Annons:
Etiketterkostläkemedelhjälpmedel
Läst 3073 ggr
[Lilja3]
2013-12-20 13:47

Biverkningar

Här efterfrågar jag personliga erfarenheter angående biverkningar (observera att det inte är en specifik medicin jag efterfrågar utan biverkningar av NSAIDer)

Jag har testat en sort i 3 dagar nu och mår uruselt. Sömnen är precis som bortblåst. Jag som sov toppen innan.

Skall nu byta men är riktigt tveksam.

Behöver veta om det är fler som märkt av, enligt er själva, biverkningar.

Det stod i bipackssedeln jag läste idag att sönnrubbningar, illamående och huvudvärk bland annat är vanliga biverkningar men läkaren trodde inte det berodde på det.

Jag kan bara dra min egna slutsats att jag mådde bättre innan, förutom den smärtstillande effekten då men den funderar jag på om jag inte kan vara utan om jag ska må såhär?! SÅ pass illa mår jag.

Vad ni tar för mediciner är orelevant, utan är man nyfiken vad jag tar eller om jag/ni har funderingar kring varandras biverkningar, från vilken medicin kan man ta det via PM.

Annons:
[Tassy]
2013-12-20 14:09
#1

Mina personliga erfarenheter av NSAID generellt är mycket goda. Jag har i perioder problem med mycket inflammationer i kroppen, och till detta är dessa preparat suveräna.

Tyvärr har jag en väldigt skör mage/tarm, kronisk magkatarr, IBS, reflux och allergier har nött sönder magen så att jag i perioder blöder rätt rejält. Detta förvärras kraftigt av NSAID, och man får helt enkelt inte bruka NSAID om man har/har haft blödningar i magen, då risken för återfall är stor, då NSAID är väldigt starkt för magen.

Jag har provat flera olika sorter, och magproblem är alltså den enda biverkningen jag har drabbats utav.

[Lilja3]
2013-12-20 14:18
#2

#1 Detta visste jag faktiskt inte om. Får hålla utkik efter blödningar. Märks det kramper i magen då eller syns det bara bldöningar?  Tänkte då min mage inte är på topp.

Skall hämta ut den andra sorten idag men skall vila mellan tabletterna en dag. Förhoppningsvis kan jag sova inatt och då vet jag ju vad som var boven i dramat.

[Tassy]
2013-12-20 14:20
#3

Jag fick väldiga kramper och svår magsmärta. Svidande brännande känsla.

[Lilja3]
2013-12-20 14:22
#4

#3 Kan detta vara känsligt även när man haft magkatarr? Vet inte vad jag skall skylla illamåendet på, tröttheten, migränen, medicinerna som spökar eller att jag ätit för lite på grund av illamåendet. Svårt att avgöra vad som är vad när det är så mycket samtidigt.

Hur vet man egentligen vad som är biverkningar? 🤔

[Tassy]
2013-12-20 14:26
#5

#4 Absolut. NSAID kan utlösa magkatarr, och illamående är en mycket vanlig biverkning.

En läkare sa till mig en gång att NSAID är så starkt för magen att det borde vara lag på att det endast får förskrivas ihop med t.ex. omeprazol eller annat som skyddar magen. Det var alltså hans personliga åsikt. Det ger lite perspektiv på hur starkt det är för magen.

Det är omöjligt att säga vad som är biverkningar och inte, men antagligen är det lite av varje. Många bäckar små heter det ju. Det är viktigt att inte ta NSAID på tom mage (då det fräter mer). Dock vet jag ej om eventuell effekt kan hämmas något av samtidigt intag av mat, läs bipacksedeln.

[Lilja3]
2013-12-20 14:31
#6

#5 Mycket matnyttigt där tack! Då ör kaffe vara tabu med andra ord då det är något min mage reagerar kraftigt negativt på när den är känslig.

Jag som tyckte mig ha fått mängder med bra information av läkaren innan ser nu att det ändå missats något. Jag har alltid tagit NSAIDen på tom mage🤐
Skall läsa igenom bipackssedeln igen. Är så mycket man reagerar på först när man är i den sitsen.

Annons:
Ladydragon
2013-12-21 01:31
#7

Har oxå en känslig mage IBS magkatatarr m.m 

om jag tar tabletter med NSAID så får jag hemska magkramper halsbränna sura uppstötning mår illa m.m och om jag fortsätter ta tabletterna så blir besvären svårare och svårare tills jag inte står ut med besvären…..och då slutar jag med dom 

men när jag gick över till NSAID i suppform (Voltaren) så får jag sällan några problem med magen nångång lite halsbränna men annars så funkar det….

instämmer oxå angående tipset om Omeprazol har blivit tillsagd att så fort jag känner av nåt från magen när jag har tagit NSAId (Voltaren) så ska jag ta Omeprazol för att inte förvärra magproblemen…..

jag tar främst NSAID (Voltaren supp) mot min svåra migrän och dom är det enda som funkar då….

[Lilja3]
2013-12-22 12:31
#8

Har fått byta NSAID. Mycket förvånad över att den första jag fick har både läkaren och apotekarna sagt är SÄMRE. Varför den då skrivs ut måste vara för att de blivit åtsagda detta av läkemedelsverket. Då den sorten är nyare. Fler biverkningar borde väl ändå alltid tas hänsyn till vid utskrivandet.
De jag fått utskrivna nu står knappt något alls under biverkningar. Ingen sömrubbning inte ens på de ovanligaste biverkningarna och denna tål man även med känslig mage.
Nu har jag fått lägga pengar i onödan och får snällt lämna tillbaka medicinerna JAG betalt för till apoteket. Något onödigt kan man ju tycka för jag har ingen nytta av de. Inte ens i värsta fall skulle jag ta de pga biverkningarna.
När läkaren ringde så var det inget snack om saken utan fick kommentaren "förstod det jag skriver ut den andra direkt så kan du hämta ut den, ta inte den första mer då det är vanligt att man mår dåligt av den" SUCK!

För migrän har jag vanlig Alvedon då detta funkar ypperligt mot just migrän men inte smärtorna från inflammationerna och värken från lederna.

Idag är första dagen jag skall ta de nya medicinerna. Hoppas slippa allt vad biverkningar heter. Har äntligen kunnat sova en hel natt och äta frukost/lunch.
Illamåendet hoppar jag väldigt gärna hua! Värsta jag vet för av kväjlningar ligger jag över toastolen och matvägrar. Kan inte få i mig nått annat än bananer och buljong när jag mår illa vilekt ju knappast hjälper när kroppen mår dåligt.

[Tassy]
2013-12-22 12:36
#9

Baksidan med sponsring från läkemedelsföretagen. Läkarna får provision för att skriva ut vissa preparat. Inte sällan ser man på deras namnbrickor på läkarrocken vilka företag som sponsrar. Pengar styr allt.

Håller tummarna för att den nya medicinen fungerar bättre!

Nu vet jag inte vad för NSAID du äter, men det finns något som heter arthrotec som är diklofenak med en extrafunktion; den utsöndrar ett ämne som lägger sig som en skyddande hinna i magen medan den verkar. För vissa funkar detta, och för andra märks ingen skillnad. Arthrotec är bra vid långtidsbehandling, om man till exempel lider utav artros.

[Lilja3]
2013-12-23 04:11
#10

Total sömnlöshet återigen. Något måste reagera VÄLDIGT fel i kroppen för jag har noll tillstymmelse till sömn.
Får mängder gjort men tja alltså det är inte direkt önskat. Var likadant i förmiddags när jag tog min andra dos så storstädade jag hela hemmet.  Något jag inte ens haft en tanke på senaste veckan.

Någon som alls har haft nått liknande problem med sömnlöshet av NSAIDer?
Klockan tickar mot olidligt för sent att vara pigg imorgon. Detta är alltså den andra medicinen jag fått och jag reagerar likadant med sömnlösheten. Illamåendet har dock inte slagit in än.

En grej jag funderade över är gallan jag spydde upp i torsdags. Stod något om gallbesvär. Borde jag notera det?

Upp till toppen
Annons: