

Så det är ganska mycket som spelar in när man ska ta blodprover.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

LitenMy
2/23/14, 2:17 PM
#18

#17 Tack för din förklaring. Det hade jag ingen aning om, synd att inte vårdpersonalen förklarar det här så man vet varför dom envisas med större nålar. När dom inte förklarar så känns det mest som att dom inte bryr sig om att lyssna på oss patienter.

Smärta är inget ont, om den inte övervinner oss. Blomma

Maria
2/23/14, 2:27 PM
#19

#18 Håller med dig.

Det är bedrövligt när man inte får någon information och vissa "Ska" bara lyckas med att ta prov.

Jag brukar aldrig sticka mer än 3 gånger på en patient. Det är min gräns. Har jag inte lyckats då så får jag kalla på någon annan.

Även om man är "duktig" så blir det bara fel ibland ändå….

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

LitenMy
2/23/14, 2:33 PM
#20

#19 Jag tycker att du verkar väldigt vettig som har din maxgräns!
Det behöver ju absolut inte handla om att man är dålig på att sticka, ibland blir det bara fel och det är helt okej. Stort av dig att be någon annan om hjälp istället för att fortsätta "plåga" patienten. Önskar att fler inom vården kunde resonera så! 🏆

Smärta är inget ont, om den inte övervinner oss. Blomma

Annons:
Maria
2/23/14, 2:35 PM
#21

Tack❤️

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Razzora
2/23/14, 4:34 PM
#22

#17 Tack verkligen för din förklaring. Nu förstår jag varför de "envisas" i vissa fall med dom tjockare nålarna. Även om jag mer än gärna hade velat att de förklarar det på plats. Skönt också att du har en gräns på hur många gånger du sticker en patient. Vissa envisas med att de ska klara av det själva även om man blir stucken 6-7 gånger av samma person. Det är ju inte det att de är dåliga på att sticka, men vissa dagar så har man väl bara otur när det kommer in en sådan person som är svårstucken.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Maria
2/23/14, 5:05 PM
#23

#22 Ja, det finns ju en del som ser det som ett "nederlag" att kalla på hjälp. Jag har aldrig fattat det.

Det är ju faktiskt patienten som är huvudpersonen i "dramat"😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

emawid
4/8/14, 9:44 PM
#24

Med risk för att jag halkar lite ifrån ämnet…

Jag är blodgivare och där har de till och med som regel att om de inte klarar av att få flöde på första försöket så måste de hämta en kollega. Den kollegan har också bara ett stick på sig sen får det vara nog. De har alltså bara två stick på sig sammanlagt, vilket är förståeligt med tanke på de kanylernas lumen.

Sen är det ju en frivillig grej att bli blodgivare med, inget att jämföra med er som är svårstucken. Jag avundas er inte! Sist jag skulle lämna blod så kunde de inte få flöde i något kärl. De sa då, efter två försök, att det kunde bero på att jag druckit dåligt, att jag var uttorkad till viss del. Inget jag tänkt på före dess.

Sen så spelar typen av prov eller läkemedel som ska injiceras stor roll för storleken på kanalen. Vid röntgen eller undersökningar som kräver kontrastvätska vill man exempelvis alltid ha en nål som är storleken större (rosa istället för blå).

Som tidigare nämnt så är det bättre att lämna över till en kollega än att ge sig sjutton på att man ska klara av det själv. Ett tips är att be dem hämta en annan person om de inte klarar efter några försök. Om du tycker att det är nog så låt dem få veta det! :)

Z
5/16/23, 2:22 PM
#25

#11: Jag är undersköterska och jobbar också med att ta blodprov och blir nyfiken när du säger att det finns blodprov som måste tas med vanlig nål och inte liten. Vi använder liten nål, blå butterfly, om vi anser att det är nödvändigt. Jag har lärt mig att det viktiga är att ha bra flöde oavsett vilken nål. Men vilka blodprover är det då som man skall ha stort nål på?

TatsuOni
5/31/23, 10:21 AM
#26

#25 Personen ifråga har inte varit aktiv sedan 2014.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Upp till toppen
Annons: