Annons:
Etiketterokänd-diagnosövriga-hypermobila-sjukdomar
Läst 3127 ggr
Malins1
2013-12-20 12:00

Stämmer detta?

Hej, jag har fått diagnosen fibromyalgi, men jag känner att det inte stämmer riktigt. Har subluxationer i händerna inne i handflatan när jag tex ska öppna en kork eller tar i med handen. Vrickar till fötterna ofta. Vet inte om Detta är något, men ofta när jag sväljer blir det fel och jag får väldigt ont i strupen. Knäna viker sig ibland. Känns som jag är töjbar typ. Får lätt blåmärken. Och en del andra symptom sim både fibromyalgi och hypermobilitet har båda. Flagnar i munnen av vissa tandkrämer. Överrörlig i allmänhet. Har förändringar i bäckenlederna och ska steloperera dessa. Jag undrar om jag kanske behöver annan sorts hjälp än vad fibromyalgipatienter får. Vad tror ni?

Annons:
Malins1
2013-12-20 12:01
#1

Tillägg. Känns som höfterna hoppar. Vet ej vad det är.

[Tassy]
2013-12-20 12:52
#2

Ja, det låter som att du är feldiagnosticerad. Du bör söka vidare utredningar för att få svar.

[Lilja3]
2013-12-20 13:58
#3

Detta låter som mig, rätt och slätt om man ser till helheten så är det jag.

Fibromyalgi är det inte, dock har man som överrörlig med problematik diagnosen fibromyalgi per automatik nästan.
Symptomena på smärtan/värken är snarlika. 

Detta ska du absolut gå vidare med!

Malins1
2013-12-27 09:18
#4

Vad glad kag blir att ni svarat. Tack! Brukar oxå få kramp eller liknande i någon muskel som hör i ihop med tungan eller om det är tungan när jag borstar tänderna. Kom på nu att jag även får subluxationer inne i bäckenet vet inte vilken led det är men set känns ut i benet. Känns mer och mer som om fibromyalgi är fel. Måste bara finna orken att gå vidare nu.

[Lilja3]
2013-12-28 00:54
#5

#4 Tungan spökar på bra här med, som att jag vrickar den gör otroligt ont och sedan kan jag inte ens svälja en klunk vatten. Då gäller total stumhet och slappna av i tungan tills det släpper.
Subluxationer är ett begrepp för när en led hoppar isär/ur.
Om det känns uti benet är en ren gissning att det är en muskel/sena som krånglar kanske på grund av en spänd muskel/förkortad sena som "hoppar" till. Känns som att något knäcker till som vore det ett ben som brakar men för att subluxera måste man oftast få hjälp att få rätt på det eller att man verkligen kan se ben nästan sticka ut i en märklig vinkel, du kanske harr sett när någon har subluxerat knäskålen eller har haft en axel ur led? Det syns utanpå när något subluxerat.
Låsningar är inte ovanliga de heller.
Får man fråga om du tagit/tar p-piller? Ett riktigt djävuls påfund för den överrörliges bäcken!

Anterrabae
2013-12-28 14:43
#6

#5 det du beskriver är luxering. När en led hoppar ur och man behöver hjälp att få den rätt igen har leden luxerat. Subluxationer handlar om att leden går ur led/läge men sen direkt går tillbaka i rätt läge. Med medföljande inflammation och smärta som efter lyxarion. Med subluxationer behöver man inte hjälp att då leden rätt igen. ❤️

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Anterrabae
2013-12-28 14:44
#7

Och TS, klart du ska söka vidare utredningar. Lederna hopar inte runt i fibro..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
2013-12-28 17:35
#8

och så kommer jag med en tredje förklaring:

Luxation: leden hoppar helt ur läge, måste forceras tillbaka. Rättar inte till sig själv.

Subluxation: leden hamnar delvis ur position, antingen hoppar den tillbaka själv, men även subluxar kan behöva manipuleras tillbaka till utgångsläget, i svårare fall under narkos.

Ladydragon
2013-12-29 13:14
#9

annars är det kanske en kombination? 🤔

har själv Fibrodiagnos men är oxå rejält överrörlig har dock inte lyckats få till nån utredning för överrörligheten 
så frågan är om det är en kombination eller om jag har fått fel diagnos (Fibron då)

#8 så har jag oxå läst fått det förklarat för mig….

[Lilja3]
2013-12-29 19:48
#10

Kom på mig själv för sent! Hade helt blandat ihop begreppen, vad heter det tänka efter före?🤐 Tar på mig felet!

Anterrabae
2013-12-29 22:45
#11

Men bra att vi fick rett ut begreppen :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Ella1975
2014-01-10 06:40
#12

Jag fick diagnos fibromyalgi -98 nu i dec-13 fick jag min nya diagnos EDS . Har haft på känn att jag hade fel diagnos. Jag har mycket problem med att leder (muskler) rör sig och låser sig . Fingrarna och händer kan jag ha jätte mycket problem med . När man ska äta eller vrida ur disktrasan så smärtar det till och strålar ut och ofta hamnar handleden i låst position !

Ella1975

Malins1
2014-01-10 08:41
#13

Precis så får jag i händerna. Ibland har jag ont hela dagen i Ganden efter det. Mitt lillfinger lever sitt eget liv och hoppar till när jag ska skära mat. Ett ringfingret låser sig oxå. Har mest problem på vänster sida av kroppen har jag märkt även om höger är nästan lika illa. Har börjat träna nu och får mer ont utsida knän, och hälar som brukar knastra och smärta oxå. Får ni oxå ondare efter träning? Har ngt översträckta knän om det kan ha med saken att göra?

Annons:
[Lilja3]
2014-01-11 18:30
#14

#13 Låter som att du har en obalans i kroppen. Någonstans är grundproblemet. Bäcken? Axlar? Ländrygg? med mera.
För att få bot på alla småproblem måste man hitta grundorsaken som alltid är en skada någonstans i kroppen. Utan en skada som ger överbelastningar i andra delar av kroppen har man inte sådana smärtproblem vid överrörlighet.
Man skadar sig mer och mer om man inte får bot på skadeproblematiken.
Får du mer ont på utsida knä och hälen så behöver du antagligen inlägg till fötterna för att stå stadigt och inte ge en obalans i knäna. Står du ostabilt är det lätt hänt att du belastar fötterna/fotlederna knäna och muskulaturen i ben vilket vidareförs till höft/rygg, axlar, nacke och vidare ut i armar/handleder och fingrar. Hela kroppen hör ihop!
Många med ryggont har egentligen inga ryggproblem utan problemen sitter i fötter!
Något översträckta knän är absolut en del i problematiken om du översträcker de när du tex står upp. Du belastar lårmuskulaturen fel och de kan börja strama och dra åt i senfästen vilket i sin tur kan leda till större problem.

Malins1
2014-02-16 18:30
#15

Hej! Var ett tag sen jag var inne här. Tror de flesta smärtor jag har är pga mitt bäcken som är både överrörligt och förändrat i lederna. Tror jag dras med inflammationer i lederna här och där oxå. Ska få göra en utredning nu. Är överrörlig i många leder och det är nog oxå en del i det hela. Men varför får man som att senorna hoppar i händer och varstans? Känner skillnad mot kramp och subluxationer så det måste va senor som hoppar oxå.

[Lilja3]
2014-02-17 23:06
#16

#15 Överbelastningar/anstärgningar, stela leder, dålig muskulatur, dålig blodcirkulation det kan vara mycket. Men oftast tror jag personligen det beror på strama senor av att muskulaturen är stram/spänd pga att grundstyrkan är dålig och man felbelastar!

Har 2 senor i kroppen som är precis helstrama som spökar konstant. Haft diverse senor som jag dock nu lyckats töja ut och strama mindre då muskulaturen är mjukare och blodcirkulationen ökar.

Eds SueZ
2014-02-20 08:29
#17

Tror oxå att det kan bara EDS du har. Jag känner igen en hel del av dina besvär. Fast mina låsningar sitter mer i fingrarna, då de liksom vänder dig åt fel håll och inte går att böja tillbaka. Sätter lätt mat i halsen. Lövbiff och trådigt kött vågar jag snart inte äta. Förra veckan blev jag bjuden på thairestaurang av en kompis och då hände det igen. Det var nära ögat att det slutade illa för det proppade till rejält av lövbiff….till slut kunde jag hosta loss så det flög över halva bordet. Ja, det är lite nära döden känsla. Så nu får jag passa mig;-) Tål bara sensitive tandkräm och elektrisk tandborstar, även den med sensitive borsthuvud. Vet inte var du bor men om du bor i Skåne kan du kontakta Ulf Frejvall i Lund. Hans mottagning flyttar till Helsinborg i mars. Han är neurolog och satte min diagnos 4/2-14. Han tar inga ulomlänspatienter tyvärr. Lycka till med fortsatt utredning!

Upp till toppen
Annons: