Annons:
Etiketterehlers-danlos-edshypermobilitetsyndrom-hms
Läst 2547 ggr
[Aquelegia]
2013-10-02 18:46

Frostbiten

Kylan sätter sig på lederna.
Huden känns som vore jag stucken av tusen nålar och rörelserna ligger efter.
Svårt att styra lemmar när värken sätter in. Många i närheten har påpekat att jag verkar vara sämre. Syns det så väl? Jag försöker dölja med coola rörelser, ställer mig som "cooling" för att försöka se avslappnad och smärtfri ut.
Jag ler, konstant, har så roligt. Men kylan gör sitt till, jag är inte den jag var i somras. Springandes i det varma vattnet och hjulandes över gräsmattan.
Jag älskar hösten och vintern. Men för varje år blir jag mer och mer påverkad. Kroppen blir sämre under köldperioden, inget man kan göra åt.
Frostbiten, så känner jag mig nu. 

Behövde bara skriva av mig lite, tankarna far. Blir mest ledsen för det märks så väl. Vill inte att andra ska se. De vet ju om ändå, måste de SE det också.
Jag klagar inte. Jag har det bra ändå. Men det är mycket som sker bakom fasaden just nu.

Känner ni igen er nu när vintern närmar sig? Hur mår ni mentalt när kölden knäpper till det i kroppen?
Jag HATAR att inte kunna styra över min kropp!

Annons:
[Tassy]
2013-10-02 18:49
#1

hösten och vintern är min stora hatkärlek kort och gott!

[Aquelegia]
2013-10-02 18:55
#2

#1 Blir så chockad över skillnaden. Kanske för att jag förstår skillnaden nu. Förr var det liksom "åh vad jobbigt det är när det är kallt, åh vad allt gör ont av kyla" nu vet man ju varför det är som det är. Hamnar lte mer i tjurig och ledsam stämning då, tur man har sin humor och härliga sarkasm även om jag ibland låtsas vara ironiskt för att kunna klaga utan att verka klagande hihi😉

[Tassy]
2013-10-02 18:58
#3

Japp!

Humor är ett väldigt bra och viktigt verktyg för att orka vidare!

[Aquelegia]
2013-10-02 19:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#3 Jag skrattar faktiskt väldigt *host* otroligt!!! Mycket om dagarna. Senast idag undrade mina kollegor hur jag ALLTID kan vara så glad. Som svar sa jag " det är så mycket roligare att leva då" 🙂

För att pimpa till kvällen och mysa till det lite blandade jag till en riktig hälsodrink. Frosten kan hålla sig utanför dörren HAH där den hör hemma! Jag vred på elementen igår och nu börjar det bli riktigt varmt och gossigt i lägenheten🙂 Smuttar på den gröna och riktigt goda sörjan och skyver undan höstkylan utanför lite lite till.

[Tassy]
2013-10-02 19:46
#5

Det där såg riktigt gott ut! 😎

[Aquelegia]
2013-10-02 19:53
#6

#5 Oförskämt gott. Ville göra något som piggade upp mig lite, hade handlat mängder med frukt&grönt igår så det var lätt att grabba tag i första bästa: Spenat och banan?! vaniljessence i och lyckan är gjord! Sitter och småfnissar åt mig själv. Känns lite märkligt att dricka detta som frostbiten men tja jag ahr ju tinat lite nu med elementen på högsta värme. Tacka vettja att värmen ingår i hyran och elementen brassar på riktigt bra😃

Annons:
Chestnut
2013-10-02 20:03
#7

Åh ja, visst tusan känns och syns det på mig när det är kallt! Fingrarna blir krokiga och alla infektioner får ju tusen gånger lättare fäste (och då har vi inte ens nämnt halkan som kommer…) 😡 Gillar inte hösten-vintern alls utan ser det som ett nödvändigt ont för att verkligen uppskatta våren och sommaren!

Med vänliga hälsningar
Chess

[Aquelegia]
2013-10-02 20:42
#8

#7 PRECIS inflammationerna är HEMSKA särskilt i år. Är det för att det slog om så fort kylan? Svider fan i hela kroppen hela tiden grrr näh nu ska jag inte va sådan! Sängen lockar allt varenda timme om dygnet dock ^^

[Aquelegia]
2013-10-02 23:29
#9

Kan meddela att lite hushållsysslor gjorde susen, nu väntar sängen och en god natts sömn. Tillbaka till kylan när man vaknar imorgon BRRRRR fast vantar och mössa DET är kärlek det 😍

Anterrabae
2013-10-02 23:51
#10

Jajjemen! Samma här. Är sämre i år än innan.. Eller jag tror det i alla fall. Nu har jag ett psyke att brottas med i år också men i alla fall! Brukar alltid chockas över hur ont hösten gör.. Jag verkar även ha en de i ju varmare sommar som gått, desto ondare höst.. :/ någonstans mår jag som bäst när det är solig, klar vår-vinter. Om jag klätt mig rätt. Det knakar, brakar och värker.. Tur att det är högtryck, annars skulle det varit vedervärdigt!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Aquelegia]
2013-10-03 22:26
#11

#10 I år har det verkligen smällt till. Så tacksam dock för den långa värmen och de många soltimmarna😃 Att det är varmare under dagen underlättar rejält, då går man inte ihopkurad hela tiden 🙂

Upp till toppen
Annons: