Annons:
Etikettortopediska-skador-behandlingar
Läst 15624 ggr
[Lilja3]
2014-01-02 00:33

Hur fördriva tiden i Magnetröntgen?

Vad kan man göra under undersökningen och inte?

Fått en timme att slå ihjäl i tuben om någon vecka och behöver tips ifall jag blir rastlös.
Får man läsa tidning?
Lyssna på en ljudbok?
Äta, dricka? (3 rätters? nejdå syftar på godis såklart) 😜

Aldrig gjort detta innan!

Annons:
[MyCassie]
2014-01-02 00:37
#1

De har hörlurar du får på dig, du kan ta med egen cd skiva de kan sätta igång men lurarna är usla så musiken hörs knappt (egna lurar med musik får du inte ha). Magnetröntgen är tighta så du kan inte läsa, äta eller dricka och har man inte klaustrofobi så får man när man ligger i en så pass trång är den samt att den låter som tio bomber därav hörlurar när du ligger i röret som bara dämpar ljudet lite. Du får heller inte ha metal på dig.

[Lilja3]
2014-01-02 00:39
#2

#1 Oj, kanske bäst jag slutar fråga och bara åker dit och gör. Blir smärre skrämd av att det låter så trångt. CD skiva. Tur jag har några olyssnade exemplar i cdhyllan jag inte haft tid till att gå igenom!
Trodde de var så stora som på tv när folk åker in och skannar hjärnan?

CatchFatch
2014-01-02 00:46
#3

Min morfar blå vägrade att åka in i den för det är trångt så tillslut fick de ta fram en gammal maskin att röntga han med :P

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

[MyCassie]
2014-01-02 00:48
#4

#2 Stora är de men röret du ska in i är inte stort, inte heller får man röra sig. Alla sjukhus har inte hörlurar med musik en del har bara som hörselskydd men ta med utifall att de har. Så här ser de ut: http://3.bp.blogspot.com/-bpQMAT-zm18/Tcgh963NC4I/AAAAAAAAAU0/1d_LP2B1Dqk/s1600/DSC00877.JPG Hålet är det man skjutsas in i. Jag har legat i en sådan och kan säga jag hade pulsen i högsta, är normalt inte klaustrofobisk men då blev jag det och det smällande ljudet var inte speciellt mysigt heller.

[Lilja3]
2014-01-02 00:59
#5

#3 Oj det var ju snällt att de fixade fram annat🙂

#4 Det var väldans, något mindre än jag tänkt. Men jag kanske kan strunta i att sova dagen innan. Då brukar jag slockna så fort jag ligger ner sedan. Det lär ju vara lättare att ligga still om man är trött i alla fall!

Antar att man inte får ha med Mp3 heller ?

Man får inte ha mascara, men eyeliner, rouge, puder då?
Kan ju sminka mig efteråt i och för sig. Tänkte passa på att se mig om i staden lite när jag ändå är där sedan.
Jag gör det inte i hemstaden då kötiden var bra mycket kortare på annat håll.

[MyCassie]
2014-01-02 01:28
#6

Nej du får inte ha Mp3 spelare, Inga örhängen, Inga halsband, Inga ringar, ingen bh mm som innehåller metal. Smink var jag tvungen att strunta i helt då jag inte fick ha en droppe smink på mig.

Annons:
Chestnut
2014-01-02 03:01
#7

Inget smink i MRT. 

Jag tycker det är helt OK faktiskt. Brukar ligga och bara köra lite avslappning där.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
2014-01-02 11:24
#8

Det är väldigt olika hur upplevelsen är, beroende på hur ny maskinen är.

Jag har gjort i både gamla och nya maskiner, och de gamla låter ju som rena rama bombövningen, men nya går utmärkt att sova bort tiden i… Visst låter de också, men inte sjutton smäller de så man studsar som de gamla 😃

Jo rören är trånga, men man kan inte bli klämd, såvida man inte är extremt överviktig? Då tror jag inte man blir insläppt i röret, tror britsen har maxvikt etc. Dessutom är man ju strikt övervakad av kunnig personal. Är man liten och nätt så finns inte en chans att nåt kan hända, ibland har man ju antenner på sig som får plats utan problem, så fokusera på det - du kan inte bli klämd.

Innan får man klä om till typiska sjukhuskläder, och så brukar det finnas gott om filtar.

Jag har aldrig brytt mig om att fixa med mig musik - känns tryggare att ha koll på läget och höra personalen. Dom brukar glatt pladdra på under tiden.

Ofta har man en viss tid utsatt på kallelsen, men inte alltid tar det så lång tid.

Smink som nämnts kan innehålla mineraler som är magnetiskt, så det får man inte ha. Samma sak gäller vissa typer av tatueringar, om färgen innehåller metall. Jag tror det är vissa rödfärger bland annat om jag inte är ute och seglar. Man får info på plats och ibland ett formulär att läsa.

Undvik trosor med blingbling på, inget glitter eller små detaljer med metall. resten av kläderna åker ändå av så det kvittar.

Ingen hårsnodd med metallspänne.

RuiXue
2014-01-02 21:30
#9

Har gjort MR två gånger, först av nacken och sedan resten av ryggen (remiss miss från Vårdcentralen, annars hade allt gjorts på en gång). Jag låg och hade radion på i hörselskydden för att ha något annat än maskinen att lyssna på, annars var det bara att ligga helt stilla och slappna av. Nacken tog nog en kvart och resten av ryggen en halvtimma trots att det stod en timma på min kallelse, hade tur att bilderna blev bra direkt så det var inga som behövde göras om🙂

Ska du göra MR av ryggen så kan jag rekommendera att du ber om att få benen ihopsatta med något band så du slipper ligga och hålla ihop dem själv, speciellt om du snabbt blir trött i muskler eller lätt får spasmer. 

Det är även rätt så kallt i rummet så be gärna om extra filtar om du fryser lätt.

Jennie


[Lilja3]
2014-01-03 01:36
#10

#6 Uppfattat, bara att åka dit som man är född alltså, naken!(Lite torr humor från min sida ber om ursäkt)🙂

#7 Får utöva något sådant, annars kan mina tankar fara åt alla håll så fort jag får en stund över så tiden går nog fort!

#8 Får göra en checklista innan jag åker så jag inte glömmer av något. Vill inte behöva plocka av mig. Tatueringar har jag inga, vilken tur jag aldrig fullföljde mina taueringsplaner i ungdomsåren. De innehöll en hel del röda nyanser! 

#9 Hade en likadan remiss miss, först gick den inte iväg, sedan gick den iväg men bara med en lem i kallelsen. Fick boka om tiden då jag behöver åka ganska långt för att komma till MR. Då ville jag ha båda undersökningarna i samma omgång. Var bara en veckas skillnad på första/andra tiden så det fick vara ok för denna gången.
Bra tips med att binda ihop benen.
Skall undersöka bäcken och knä, se om det är bäckenet som är boven till alla mina skador. Knä, för att se vad som behövs åtgärdas/rehabiliteras för att få full funktion i det igen. Hittills har varken vila eller aktivitet hjälpt så något är fel.

rogart-63
2014-01-08 13:49
#11

Hej igen 

Var ett tag sen jag skrev nåt här . Jag har gjort lite olika magnetröntgen .Gjorde en på hela ryggen uppifrån och ner .Den var lite läskig när man hade huvudet en ställning som höll fast huvudet så man låg helt stilla . Annars tycker jag det gått rätt bra om man blundar och försöker slappna av .När man kommer ner på slutet av ryggen brukar huvudet komma ut på andra sidan maskinen och då känns det inte lika klastrofobiskt

[Lilja3]
2014-01-12 19:45
#12

Ska "endast" röntga från midjan och ner så hoppas att de inte kör in hela mig 🙂

Håller tummarna att allt går smidigt och jag hittar. Imorgon är förhoppningsvis sista dagen vi går utan aning om vad jag har för skador.
Är både rädd och ser fram emot morgondagen. Det är resultatet som skrämmer mig. Tänk om det inte visar nått, det vore förödande!
Tänk om det visar precis vad jag misstänker eller något helt annat värre?
Kanske det som hållit mig så länge ifrån att gå vidare, det okända!

[Lilja3]
2014-01-24 12:31
#13

Allt gick utomordentligt.
Något jag dock hade velat ha tips på är att tröjorna är genomskinliga.
Rätt vad det var byttes den kvinnliga personalen ut mot manliga gulp!
Jag låg nästan och sov och bullret hördes som om ngn mixade med en mixerstav. Inte mer än så.
Ljudet är ganska sövande så det störde inte. Fick åka in hela vägen och det var inte så trångt som jag trodde.
Inväntar ännu svaren och det verkar ta tid så jag får i alla fall inget blankt papper hem känns det som.

Annons:
[Lilja3]
2014-01-28 15:48
#14

Hur lång tid kan man tycka är rimligt att vänta tills man har rätt att bli arg för att man inte får reda på resultatet?
Efter5 dagar kom resultaten in till min VC, dessa har läkaren dock inte tittat på än och idag har högersidan i bäckenet slutat funka så det ser riktigt illa ut när/om jag går. Suttit ned hela dagen idag för det inte funkar att ta sig någonstans. Imorgon jobbar jag 4 dagar i sträck. Är inte road alls av att läkaren inte ens bemödar sig att kolla på svaren!

[Tassy]
2014-01-28 18:40
#15

Det kan ta rätt lång tid, om man ens hör något alls.

[Lilja3]
2014-01-29 00:11
#16

#15 Fick röntgensvaren lite lojt idag. Rena lögner. Någon har inte kunnat tyda röntgenbilderna rätt för enligt denne så har jag inga skador/förändringar alls.
Just idag fick jag dessutom åka in akut och fick diagnosen bedömningen inflammation-Ironi när den är som bäst. De tyckte också att MRen inte kan stämma för verkligheten säger annat!

Upp till toppen
Annons: