Annons:
Etiketterkostläkemedelhjälpmedel
Läst 3822 ggr
Zofia89
2013-09-27 10:32

Oxynorm

Hej! Vet inte vilken sajt jag skulle lägga in detta på men skulle gärna höra om erfarenheter av Oxynorm 🙂

Närmast Oxynorm 5mg men även andra doser… 

Detta gäller altså smärtlindring! 😉

Annons:
Chestnut
2013-09-27 13:41
#1

Några generella grejer: 1. Det är ett starkt morfinpreparat med snabb effekt = hög risk för att man utvecklar både beroende och tolerans 2. Förstoppning & illamående är vanligt

Med vänliga hälsningar
Chess

Zofia89
2013-09-27 14:12
#2

Tack, jag har läst bipacksedeln…

Jag begärde personliga erfarenheter…

Chestnut
2013-09-27 14:19
#3

#2 Fast bara för att jag reagerade på ett sätt behöver du inte reagera på samma sätt så förstår inte hur det skulle kunna hjälpa dig…?

Iaf - 5 mg är för hög dos för mig. Fått ta flytande ibland för att kunna bara ta 2-3 mg när jag behövde mer frekvent än i nuläget när jag bara fått på akuten någon enstaka gång när det varit kris. Smärtlindrar i regel bra. I övrigt gäller det jag skrivit i  #1, med mitt personliga tillägg att jag lätt får problem med andningen men det gäller iofs mer eller mindre alla muskelavslappnande och morfinpreparat för mig.

Med vänliga hälsningar
Chess

Zofia89
2013-09-27 14:32
#4

Nej, klart alla inte behöver reagera på samma sätt men om majoriteten skulle tycka att det är en usel medicin som inte hjälper typ så då skulle jag inte gå med på att prova den…

Närmast det jag är ute efter =) Har en lång tid ätit 6st panacod, 2st pronaxen 500, 2-3st sirdalud 4mg och 2x150mg lyrica VARJE dag… Trots denna dos har jag så oerhört ont så nu nämnde läkaren jag kunde prova ta oxynorm 5mg 1-4ggr/dag och då altså inte ta någon panacod men fortsätta de andra medicinerna… Om en vecka om jag mår bättre och oxynorm hjälper ska jag få trappa ner på lyrican också…

Zofia89
2013-09-27 14:33
#5

Och nej, jag har trots alla mediciner inte utvecklat beroende =)

Chestnut
2013-09-27 15:24
#6

Rent krasst så alla starka opiater HAR effekt (i rätt dos) om smärtan har fysiskt ursprung. Så att du inte ska känna ett dyft behöver du nog inte vara orolig för…

Själv sa jag bestämt att "nej, jag är inte beroende" när jag stod på oxycontin/oxynorm dagligen och visst - beroende var jag inte men det satte onekligen ner hjärnkapacitet etc. Allting blir liksom dimmigare, inte önskvärt direkt när man försöker plugga! Och det märkte jag först när jag hade slutat med dem.

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
Zofia89
2013-09-27 16:07
#7

mm ofta märker man ju det mesta när man slutar… Bättre dagar har jag tagit knappt någon panacod alls =) Och nej, jag vill inte bli helt smärtfri nu eftersom jag då kunde göra saker och ting värre än det är idag och utreds om ev operation är aktuellt…

RuiXue
2013-09-30 00:56
#8

Har tagit 5-10mg vid behov i över ett år och får själv bra verkan och inga biverkningar. Blir inte dimmig eller något som helst, utan blir snarare mer klartänkt när smärtan är på en hanterbar nivå. 

Nu tar jag sällan OxyNorm längre då jag står på plåster som grund och det brukar fungera bra ensamt, smärtfri blir jag aldrig men det är på hanterbar nivå. Är svår att smärtlindra rent generellt. 

Det är min erfarenhet i alla fall, men alla är olika🙂

Jennie


Zofia89
2013-09-30 08:30
#9

Tack att du delade dina erfarenheter! Jag har nu sen fredag tagit oxynorm 5mg 4 kapslar/dag och har inte haft nåra biverkningar annat än att jag blir vääääldigt trött en liten stund efter att jag tagit den men jag kvicknar till igen efter bara typ 15min så inget störande =) Smärtan är också hanterbar nu så det känns skönt!

Efter min diskbråcksoperation i februari hade jag plåster och av dem spydde jag 2 första dagarna och när jag böt plåster kunde jag känna mig lite dåsig och illamående men det var ju bättre än smärtan iaf =)

På fredag ska jag vara i kontakt med läkaren igen och diskutera oxynormen ifall den hjälper eller ej, nu verkar det ju lovande iaf och antagligen kommer vi höja dosen för att kuna trappa ner lyrica vilket jag är glad över för jag har blivit en hagga av dem :D

Upp till toppen
Annons: