Annons:
Etiketterehlers-danlos-edshypermobilitetsyndrom-hms
Läst 2800 ggr
Anterrabae
2013-09-09 00:25

Sköra fotsulor

Hur är era fötter? Går huden sönder om ni går barfota? Kan ni få hårdare fotsulor om ni går barfota? Jag kan inte det vad det verkar. Jag känner att jag får ont, det känns som de går sönder.. Och igår gjorde de verkligen det. Flera små hål och sår.

det fåniga är att jag gick barfota på en helteckningsmatta…

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
[Tassy]
2013-09-09 00:44
#1

Yepp sköra men kan härdas. Får valkar, blåsor och förhårdnader för ingenting dock!

Mor min har alltid haft "babyfötter" dock. Lena som barnrumpor, tunn mjuk hud och aldrig förhårdnader. Vet inte om hon är skör dock, men misstänker det.

Anterrabae
2013-09-09 01:42
#2

Mina fötter är så, som du beskriver din mors. Med det att det inte går att härda dem. de går sönder i stället. Kan inte heller fila föterna i vanlig ordning. Får peela dem, som man gör med resten av kroppen, typ. Med scrub.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Aquelegia]
2013-09-09 12:25
#3

Sedan barnsben haft konstanta blåsor, skavsår, rispor med mera i fötterna. Värsta är "tryckskav" eller vad man skall kalla det. När jag gått längre stunder så skaver skosulorna mot mina fotsulor och det svider. Vet att det är skitfult men även på sommaren går jag ofta med strumpor i ballerina då det hindrar det värsta skavet i fotsulorna.

Älskar att gå barfota men sällan jag gör det då jag jämt ska lyckas gå på något vasst!

Svårt det där med att vänja fötterna och få hårdare hud för den spricker då på mig och det stramar i fötterna så det får smörjas konstant. Fila gör jag aldrig det gör bara ont utan jag sätter fötterna i något härligt fotbad.

Anterrabae
2013-09-09 23:33
#4

#3 Det låter som dina och mina fötter är lika..🤪 Roligare kunde de vara.. de där tryckskaven är vidriga. Och så kan jag svullna under fötterna, så främre fotvalvet och trampdynan blir alldeles konvex…

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Aquelegia]
2013-09-10 00:33
#5

#4 JA PRECIS! Jag börjar krångla med fötterna, dra ihop de och spänna för att försöka avlasta. Funkar bättre med mina inlägg från OTA faktiskt då fördelas trycket bättre över fötterna.
Skall även köpa ett par inlägg som verkar stötdämpande att ha i ballerinaskor och klackskor (de ggr jag vågar mig på klacksakerna^^)

Investerade *host host* (de var prisnedsatta med 700kr🤫) i ett par rejäla löpskor som jag skall gå i så mycket som möjligt. Tyvärr skitfula men ibland går det praktiska före😉

Anterrabae
2013-09-10 00:41
#6

Jag skaffade löpskor i höstas, just för dämpning, och stöd. Och Hike-kängor/vandringskängor till skogspromenaderna, när det inte är sommarvarmt. Tillräckligt höga och stadiga så jag inte vrickar fötterna. Annars är det tyck sandaler, tofflor och sånt från hälsokost, för ecco soft har för hårda sulor.. 😊

Skorna måste vara stadiga, får inte glappa, trycka eller spänna ojämt. Då blir det sår direkt. EDS-läkning och diabetesfötter. Vilken kombo! 😡

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
[Aquelegia]
2013-09-10 00:53
#7

#6 Faktiskt aldrig tänkt på att just fotsulorna kan vara ännu en sak att hörsamma och göra något åt men tja efter jag svarade i denna tråden som gick jag allt och köpte de där skorna jag har funderat på i några månader ^^
Ett trick jag märkt är att alltid slappna av med fötterna, under längre/hårdare arbetspass byter jag dessutom strumpor och skor vilket är GULD värt! Var ortopedteknikern på OTA som gav mig rådet, tja han tvingade mig nästan att lova att följa hans råd hihi och det har jag :D
Hur bra skor man än har så trampar man in de under några timmar och de formas av värmen från fötterna, byter man då skor så får man stödet från de nya skorna och minskar dessutom slitet på skorna så de håller längre.

Jag har enligt sambon alldeles för mycket skor, men jag måste kunna välja skor efter tillfälle. Vissa skor kan jag endast ha till och från stan. HAr faktiskt gått på krogen i gympaskor till klänning hihi ^^

Upp till toppen
Annons: