Annons:
Etikettallmänt-prat
Läst 2678 ggr
[Tassy]
8/27/13, 10:33 AM

Babbeltråd v.35

Hoppsan redan tisdag! 🤐

Här blir det vilovecka, har åkt på världens infektion i munnen, kan inte äta och har akuttid hos käftis i eftermiddag *burr!*. Antar att det står en hästkur med antibiotika och väntar runt hörnet, suck.

Har ni bra tips på flytande föda så kom med det bara. Fick knappt i mig en blaskig överkokt havregrynsgröt utrörd i mjölk nyss. Jag kan inte tugga, eller ens stänga munnen ordentligt.

Soppa och gröt är ju givet, sen har jag ju proteinpulver, kvarg och keso men jag vet ärligt inte omjag kan få i mig det, de tär såpass illa.

Det är en visdomstand som spricker fram och har orsakat en infektion stor som en jävla vindruva. Har aldrig haft så ont i munnen förr. 😭 inte ens när jag hade inflammation i käkleden, då tog det mest stopp (kunde inte gapa, fick pilla in ett sugrör i den lilla glipan vid ena hörntanden).

Annons:
Chestnut
8/27/13, 10:42 AM
#1

Oj vad illa! :o Hoppas tandläkarna är snälla mot dig och skriver ut ordentligt med antibiotika! 😓 Vad gäller flytande så kanske köpa en eller två näringsdrycker på apoteket kan vara en idé för att komplettera lite?

Hade dåligt avslut/dålig start på denna veckan med ambulansfärd till sjukan i söndags kväll och mycket strul med båda fotlederna. Men men, det löste sig till sist och båda läkarna + alla andra var väldigt snälla. Vill dock aldrig mer hamna i den situationen med båda fotlederna paj samtidigt - fy fan! 

Idag väntar skolan, vila fotlederna, mocka ut stallet (flyttade två hästar till annat stall igår kväll) och plugga. Är rätt trött/sliten och har rejält ont fortfarande. 

Imorgon åker jag till SU för ett möte med handkirurgen.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
8/27/13, 10:49 AM
#2

#1 Men NEEEEJ! Inte andra fotleden också!? 😮😭 fan!!!

näringsdrycker låter inte så lockande 🤦‍♂️ jag försöker med mixer och vanlig mat så långt det går.

[Tassy]
8/27/13, 3:52 PM
#3

tror ni inte på fan infektionen sprack ute i väntrummet hos tandläkaren? "nämen, då behöver du nog ingen antibiotika, det är bara att betala och gå hem igen, återkom om det inte går över"… Snacka om att känna sig lurad på pengar 😡 men det är ju klart, en röntgen var ju tvunget för att kolla att tanden växer rakt, vilket jag redan visste och talade om! Jävla humbugmakare, tvi.

Ladydragon
8/27/13, 5:11 PM
#4

#3 usch så trist 😕

Förslag på att äta när man har ont i munnen och svårt att tugga….

kräm 
Youghurt
vitt rostbröd utan att rosta det och skära bort kanterna 
Potatis som kokas och sen tillsätt lite smör och mixa det slätt
hemgjorda köttbullar som man sen mixar 

varje gång jag har vart hos tandläkaren så har jag enormt svårt att gapa och tugga och har väldigt ont i munnen i några dagar 
så jag äter som ovan för att lindra eländet…..

[Tassy]
8/27/13, 5:17 PM
#5

Tack för tipsen, det var väldigt snällt och omtänksamt.

Jag har en mixer som jag ska prova att mixa middagen i, och jag har fått i mig lite soppa precis nu (men har vrålont, ser stjärnor och planeter och blir spysjuk av allt ont).

Problem två är att jag är kruttorr i munnen eftersom jag inte kan stänga den, så bröd och sånt funkar inte. Men mosa, mixa och dricka får gå.

Ja tandläkaren är alltid smärtsamt, mina läppar spricker, käken subluxar och jag skär sönder mig så blodet rinner av röntgenskiten. 😢

[Aquelegia]
8/27/13, 6:15 PM
#6

Oj vilka oturfior ni har varit i veckan.

Chestnut: hur mår du nu? Har du nått ont i fotlederna eller funkar det att ta sig fram?

Tassy: Hur spricker en infektion? Ett hett tips är att gör avkok på lakritrot om du tål det.
Lindrar infektioner och främjar läkning. Enda som funkade på mig när jag hade halsfluss och inte tålde antibiotikan jag fick. Har även använt det mot halsont och infektioner i munnen.
Annars lade jag en värktablett (alvedon) halv på stället där visdomstanden växte. Funkade faktiskt som smärtstillande. Ta inte ipren/ibumentin för det smakar skit🤪

Mattips är diverse chokladpuddingen den med avokado/banan jag brukar göra fast i tunnare konsistens. Innehåller bra med protein och näring och ger bra mättnadskänsla, gazpacho, eller någon härlig potatis/ourjolöksoppa, morotssoppa, tomatsoppa åh finns massa gott!

Annons:
[Tassy]
8/27/13, 7:34 PM
#7

Äckelvarning!:

Aye, det blir så svullet att sjävla tandköttet spricker sönder, så det rinner ut var och blod. Det är fruktansvärt äckligt, och gör väldigt ont.

Jag använder corsodyl och en penselformad tandborste som jag gnuggar rent och tar död på bakterier med. Det gör galet ont men corsodylen har bedövande effekt en stund tack och lov.

Jag har fått i mig en broccoli och vårlöksoppa, samt middag mixad i mixer (korv, broccoli, ugnsbakade grönsaker, smält ost) och senapssås i mängder. Riktigt gott var det, men nu gör det ONT! 😢 tror det kommer att spricka upp snart igen, är ännu mera svullet nu än första gången det sprack.

Chestnut
8/28/13, 9:22 AM
#8

Bättre med fotlederna nu, höger är "som vanligt" och vänster gör ont men känns inte fullt lika svajig att gå på. Höll dock på att bli påkörd av en bil igår och fick kasta mig undan - den smällen fick knäna ta. Suck! Vilka idioter det finns… Men men, hoppas på goda nyheter här i storstan och sen kommer min stora ädle springare inom de närmsta dagarna så är rätt glad för tillfället iaf :)

Med vänliga hälsningar
Chess

Chestnut
8/28/13, 12:51 PM
#9

Vart inget positivt besked här alls. Eller ptja lite grann att de kan hjälpa mig med händerna men var inga små ingrepp jag fick föreslaget och vad det skulle få för följder för framtida yrkesliv fick jag inget svar på. :( Blir operation av tummens basled på min icke-dominanta hand i höst/vinter. Steloperation. Resten får vi se hur jag vill göra med sedan…

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
8/28/13, 2:53 PM
#10

Ringde tandläkaren i morse och krävde ett nytt kostnadsfritt besök och hade turen med mig. Fick en jättegullig tandläkare som blev lite smått förskräckt över eländet. Han försökte övertala mig att ta lite smärtstillande mot värsta smärtan iallafall. 😛 han verkade ha mer ont än mig av att se eländet. Nog för att jag har vrålont, men det tar emot med smärtstillande.

Infektionen har gått ner i käkbenet och i lymfkörtlarna, borde ha feber men icke sa nicke. Men sprängvärk i halva ansiktet och ser ut som om jag fått en redig smocka hehe. Så nu blir det äntligen en kåvepeninkur så jag blir kvitt eländet.

Chestnut
8/29/13, 1:41 PM
#11

Dagens!

Risigt här idag, känner mig inte pigg alls. Stannar därför hemma och försöker att plugga med fossingarna i högläge. 🤢

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
8/29/13, 1:46 PM
#12

har börjat med pencillinet nu och ligger typ knockad på sofflocket av energibrist. Har nedräkning tills jag kan äta ordentligt och återuppta träningen igen. Det här är sjukt enerverande! Totalt utslagen av en liten infektion i munnen. 😕 nåja, liten och liten… känner mig ju påverkad i hela jäkla kroppen vid det här laget. 🥵

[Tassy]
8/29/13, 2:57 PM
#13

Värsta svullnaden i munnen har nu lagt sig, så jag behöver inte sitta som en fågelholk längre… men infektionen har spridit sig upp i överkäken nu också. Tur jag skaffade penicillin! 😡

Annons:
Anterrabae
8/29/13, 3:37 PM
#14

Men huga sån otur ni har och har haft!

jag träffade en ny reumatolog igår, och nya mediciner planerades. Massa prover tagna och idag var jag inne för en Lumbal Punktion.. Urk. Det gör verkligen ont! Dessutom är jag uppenbarligen ganska svårstucken. andra eller om det var tredje försöket funkade, efter ett tag. Nu har jag ont i alla nerver de petat på, det strålar ner i benen, upp i ryggen, ner i svanskotan och in i livmodern.. Jag mår illa och är helt slut. Men jag verkar slippa huvudvärken i alla fall, alltid något.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
8/29/13, 3:40 PM
#15

Bamsekramar till dig, Ida!

Anterrabae
8/29/13, 4:06 PM
#16

Tack, detsamma! ❤️

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
8/30/13, 11:18 AM
#17

Nu börjar antibiotikakuren göra susen! Är mycket bättre idag, kan stänga munnen och äta det mesta om jag tuggar försiktigt. Dessvärre har magen totalrasat, men det blev ju en ursäkt för att äta massa gottigt jag inte unnar mig annars, typ vitt bröd och yoghurt med nyttiga bakterier. 😃 ska försöka koka en liten omgång kycklingbuljong sen också.

DesK
8/31/13, 10:46 AM
#18

Men usch så jobbigt ni har det, tjejer! Skönt att antibiotikas hjälper Tassy! 

Själv har jag haft en rätt bra vecka, har börjat träna lite försiktigt och nästa vecka blir det simning också 🙂 Igår kväll blev det myskväll, tack för den fina kvällen! ❤️

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
8/31/13, 3:32 PM
#19

Tack själv! 💖 Lugn dag idag, snart ska vi till Landvetter och hämta svärföräldrarna som kommer från en vecka i Grekland. *vill också åka*

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Chestnut
8/31/13, 9:20 PM
#20

Är så galet nerkärad i min vackra prins så ni anar inte, är nog bara Fröken själv som jag älskar mer ❤️ 

Så både igår och idag har gått i pållarnas tecken. Hållit på och fixat och donat med prinsen aka "jullebullen" och bland annat provat ut en sadel till honom. Längtar tills han har muskler och hull nog för att bli riden så att jag får testa på att rida denna fantastiska häst! Tills dess blir det promenader, nu endast på plant underlag, längre fram ska vi ut i skogen och klättra i backar när min kropp orkar och hans framben är bättre. 

Vad gäller kroppen har jag rejält ont i min händer efter visiten hos handkirurgen och min vänstra fotled ger sig bara inte utan fortsätter att värka… 😓

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
[Tassy]
8/31/13, 9:39 PM
#21

jag sitte rmed blandade känslor och har precis smaskat i mig en skål godis och gissa om antibiotikaplågade magen slog bakut! magsjuka är en västanvind mot den attack jag fick 😮 men det tog synnerligen effektivt död på mitt godissug för ett bra tag framöver, och det var inte ens gott undantaget några bitar choklad! 😕

Anterrabae
8/31/13, 11:30 PM
#22

Upptäckte att jag nog blir mer och mer glapp i lederna.. Dottern tog min hand idag, eller rättare i pekfingret och svängde våra armar. Jag var tvungen att be henne sluta, för det kändes som fingret skulle lossna! Och då tog hon inte i.. Har samma känsla när jag bär.. Det känns i axelleden som om armarna ska lossna. Haft den i höften med. Som att det känns som att jag ska tappa byxorna, fast det handlar inte om byxor utan som om hela bäckenpatiet ska åka ner längs benen som om de var byxor.. Måste få bort kortisonet! HORMONER!! 😖

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Ladydragon
8/31/13, 11:36 PM
#23

#21 usch då…..

äter själv oxå Antibiotika för en infektion och jag mår som dig diarré fruktansvärt illamående och allt är bara blääää
jag har ändå turen att ha Lergigan hemma som dämpar det värsta illamåendet…

och den förbaskade doktorn som skrev ut "skiten" lev nu som vanligt du behöver inte tänka på nåt….hmm för mig blir det snarare att hålla sig hemma och nära toaletten tills tabletterna tar slut

[Tassy]
8/31/13, 11:47 PM
#24

Ja sannerligen har det blivit en del skytteltrafik till badrummet så senaste, ush!

[Aquelegia]
9/1/13, 12:03 PM
#25

Som ni nog märkt är jag alltid frånvarande fre-lörd jag jobbar natt, så jag inte orkar vara aktiv, kommer inte i säng förän 6 på morgonen men är märkligt pigg. När kommer tröttheten kan man ju undra? Vakar som en hök över kroppen för den är allt annat än snäll senaste.
Är some n trasdocka i kroppen, inte mycket som håller sig på plats och allt glappar/krasar och knasar.

Blev erbjuden ett till jobb, får suga lite på karamellen. Ett riktigt fint ställe men vi får se hur det blir framöver med plugget också.

Chestnut
9/1/13, 8:44 PM
#26

#25 Nyfiken! Vi får försöka ses i veckan alla tre tycker jag 🙂

Idag är jag tröttare än tröttast. Vill inte behöva plugga mer och är trött på att hyra gård istället för att äga, jag vill göra på mitt egna sätt… Iofs har att hyra sina fördelar men idag är jag lite less faktiskt!

I övrigt så tragglar jag på med plugg, hästar och tog mig tid att göra en himmelskt god köttpaj idag! Den innehöll bland annat rökt fetaost, nötkött, egenodlade tomater och annat smarrigt. Himmelskt! 🤤

Med vänliga hälsningar
Chess

[Aquelegia]
9/1/13, 10:18 PM
#27

#26 Så spännande är det inte iofs men lite märkligt vad jobb det plötsligt sköljs över mig. En märklig känsla när jag för 2 år sedan trodde att det var kört för mig i branschen.
Åh ja att äga vore fantastiskt, vi har sådana drömmar för våran lägenhet men verkar inte som att det planeras att bli bostadsrätter 😕

Tröttheten har sköljt över mig, är helt slut och har fått tvinga mig att vara uppe tills nu så att jag inte vaknar urpigg mitt i natten.
Massagen var himmelsk, har kraft i armarna igen och benen fungerar som vanligt igen. Nu skall bara fotlederna och handlederna sluta krångla! God natt gott folk, ser fram emot att måndag eftermiddag gå på en nästan 4 dagars ledighet 😍

Annons:
Upp till toppen
Annons: