Annons:
Etikettgraviditet-gynekologi-urologi
Läst 4217 ggr
Razzora
2013-08-25 19:38

Graviditet och smärtlindring

Hej allesammans.

Har kollat runt lite på sajten men jag lyckas inte hitta något som just graviditet och smärtlindring.

Blir lite nyfiken då man börjar tänka på att skaffa familj framöver.

Om ni har varit gravida hur hanterade ni smärtan eller hade ni någon medicin?

Tar för tillfället tramadol retard 2 gånger om dagen bara för att få någon så när smärtlindring.

/Razzora

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Annons:
[Tassy]
2013-08-25 19:43
#1

Det är så individuellt, så det finns inget direkt att säga generellt. Har man svårt att få smärtlindring att fungera, ja då är det klart det gäller även under förlossning.

Många blir bättre i kroppen under graviditeten på grund av ändrade hormonnivåer, men sen brukar det komma surt efterpå.

Razzora
2013-08-25 19:51
#2

Jo att det skulle vara individuellt har jag redan räknat med därför ville jag höra lite olika berättelser så att man kunde vara väl förberedd.

Man kan ju hoppas att man är en utav dom som blir bättre i kroppen så att man slipper smärtlindring överhuvudtaget. Men om det inte fungerar finns det någon smärtlindring som funkar. Därav frågan. 

Jag har googlat lite på det och det fanns någon som tog tramadol/tradolan/ketogan under hela graviditeten. Men det kändes som man riskerar lite för mycket. Men vad vet jag.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

[Tassy]
2013-08-25 20:03
#3

Jag tror inte att jag är lämplig att föra en vidare diskussion i ämnet. Hoppas någon annan kan dela med sig av sina tankar och erfarenheter.

Razzora
2013-08-25 20:59
#4

Tack ändå för din input =)

Får väl hoppas att någon därute kanske kan ge mig några svar =)

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

[Tassy]
2013-08-25 21:37
#5

Jo det ska finnas några mammor här på sajten så du bör få svar 🙂

[Aquelegia]
2013-08-25 21:51
#6

Bra ämne att ta upp. Jag tar muskelavslappnande och kollade faktiskt precis upp nu och den fungerar inte den dagen det är dags att skaffa familj. Varken under graviditet eller amning.

Min plan för att hålla kroppen i schack under en kommande graviditet är:
* Veckovisa besök på teamrehab. Kommer behöva hjälp av både arbetsterapeut och sjukgymnast så att jag inte börjar slarva med rörligheten och dra på mig onödiga skador, gå på knäckning oftare. Nu kan jag gå och dra på en låsning länge men med en gravidmage kommer det inte hålla att "stå ut"
* Simträning för att slippa belastning på lederna men ändå bibehålla muskelstyrkan/smidigheten.
* Regelbunden akupunktur som håller kroppens smärtsignaler i schack så de inte spelar mig ett spratt och slår ut orken.
* Jobba hemifrån är ändå ett mål, men det är klart jag gör det främst med anledning av familjedrömmar i framtiden.
* Regelbunden massage för att hålla musklerna mjuka och avslappnade så jag slipper onödiga nervsmärtor.

Just medicinering tror jag inte kommer hålla i längden för min del, jag tänker mig en långsiktigare lösning som hjälper mig att komma igång bättre efter en födsel.
Det är mina tankar kring den biten då jag inte har lust att börja botanisera bland mediciner. Det är så kort tid man är gravid att det nog kommer bli svårt att hitta något som "funkar" innan det är över. Så en bra plan för att underhålla kroppen är nog a och o.
Då det ibland känns som omöjligt att klara en graviditet/ småbarn så har jag tänkt på detta i 2 års tid och kommit fram till att det nog är det som gäller för min del.

Vet att det var en tjej som var gravid förra året tror jag, här på forumet men har inte sett att hon varit aktiv här senaste. Hon borde ha bra med information just hur det gick för hennes del. Hur hon löste det.

Annons:
Anterrabae
2013-08-29 15:44
#7

Ett litet aber i din plan Aye.. varken knäckning eller akupunktur är tillåtet under graviditet, det kan sätta igång en förlossning eller orsaka abort/missfall. Det är i alla fall vad man är orolig för. Du kommer glatt få gå med dina låsningar tills bebis är ute. Däremot finns hjälp att få av bla osteopat, som är en av de få som faktiskt FÅR behandla gravida, de kan balansera och hjälpa utan att knäcka.

Att ta något starkare än alvedon är inte heller tillfådligt, eller var det inte för sex år sen när jag blev gravid.

Det jobbigaste tyckte jag var foglossningen, men med bra grundstyrka, ett bra bälte och massa magnesium kommer man långt även i den smärtan. Sen måste man inse att man inte funkar som andra. Ta det i sin takt och lyssna noga på kroppen.

Vad gäller förlossningssmärta finns ett artilleri att tillgå. Om man hinner, och annars är det ju snabbt över i vilket fall. 😎

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Aquelegia]
2013-08-29 23:26
#8

#7 Wow, okej där sprack allt vad viljan att bli gravid hette. Herremin, jag får verkligen sätta mig ner coh ha ett behandlingsmöte innan verkstan öppnar.
Bara jag lyckas starta eget som jag tänkt mig kan jag sitta hemma och må hur dåligt som helst och ändå kunna försörja mig/familjen. Måste ta tag i höften verkligen för foglossningar på detta haha eh ja då adopterar jag banne mig på studs!

Vad jag vet har gravida fått akupunktur, bland annat akupunkturplåster man sätter på örsnibbarna? som tydligen skall lindra smärtsignalerna.

Anterrabae
2013-08-30 12:47
#9

Ja ev att akupunktur via Sjukgymnastiken eller vården kan funka, då de bara får behandla smärta. Att gå till en akupunktörklinik som Behandlar allt möjligt tror jag blir svårare då de med största sannolikhet inte får ta emot en gravid. Osteopaten var min livboj under grav. Jag blev inte av med låsningarna men han hjälpte mig med smärtan! ❤

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Aquelegia]
2013-08-30 14:18
#10

#9 Mycket bra tips med osteopat haha läste det och glömde direkt bra du skrev en gång till😉Tack och lov har min barnalängtan lugnat ner sig lite. Är tydligen så att man är som mest fertil fram till 25års åldern. Jag börjar ju närma mig 25 och kroppen kan därför ha lugnat ner suget efter barn. Nu tar jag det när jag är mogen istället

Anterrabae
2013-08-31 15:35
#11

Min barnlängtan slog till ordentligt vid 28, helt hysteriskt och Rakel är resultatet. Sen har det gått lite i vågor, men kan inte säga att intensiteten lugnar sig med åren. Snarare tvärt om. För varje gång den kommer tillbaka så vill jag mer än någonsin. Givetvis lyckas den där känslan komma ganska ofta när jag mår som sämst :/

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Aquelegia]
2013-09-01 22:20
#12

Kom på en sak angående graviditet/chanserna att bli gravida. Minskar fertiliteten av skov?
Man brukar ju säga at, när kroppen inte mår bra är det svårt att bli gravid. Hur påverkar det oss som har skruttkroppar?

Anterrabae
2013-09-01 22:26
#13

Vet ej… Jag blir helt infertil, vad det verkar, av kortisonet. Ingen ÄL, knappt mens, och om jag mot förmodan skulle visa symtom på ÄL så släpper inte ägget ordentligt, och det blir ägglossningscystor av det hela. Under de månader som jag var kortisonfri, verkade det som det ville sparka igång… Men hann inte, innan jag var på med kortisonet igen.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
[Aquelegia]
2013-09-01 22:29
#14

#13 Misstänkte faktiskt att det var det som ställer till det för dig. Usch så tråkigt, när man vill men kroppen inte tillåter pga omständigheter.

Anterrabae
2013-09-01 22:31
#15

Det där kortisonet ställer till med så mycket! Håller på att trappa ner, men det måste ju gå så långsamt! Men nu ska det bort! En gång för alla, det är inte värt alla besvär!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

hus-musen
2013-09-06 14:39
#16

Citodon får du äta fast du är gravid. Sen är det ju en balanseringsfråga, om du måste ta en medicin, vilken har minst biverkningar på bäbisen. Sen får man tänka på att en mamma med konstant smärta är stressad i kroppen vilken kan leda till missfall eller för tidig födsel mm. så det är ingen höjdare det heller.

Qui dormit, non peccat

 


Razzora
2013-09-10 22:13
#17

Oj, vad många svar =)

Glad att jag är inte är den enda som har barnlängtan ibland.

Har haft det sedan 25 års åldern. Blev värre strax innan 30 (har alltid sagt att jag ska minst ha ett barn innan jag blir 30) och nu går det i vågor.

Måste ju säga att alla ni som har varit med i diskussionen har gjort att jag blir mer och mer bestämd för att ta reda på så mycket fakta som möjligt innan man börjar och tänka på smått igen.

Vad man kan göra när man har skov, vilka mediciner man kan ta, eller om det finns någon sorts träning som man kan göra före/under tiden.

#13 har du kollat om du har PCOS? Verkar som om det har en ganska stor samband mellan hypermobilitet/EDS och PCOS.

Jag tar själv nu någon vätskedrivande medicin för cystorna. Kan säga att det har gett en positiv inverkan på värken i magen vid varje mens (fast har fått en utav biverkningarna - bröstförstorning!!) 

#14 Citodon är väl i mellersta steget i medicin trappen eller har jag helt fel? Det var lite det jag tänkte när jag ställde frågan om hur pass mycket man ska tåla när man är gravid för även om barnet inte känner smärtan i sig så känner ju bebisen att något inte står rätt till och frågan är hur står påfrestning det blir på bebisen när det kommer i skov.

/Razzora

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Anterrabae
2013-09-11 00:28
#18

#15 jo pcos är kollat, flera gånger. Och det har jag inte. Det är en kortisonbiverkan…

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

hus-musen
2013-09-28 16:00
#19

#17 Japps det är ett mellansteg, men man får ju väga för och nackdelar mot varandra som sagt. Det är inte helt lätt 😕

Qui dormit, non peccat

 


Razzora
2013-09-28 19:13
#20

#19 jo det har jag förstått det, det var lite tanken med frågan. 

Att se vilka för och nackdelar som finns med den medicin som går att ta och att se vad personer som har gått igenom en graviditet hur de har gjort för att få någon smärtlindring.

Tyckte att det var en vettig fråga eftersom många kanske vill ha barn i framtiden, inklusive mig, och man ställer sig miljontals frågor om allt detta.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Annons:
[MyCassie]
2013-12-20 14:30
#21

Jag är gravid med mitt andra barn, har aldrig ätit medicin för mina besvär då jag inte tål mediciner utan jag får stå ut med den enorma smärtan istället. Det som hjälpt mig är att lyssna på kroppen, ta avslappnande bad, använda knästöd/handstöd mm om behövs samt göra minimalt med sysslor, min man tar det mesta. Sen kan sjukgymnast hjälpa en med olika träningar som lindrar. Men en del dagar är smärtan så hög att man grinar. När jag födde mitt första barn tog höften stryk, något som inte blivit bättre än då jag än idag 8 månader senare har nerver mm i klämm vilket gör nuvarande graviditet (oplanerad) mer smärtsam. Smärtlindring man får under förlossning biter tyvärr inte på mig och iom smärtan jag redan har är en förlossning dubbel plåga.

Upp till toppen
Annons: