Annons:
Etikettortopediska-skador-behandlingar
Läst 2505 ggr
Anonym
Anonym
2013-09-18 16:43

Bidrag till Arbetshjälpmedel

Någon här som har använt sig av detta?
Det jag är i behov av som sjukgymnasten/arbetsterapeuten ej kan ge mig är ortoser som jag behöver för arbete. De kan endast ge mig hjälpmedel jag är i behov av på fritiden.
För arbete har det konstaterats att jag skulle behöva:
SI-bälte
Handledsortoser vid leveranser/städning.
Ländryggsstöd

Kan det tänkas täckas av bidrag till arbetshjälpmedel eller vart kan jag få hjälp med detta?
Inlägg till fötterna har jag fått via OTA och arbetsplatsen står för skor som är halkfria.

Annons:
Gabbie83
2013-09-19 21:00
#1

Hej! Håller själv på att roddar i det här med hjälpmedel och ortoser. Har själv HMS och är i stort behov av en stödjande ryggortos de dagar de är som värst. Min Doktor på primärvården såg ut som ett frågetecken när jag frågade om remiss och möjligheten att få Landstinget att stå för kostnaden för ortosen. hon har aldrig mött nån HMS som frågade om ortos för ryggen. Hon skulle återkomma till mej om de går att få bidrag eller om jag lär bekosta kalaset själv. Var förbi Aktiv Ortopedteknik igår och luskade, de svarade att primärvården kan skriva remiss till en ortopedteknisk avdelning för utprovning av hjälpmedel å ortoser men det beror på vad du har för diagnos om du lär betala de själv eller om landstinget möjligtvis primärvården betalar. Tror att jag läste i gävleborgs landstings rutiner (bor där) att vissa saker är arbetsgivarens ansvar men de dokumenten var så luddigt!

hus-musen
2013-09-28 16:01
#2

Arbetsförmedlingen kan bistå med arbetshjälpmedel, sen så ska ditt arbete stå för hjälpmedel till en viss del oxå.

Qui dormit, non peccat

 


Upp till toppen
Annons: