Annons:
Etikettutbildning-arbete
Läst 2541 ggr
[Lilja3]
2013-12-23 04:18

Arbeten

Sitter här mitt i natten och funderar på yrkesval.

Jag kan inte fortsätta inom mitt yrke på samma sätt.

Ibland får jag för mig att där inget finns att göra. Inte kan väl jag klara av ett arbete, heltid?

Men absolut! Man får nog surra fast mig någonstans för att jag skall ge mig när det gäller jobb.

Jag inspireras gärna utav andra människor. Det är däri jag finner min styrka.
Därtill är jag en nyfiken prick som tar lärdom av andra så vad gör ni egentligen för något i yrkesväg för att komma framåt?
Inte specifikt vilken sits ni är i nu utan vad är det ni kollar/går på för utbildningar?
Vad för yrken har ni sett och tänkt "det DÄR är inte helt omöjligt" ?

Annons:
[MyCassie]
2013-12-23 23:41
#1

Jag är en person som ÄLSKAR tunga yrken men det är inte alltid min kropp gör det. Jag har jobbat med allt från lager till bygg till demolering till kriminalvården till arkeologi mm. Har mycket jag vill utbilda mig till men något jag nosat mest på är juridik, miljö, skogsförvaltning. Vet att jag någon dag vill starta eget men samtidigt som man har eget företag vill jag också ha en examen och ett redigt jobb vid sidan av. Utbildning jag tittat på är främst Miljö och VA-tekniker men försöker se om något annat faller i smaken.

[Lilja3]
2013-12-24 19:59
#2

#1 Oj, vad häftigt. Vilka planer!
Jag är redigt less på tunga yrken så jag är inne på en lugnare period men förhoppningarna är att kunna jobba med ett kreativt, aktivt men skonsamt jobb.

Jag är verkligen ingen akademiker. Skulle kunna vara om jag bara skulle studera men så lång tid. Det är frågan det. Verkar spännande att ha examen i ryggraden och komma upp sig lite på stegen lönemässigt. Det gör ju att man har råd att ta hand om kroppen mer.

Är lite inne på sjukgymnast. Friskvårdsterapeut, åt det hållet. Men ja, det är ju inte direkt så man blir miljonär på det. Och jag skulle nog tröttna rejält på allas problem, medicinska osv.
Svårt att få folk att lyssna redan som det är med små tips som "lyft med benen"

Starta eget ska jag till våren, får se hur det utvecklas. Är lite rädd att det blir för stort direkt men tänk så blir det tvärtom. Eller varför inte alldeles lagom!
Har några affärsidéer jag sugit på i några år som jag skall starta som hobbyverksamheter och smyga igång för att se om det uppskattas.

[MyCassie]
2013-12-24 21:32
#3

#2 Jag har inte för avsikt att tjäna saftigt när jag söker utbildning eller jobb utan jag går i främsta hand på det som intresserar mig och är inom mitt vardagliga intresseområde. Hade det gått så hade jag blivit astrofysiker men det finns ingen karriär inom det i Sverige och jag har ingen större lust att flytta till USA heller. Den dag jag startar eget startar jag först och främst upp i mycket liten skala mest för att se om jag orkar, om det är något jag skulle vilja dra vidare osv.

[Lilja3]
2013-12-25 00:21
#4

#3 Var inte det jag syftade på heller för din del, ser att det verkar som att jag bara är ute efter saftig lön, vilket inte var meningen.

Jag har slitit i snart 10år i samma yrke utan att komma vidare dit jag vill på grund av kroppen. Att det sedan innebär en högre lön att komma upp sig vore positivt för min del då jag skulle slappna av lite mer ekonomiskt sett.
För tillfället räknar jag efter konstant hur mycket timmar jag är uppe i, hur mycket mer jag kan pressa kroppen. Så det vore trevlgit att kunna stressa ner lite. Veta att det räcker till och kunna göra det jag brinner för.

Högtider börjar bli tröttsamt. Allt viktigt har stängt nu, nästan. Vill boka möten, ringa samtal och komma igång nu.
Imorgon köper jag in första till mitt förhoppningsvis framtida företag. Spännande! Vore riktigt roligt om jag kan göra något av min hobby, hinner inte med den för tillfället då jag jobbar med annat. För att hinna med hobbyn måste jag börja tjäna pengar på den!

Skall se mig om efter sommarkurser. Någon som vet några roliga? Vad som helst!

[MyCassie]
2013-12-25 00:25
#5

#4 Kolla om företagsekonomi går som sommarkurs. Väldigt bra att ha det i bagaget vid start av eget företag, om man kommer in vill säga. :)

[Lilja3]
2013-12-25 00:40
#6

#5 Gjorde det inte, har redan kollat 😕Kan göra om tentan i höst nästa år. Första är i augusti tror jag, så det är inte kört att få det på papper🙂 Tänker försöka i år och se om det går vägen. Tror det är viktigt att inte ge upp!
Trodde inte att jag kunde något på högskoleprovet, men se det gick riktigt bra för mig. Jag har höga krav bara det so är problemet. Jag vill inte bara klara, jag vill kunna allt in i minsta.

Skulle ju vara utomordentligt trevligt att gå vidare till fortsättningskursen redan i år!
Har trappat ner på arbetet och satt stopp för övertid så jag skall förhoppningsvis ha tid att göra det jag vill.

Annons:
Upp till toppen
Annons: