Annons:
Etiketterehlers-danlos-edshypermobilitetsyndrom-hms
Läst 11331 ggr
Pite-Erica
2013-11-13 12:37

Frågor angående Saroten 10 mg

Hej.

För fem år sedan fick jag diagnosen EDS typ III, eller hypermobilitetssyndrom. Att få en diagnos var för mig en lättnad - nu visste jag att jag inte var inbillningssjuk eller på väg att bli galen. Haha. Lätt att dra på munnen åt idag, men jag förstod inte min kropp, varför jag alltid hade så ont. Men så berättade jag det aldrig för någon, för jag trodde att alla kände som jag - så varför klaga?

Jag har hittills försökt hålla mina smärtor och min värk i schack med en kombination av Tramadol, Panodil och Ipren (och så en stor mängd Omneprasol då magen inte gillar läkemedlen).

Efter ett nyligen utfört besök hos läkare på vårdcentralen fick jag Saroten 10 mg utskriven mot smärtan istället (ska tillägga att det inte är några  nervsmärtor som jag lider av, utan allmän spänninssmärta i axlar, rygg och nacke, smärta i leder samt i princip konstant huvudvärk som pendlar mellan molande till ren migränliknande emellanåt). Jag skulle trappa upp långsamt till ca 60 mg som maxdos efter ca 6 veckor. Jag skulle vara uppmärksam på biverkningarna som skulle kunna vara, bla muntorrhet.

Så nu till min fråga: Är det någon här som ätit eller äter Saroten och vilka var/är biverkningarna?? Hur har ni upplevt det att äta den??

Jag måste faktiskt erkänna att jag är lite orolig för att börja äta denna typ av läkemedel, så jag skulle gärna vilja veta hur andra upplever den. Jag vet ju att det är olika från person till person hur man reagerar och hur den inverkar på kropp och mående. Men… Ja, ni kanske förstår mig.

Tacksam för svar/ Pite-Erica.

Annons:
Chestnut
2013-11-13 12:45
#1

Jag har ätit ett liknande preparat - Sensaval (allergisk mot Saroten) till natten i lägsta dosen. För mig hjälpte det att inte vakna av smärtattacker, sen visst - jag blev muntorr så att det stod härliga till men just det där att få sova hela nätter gav ju mera ork till att orka med smärtan dagtid och orka göra saker trots allt. 

Jag hade/har en "härlig" mix av olika sorters smärta och det hade väl allra bäst effekt på nervsmärtorna medan muskel-/ledvärk lindrades snarare av just det där att det blev återhämtning nattetid.

Med vänliga hälsningar
Chess

Pite-Erica
2013-11-13 13:43
#2

Tack för svaret, Chess! Då kanske jag inte behöver vara orolig gällande att testa medicinen i alla fall.

Jag ger den ett försök och är vaksam för övriga biverkningar. Enligt bipacksedeln kan de även ge "huvudvärk", "illamående" och "trötthet" vilket jag redan lider av ;) Men kanske, kanske är det inte just det som kommer ända mig!

MVH/Pite-Erica.

Oson
2013-11-13 16:52
#3

Hej.

Min dotter åt Saroten efter en diskbråcksoperation mot just nervsmärtorna. Precis som Chestnut skriver blev det en stor skillnad på natten. Hon sov som hon inte gjort på många år. (En god vän som äter samma mot nervsmärtor ser viktökning som biverkning.) Enda biverkningen som hon kände av var muntorrhet och torrhet i ögon (vet dock inte om ögonen kom sig av Sarotenen eller något annat läkemedel). Hon hade kombinationen Gabapentin/Neurotin och Saroten. Detta fick hon fortsätta att äta lite mera än ett halvår. Sedan ska man tänka på att det är medicin som man ska trappa av om man ska sluta med den. Det var dock inte så besvärligt (om man jämför med morfin-preparat), Varje gång hon minskade ett piller hade hon en sömnlös natt.

Med vänlig hälsning Oson

Upp till toppen
Annons: