Annons:
Etikettortopediska-skador-behandlingar
Läst 2467 ggr
Chestnut
11/19/13, 8:22 AM

Ryggskott

Är nu inne på mitt andra dygn med ryggskott och börjar att känna mig smått desperat. Går ju inte att sova! 😡

Har ni några tips utöver värme och rörelse?

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
[Tassy]
11/19/13, 8:42 AM
#1

Beroende på hur skiten sitter - knäck bort eländet. Om det inte går, ta hjälp av kotknäckare. Sen vila och antiinflammatoriska.

Chestnut
11/19/13, 8:48 AM
#2

#1 Har tid för knäckning på måndag nästa vecka, inte fått tag på någon tidigare och det sitter såpass högt upp så kan inte knäcka själv 😕

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
11/19/13, 8:57 AM
#3

Prova att försiktigt hänga ner från sängkanten/soffan och slappna av - det kan funka. annars kan du rulla ihop en handduk till en "korv" och rulla över och slappna av. Har du tur så släpper det.

RuiXue
11/19/13, 4:22 PM
#4

Ett par kryckor att hänga på kan fungera toppen för att knäcka till ryggen, speciellt om det är bröstryggen som bråkar. Annars om man har tillgång till något gymredskap där man kan hänga på armbågarna så är det än bättre än att hänga över ett par kryckor. Eller egentligen vad som helst där man låter gravitationen göra sitt funkar. Har knäckt min Scheuermann's rygg på det sättet i åtminstone 5 år. Utöver det så är det inte fel att ta antiinflammatorisk medicin och vila eller röra på sig vilket som känns bäst. För mig är vila bäst vid ryggskott, andra mår bättre av att röra på sig, himla olika det där. 

Får man ryggskott ofta så kan akupunktur hjälpa till att minska antalet ryggskott.

Jennie


Chestnut
11/26/13, 9:22 AM
#5

Hänga från/på något går inte - då åker andra leder ur led. 

Var hos sjukgymnast igår som skulle knäcka den rätt och resultatet blev värre smärta (som går ner i ena benet) men något rakare kroppshållning. Hum…😕 

Nu gör det inte lika ont som för en vecka sedan i själva ryggen iofs mer än på morgonen precis men sen släpper det så jag har kunnat rida lite grann och leva typ som vanligt. Men mornarna är inte roliga…

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
11/26/13, 1:13 PM
#6

#5 Möjligen svullnade det upp så nerver kom i kläm, detta brukar sticka ner i benet (ishiasnerven), det bör ge med sig inom en vecka efter knäckningen annars ligger något fel och klämmer.

Annons:
RuiXue
11/26/13, 2:17 PM
#7

Vet inte hur det skulle fungera idag med att hänga ryggen rätt. Men det fungerade i alla fall för ett par år sedan när jag hade mer frekventa låsningar och ryggskott från att misshandla ryggen dagarna i ända med ett för tungt jobb. Då var inte axlarna lika lösa. Nu är det mest ländryggen och SI lederna som bråkar och dom brukar jag kunna få rätt liggandes i sängen🤔

Jennie


Zofia89
12/10/13, 11:55 AM
#8

Jag brukar få hjälp av min sambo (för han är närmast) =) Då gör han som om han skulle krama mig, knäpper händerna där låsningen sitter och kramar hårt tillika som han lyfter lite uppåt, jag har armarna upp över hans axlar och slappnar av i axlarna… Då knakar det skönt hela vägen ;) Och detta skadar inte mina 3 trasiga diskar i korsryggen heller (väntar på tid till steloperation) så därför jag vågar göra det =) 

Ibland krävs det dock att lite söka efter platsen där det kan knaka loss men oftast öppnas alla kotor som behövs =P

Upp till toppen
Annons: