Annons:
Etikettgraviditet-gynekologi-urologi
Läst 11045 ggr
FlexAleks
12/22/13, 11:38 AM

ökad värk vid mens

Hej, undrar om det är fler här som får så sjukt mycket värre värk kring mens? 

Min whiplash blir migrän, handleder, axlar och rygg blir extra ömma och det som kan blir lindat med stöd och vetekuddar värms. Detta är inte vad som beskrivs som "vanlig mensvärk", utan känns mer som en kombo av det och min andra värk. Allt i kroppen känns också så sjuuukt mycket "lösare" eller hur man nu säger, stukar mig lätt, tappar saker och blir klantigare som resultat av detta.

Lite för trött av gårdagens migrän för att googla, så undrar om någon här har läst om att mensens hormonförändringar lossnar upp allt - som en sorts liknande effekt som när man är gravid (typ bäckenlossning fast i hela kroppen)? Eller är det jag som inbillar mig?

Jag skulle nog någon gång i framtiden vilja bli gravid, och många säger de blir bättre med värken..men tänk om det blir mensvärk/kroppsvärk-från-helvetet och nästan definitiv bäckenlossning i 9 månader? :/

Annons:
[Tassy]
12/22/13, 12:17 PM
#1

Jo, det är vanligt att bli värre vid mens. Det beror på gulkroppshormonet kontra östrogenet i kroppen. Mer gulkroppshormon = sladdrigare leder (undvik därför minipiller osv.), mer östrogen = stabilare leder! Starkt östrogenbaserade kombinerade p-piller kan hjälpa, t.ex. yaz, yasmine m.fl. var dock försiktig om du har migrän då östrogenet kan vara en riktig migränstartare.

Angående graviditet så blir resultatet ofta tvärt om - vi blir bättre. Dock inte alltid! Och det brukar komma surt efter förlossningen.

[MyCassie]
12/23/13, 11:50 PM
#2

För mig blev det värre med graviditet iom att det innebär tyngd på lederna och efter förlossningen, jag den smärtan ska vi inte ens prata om som än hänger kvar.

[Lilja3]
4/5/14, 1:50 PM
#3

Jag blir alltid sämre vid mens, jag blir sladdrigare och ömmare i kroppen, huden blir ömmare/skörare och bäckenet värker mer.
Har fått förklarat för mig av en läkare att jag, pga mitt lösa bäcken, har precis som foglossning. Det som känns i ljumskarna och uppåt mot höftbenet är alltså liknande foglossningsmärtor.
Jag har gått med det i flera år nu och kan säga som så att, det är inte så farligt. Man överlever. Skulle det förvärras av en graviditet så skulle jag inte dö. För man är van vid smärta och kroppen vet hur den skall reagera på mer smärta.
Har du lärt dig att mentalt vara stark och hantera smärtor så går det än bättre.
Det finns dessutom hjälpmedel som kan vara bra att använda ifrån första början, redan vid liten mage.
Det finns ett bälte som underlättar.

Sedan är det också väldigt viktigt att röra sig rätt. Alltid lyfta framifrån, aldrig lägga tyngden på enbart ett ben utan, ta sig ur bilen/sängen och dylikt, alltid jämfota!
Undvik vridmoment med tyngd och bär inte tungt. Man kommer långt med små medel och rätt ergonomi.

Ge dig själv så bra förutsättningar du kan så kommer du att kunna klara av precis det du vill. Även en graviditet!

TatsuOni
4/27/14, 6:14 PM
#4

Visst blir allt värre vid mens. Nu äter jag p-piller och det hjälper otroligt mycket. Tidigare kändes det som om någon hade slitit loss armar, ben och ryggkotor för att sätta fast dem bak och fram igen. Idag kan jag röra mig och jobba när jag har mens tack vara p-piller. Även den vanliga mensvärken som jag blev liggande på golvet av är mycket bättre. Trots det så har jag förstått att jag fortfarande har mer ont i lederna än vad de flesta har vid mens. Men som ovan har sagt så är vi ju vana vid smärta och kan ofta hantera den bättre än folk som är ovana.

Min syster har samma problem som jag med lederna (jag har inga barn eller planer på att skaffa) och trots två jobbiga graviditeter så ångrar hon sig inte. För henne så var det värt det och som sagt så har hon ju redan levt med mycket smärta innan. Efter en jobbig graviditet så valde hon att göra om det för att få ett till barn. Så olidligt var det väl inte.

Min moster har också samma problem och visst hade hon det jobbigt under sina två graviditeter men inte alls som min syster. Så det är uppenbarligen väldigt inviduellt och ingen kan veta säkert hur det blir förän de har testat.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

RuiXue
4/28/14, 3:18 AM
#5

Jag blev alltid mycket sämre vid mens! Och hade även stora problem med själva mensen. Fick av flera skäl inte ta vanliga P-piller, så hade minipiller en tid och sedan både minipiller och hormonspiral samtidigt, allt bara för att kontrollera blödningarna. Fick hemska bäckenbesvär av det hela och som sagt, än värre vid mens. I September förra året tog jag bort allt utom äggstockarna och har blivit mycket bättre! Skadorna från hormonerna lär jag få leva med, men märker inte av någon tydlig försämring var månad längre, trots att jag har ägglossning som vem som helst och helt vanlig hormoncykel. Det är precis som om kroppen lugnat ner sig lite när det inte är någon mens som ska ut längre🤔

Visst kan jag märka lite runt ägglossning nu med, men det är inte alls på samma nivå som innan.

Jennie


FjantYoda
4/28/14, 5:52 PM
#6

Får oxå ondare i lederna vid mens, helst typ dagen före det hela drar igång så är de inget som inte gör ont! Brukar oxå oroa mig precis som du hur kroppen ska må av en graviditet förhoppningsvis så ska det väl vara hanterbart iallafall men har planerat att diskutera det hela med läkare och barnmorskor innan man påbörjar någon babyverkstad, har ju inte bråttom i nuläget!

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Annons:
[Lilja3]
4/29/14, 1:08 AM
#7

Tacka vet jag denna sidan. Tyckte väl det var konstigt att jag var så öm och matt senaste dagarna. Mensen dyker upp närhelst nu och kroppen är allt annat än glad. Hur ska man nämnadetta till ssjukgymnasten. Ska jag behöva meddela om min mens med nu. Stackars karl! Inte mycket han inte vet om mig snart :$

Upp till toppen
Annons: