Annons:
Etiketterkostläkemedelhjälpmedel
Läst 2774 ggr
[Lilja3]
2013-12-26 23:18

Hur agera vid avsaknad av tillräcklig effekt?

Jag har nu i en vecka ätit nya smärtstillande. Jag kan sova igen, var nog bara kroppen som inte riktigt förstod vad som hände.

Till mitt problem, jag känner mig inte "nöjd" med effekten medicinen ger.
Har fått höja dosen men märker ingen skillnad mot förra förordningar.

Ni som höjt dosen, har det hjälpt er tillslut? Har ni fått önskad effekt tillslut eller fått ge upp smärtstillande?

Vill inte leka försökskanin om det ändå inte kommer hjälpa. Lägger hellre hopp på annat. Skulle ju vara trevligt att kunna köra, jag är för trött och för "seg" i knoppen för att våga köra själv.

Annons:
Anterrabae
2013-12-31 19:59
#1

Vad säger förskrivande dr om medicinen, är den av en typ som går att öka på för bättre wffekt. Vissa funkar så andra inte. Jag skulle byta oömbättre effekt inte skulle vara att vänta av högre dos? Vad säger FASS?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Lilja3]
2014-01-01 20:56
#2

#1 Inte så mycket, har inte fått tag i honom, enbart sköterska via telefon. Mina föreskrivningar säger allt mellan minsta och högsta dosen men experimentera själv gör jag inte. Följde sköterskans råd att höjja men hjälpte föga.
Fass säger också allt mellan minsta och högsta dosen.
Har fått erfara att det kan vara så att kroppen min inte kan tillgodose sig ämnet i medicinen och den förblir därmed "verkningslös" förutom förstärkningsämnet som kan vara det jag reagerar "lite" på.

Har lagt medicinerna åt sidan. Inväntar vad läkaren har att säga om det. Om 2 veckor ligger jag förhoppningsvis på uppvaket, nyopererad och "frisk" så jag kanaliserar positivt tänkande och frambringar mental styrka att klara mig utan.

RuiXue
2014-01-02 21:42
#3

Det kan ta lite tid innan eventuella biverkningar som till exempel trötthet avtar. Sedan är det inte säkert att medicinen är rätt just för dig heller, det kan ta tid att hitta rätt både medicin och dos.

Jennie


[Lilja3]
2014-01-03 01:16
#4

#3 Jaha, trodde biverkningarna försvann likafort som tabletternas "effekt" gått ur kroppen. Vilekt ju går tämligen fort. Tog en dos idag mot kvällen för att se om den funkar som "vid behov" medicin. Icket.
Konstaterat får det nog lov att vara att det är fel medicin för mig.
Får se om jag går vidare med medicinletandet eller om jag får nöja med mig vetskapen om att de bästa inte kan hjälpa mig och då bör det inte finnas något annat alternativ som är bättre. Lite ledsamt när man tar till en plan man sparat länge som sedan inte ger lindring.

RuiXue
2014-01-03 18:35
#5

Mediciner är en riktig jungel. Man kan få bra verkan av ett preparat men ingen verkan av ett annat fast båda är samma styrka, som till exempel morfin och oxykodon (oxynorm). Det som skiljer dem åt är att det ena är naturligt och det andra semi syntetiskt så olika personer tar upp dem olika. Ibland är det till och med skillnad mellan olika tillverkare trots att den aktiva substansen är den samma. Olika tillverkare kan använda olika bindemedel och för vissa kan sådant göra en enorm skillnad på hur kroppen tar upp medicinen. 

Så ge inte upp🙂

Jennie


[Lilja3]
2014-01-03 23:51
#6

#5 Intressant, frågade nämligen om detta på apoteket!
Läkaren sa att han skrev ut en sak men att dessa läkemedel kan variera vad de heter. På apoteket fick jag då det som jag inte ville ha. Visste om att det inte var något vidare bra med bieffekter.
Apotekspersonalen bedyrade dock att det gör ingen skillnad.

Jag har alltid haft problem med syntestiska mediciner, vet inte varför men de ger ingen effekt! Bara rena mediciner fungerar utan större biverkningar/negativa effekter.
Rent morfin hoppar jag dock gärna, varför vet jag inte. Kanske för att jag känner att där finns fler smärtgränser att korsa och jag då vill ha något att bepröva.

Annons:
RuiXue
2014-01-15 01:47
#7

Känner många som får olika effekt av olika tillverkare av "samma" medicin, så även om det ska vara det samma så är det inte alltid det, så det är något man får vara lite observant på när man får annat märke än man brukar, eller något man inte provat innan. Har man dålig eller ingen effekt av en billigare variant så kan man be läkaren skriva på receptet att medicinen inte får bytas ut, då slipper man betala mellanskillnaden🙂 Står det inget på receptet så får man själv betala mellanskillnaden om man inte kan använda det för stunden billigaste alternativet.

Jennie


[Lilja3]
2014-01-24 12:27
#8

Har nu fått en tillfredställande effekt. Får ta en alvedon ihop med NSAID:en så verkar det kicka igång och kroppen reagera. Detta på inrådan av en akutsköterska.
Tar detta dock enbart mot akuta smärtor nu då jag är lite osäker med effekten ännu och den inte är 100%

[Lilja3]
2014-02-03 19:03
#9

Blivit avrådd smärtstillande helt nu. Går på muskelavslappnande flera gånger om dagen nu för att försöka undvika att jag blir akut dålig och då klara att må bättre lite jämnare och få lite mera ork i kroppen.

Går sisådär, kan säga varken buh eller bäh. Men ja, nu väntar jag på utredning hos ortopeder, muskelavslappnande är till för att klara mig under tiden jag väntar på utredningen, då det inte är någon bra effekt utav smärtstillande i längden och smärtstillande inte hjälper till att förebygga smärtorna.

Upp till toppen
Annons: