Annons:
Etikettallmänt-prat
Läst 6615 ggr
Inaarah
2013-07-28 13:25

Vad är överrörlighet?

Hej på er. Nu vänder jag mig hit för att möjligtvis få lite klarhet i mina funderingar - förbered er på att jag är en total nybörjare inom ämnet.  🤐 Jag är helt obekant med begreppet "överrörlig" och har i princip ingen koll alls på dess innebörd. 

För ganska exakt ett år sedan var jag hos min sjukgymnast då jag än en gång dragit upp min ryggskada (orsakad av fall från hästryggen). När jag stod upp och sjukgymnasten klämde och kände på min rygg säger han bara "jag ser att du är överrörlig i dina knän, tänk på att inte flexa ut dem när du går och står". Och det var allt han sa - liksom i förbifarten. 

Jag tänkte inte så mycket mer på det, men har sedan dess märkt hur jag naturligt "flexar ut" dem. I stället för att stå med knäna i en normal position, något vinklade utåt, sträcker jag ut dem så långt det går. Det är svårt att förklara - jag hoppas ni förstår - annars kanske jag kan ordna en bild om det behövs. Med andra ord tror jag jag belastar fel.

Anledningen till att mina funderingar nu väckts upp är för att jag fått ont i båda mina knän. Jag härleder det till crosstrainern på gymmet, eftersom smärtan kommit i samband med den. Jag klarar att gå, jogga, cykla (nja, inte heelt utan ömhet, men det fungerar) och klarar att utföra allt annat - men inte crosstrainern!! Efter många funderingar fram och tillbaka till orsaken har jag nu kommit på att det kanske är denna potentiella överrörlighet.

Kan det vara den som är boven? Sedan jag kom in på dessa tankar har jag jobbat med att räta upp min hållning och varit noggrann med att inte flexa ut stegen, och då har det fungerat mycket bättre. "Smärtan" jag har känt kan beskrivas som en rejäl utmattning i och runt om knäskålarna, något krypande och liksom plågsamt. 

Så, min fråga till er är - vad är egentligen överrörlighet? Kan det vara så att jag är överrörlig i mina knän, och att det är boven i dramat till den smärta jag upplevt? Jag är så okunnig man bara kan bli på det här, och trots försök till att googla upp information hittar jag mest artiklar om symptom och smärta som jag inte alls tycker stämmer in på mig. Är något oklart förklarar jag mer än gärna igen!

Tack på förhand.

Annons:
[Tassy]
2013-07-28 15:17
#1

Om en sjukgymnast har noterat och kommenterat att du har överrörliga knän så kan du nog lugnt lita på det. 🙂nu har jag inte själv just knäproblem, men känner igen din beskrivning från andra med konstaterad överrörlighet i knäna. Det enda jag blir lite fundersam över är att normalt sett så är crosstrainern mer ergonomisk framförallt för knäna än t.ex. löpband och att vara ute och jogga, men inte alltid! Det kan vara så att du har lagt dig till med någon ful ovana/dum vinkel som enligt din kropp är lite mer energibesparande; med andra ord dina leder tar stryk i stället för att musklerna ska ta hela ansträningningen. (min personliga teori utan vetenskapliga belägg).

Det är viktigt att du försöker komma runt problemet annars kommer det bara att bli värre och du riskerar att träningen blir lidandes och skadorna lurar runt hörnet om man så säger. Det finns lite olika stöd för knäna, men jag tycker du ska kontakta sjukgymnast igen och säga som det är, och att du vill ha hjälp att stärka upp knäna.

Vi här på sajten kan bara bedöma utifrån det du själv vet och berättar, det kan finnas andra ortopediska orsaker bakom dina besvär (t.ex. sneda fötter med mera), och för att det inte ska missas så behöver någon kunnig titta på dig. Din kropp ska ju hålla många år till, och risiga knän är tyvärr en folksjukdom, så lika bra att ta tag i det nu. Sen kan det vara bra att kolla om det bara är knäna eller om hela du är överrörlig, då kan man behöva stärka hela kroppen med lite blandade rehabövningar.

Chestnut
2013-07-28 15:22
#2

Håller fullständigt med #1! Bästa investeringen för dig nu är nog att be sjukgymnast om hjälp med att stärka dina knän och även titta på din fotställning om du ev behöver skoinlägg. För som skrivet - crosstrainer är bland det mer skonsamma för knäna och för mig låter det därför mer som att problemet egentligen kommer från fötterna. Men det kan en sjukgymnast hjälpa dig med!

Med vänliga hälsningar
Chess

Inaarah
2013-07-28 16:24
#3

Tack för era svar!

Givetvis vet jag att ni bara gör bedömningar efter er kunskap och det jag berättat - men det är skönt att få ett och annat "bekräftat". Jag var tveksam till om det här ens kunde klassas som en överrörlighet eftersom jag associerar överrörlighet till något som är betydligt mer smärtsamt alt. påtagligt i det vardagliga livet. Jag har ju hittills inte alls haft några bekymmer med mina leder eller min kropp, så därför kändes det ganska otroligt att jag kunde vara överrörlig i mina knän.

Precis som du skriver, Tassy, tror jag min kropp lagt till denna ovana för att det är "enklare" än att låta musklerna bära upp kroppen. Sedan jag börjat tänka på hållningen och att inte flexa ut knäna på crosstrainern går det ju bättre, men jag glömmer ibland bort det och flexar av vana ut knäna vilket leder till att jag nästan tappar balansen. Med andra ord märker jag skillnad - rörelsen på crosstrainern blir mycket mer krävande och slitsam när jag låter knäna flexas ut, än när jag tänker på att inte göra det. I så fall kan det ju vara en eventuell överrörlighet som sätter käppar i hjulet där.. Eller är jag helt ute och cyklar? 

Visst kan det även vara en snedställning/andra besvär med fötterna (min mamma är bl.a plattfotad), men jag har varit och provat ut ett par träningsskor med rätt pronation för mina fötter. Jag ska dock boka tid hos sjukgymnasten som ska få se på knäna - och samtidigt be dem kolla fötterna om de tror att det är något jag bör kolla upp hos ortoped.

[Tassy]
2013-07-28 20:50
#4

Det här med överrörlighet är lite rörigt; jag ska försöka förklara:

Det är en "folksjukdom", man brukar t.ex. säga att 30% av alla kvinnor är naturligt överrörliga (på grund av våra hormoner). Men det blir egentligen ingen sjukdom innan man har besvär utav det, utan ses som naturligt. Samma med barn, nästan alla barn är överrörliga, därför brukar man inte ställa diagnos innan puberteten/ kring 15 års ålder.

Sen har vi hypermobilitetssyndrom som är en dold folksjukdom, då är man överrörlig i hela kroppen och har smärta/besvär av det. 

Det är först när vi kommer in på tyngre diagnoser som EDS, OI, marfan med mera som det är ovanligt.

Så gott som alla jag känner har någon/några leder som de är överrörliga i. Oftast är det fingrar, handleder och knän. Ett exempel; ett finger som kan böjas bakåt åt fel håll är överrörligt! Hur många kan inte det liksom? 😉 så överrörlighet är skitvanligt även om det inte rör sig om något syndrom!

Inaarah
2013-07-28 21:33
#5

Oh, tack för din kommentar! Den var verkligen till stor hjälp och fick även mig förstå (haha). Nu blev plötsligt hela bilden mycket klarare. :)

[Tassy]
2013-07-28 23:05
#6

toppen! 😃

Annons:
[Aquelegia]
2013-07-28 23:12
#7

Angående knäproblemet på crosstrainer så diskuterades just det i någon tråd där jag pratade om mina besvär med crosstrainer. Det vi kom fram till är att man på crosstrainern inte kan anpassa steglängden, tar man längre kliv än vad som känns bra för kroppen att belastas med så får knäna för stor kraft på sig.

Summa summarum, crosstrainer är inte alltid det skonsammaste beroende på vad för andra problem man har. För mig funkar löpning/jogging bäst då jag kan ta små små fjädrande steg och det blir då mjukare för knäna.

Annars har de andra svarat dig väldigt väl på dina andra funderingar🙂

Inaarah
2013-07-28 23:32
#8

#7: Det lät som intressant läsning. Ska försöka lega upp tråden - var det här på Hypermobilitet iFokus? Jag har till och från joggat/sprungit och det fungerar för knäna, men är desto värre för benhinnorna… Tror dock det beror mycket på dåligt och hårt underlag, samt att min löpteknik kanske inte är den bästa. ;)

[Aquelegia]
2013-07-28 23:34
#9

#8 Det var inte en specifik tråd som handlade om det tyvärr så den blir nog svår att hitta tror jag. Kan kolla upp det imorgon.

Åh benhinnorna då har vi mängder att prata om, har nämligen ÄNTLIGEN fått ordning på mina ben! Lärt mig hantera långa stunder ståendes med mera. Om jag inte är helt ute och cyklar har det tagits upp det med. Inte mycket jag inte frågade om när jag började lära mig om HMS/Eds för 2 år sedan ^^

[Aquelegia]
2013-07-28 23:37
#10

I tråden svullna ben och fötter hittar du några råd jag har delat med mig angående benhinnorna. Har många fler på lager!

Inaarah
2013-07-28 23:49
#11

Åh, tack så hemskt mycket!! Detta ska jag absolut läsa. Generellt tack till er som svarat i tråden - snabba och informativa svar, precis så det ska vara! Stor tumme upp. :)

[Tassy]
2013-07-29 00:08
#12

benhinneinflammation är enligt min högst outbildade men egenupplevda erfarenhet ett urtypiskt fenomen när man har problem med fötterna och pronation/supration i någon grad. När man springer tröttas foten ut och tappar formen/sjunker ihop och musklerna snedbelastas och löptekniken blir dålig = vips har man benhinneinflammation! Så ser det iaf ut för mig.

Jag har märkt att knästrumpor är bästa kuren! Varmt och gott för benen, det gör underverk! Gärna lite tjockare modell (vad man nu kan uthärda sommartid haha!).

Se även upp med för korta vadmuskler, framförallt lilla vadmuskeln. Det kan trigga problem också. Det är inte säkert att du märker att muskeln är för kort bara genom att känna efter. Detta kan en sjukgymnast/ortoped dock tala om ifall du har problem med, och hur du i såfall ska stretcha ut den.

Inaarah
2013-07-29 00:25
#13

#12: Jag har provat ut löparskor/promenadskor med rätt pronation för mina fötter, just för att förebygga dessa problem. Jag kan även tillägga att jag inte haft någon direkt benhinneinflammation, men har ibland känt av smärta i benhinnorna och då avbrutit passet och vilat. Hur som helst har jag nu bestämt mig för att inom kort boka tid hos min sjukgymnast. Han ska få se över mina knän, svara på frågor och titta på mina fötter om han gör bedömningen att det är något att gå vidare med.

Annons:
[Tassy]
2013-07-29 00:42
#14

Toppen!

[Aquelegia]
2013-07-29 22:12
#15

#12 Amen to that! Absolut att det har med fötterna att göra. Däremot har det också med för hårt belastning utan vila att göra. Har man problem med kollagen är man väl också skörare i benhinnorna?

[Tassy]
2013-07-29 23:06
#16

#15 Yes

Ladydragon
2013-07-29 23:33
#17

Smärtan du har i knäna liknar den smärtan jag har i mina knän…

det låter oxå som om dina knän är överrörliga…när du böjer knäet bakåt så mycket du kan blir benet typ som ett C? 

är själv mycket överrörlig  i knäna och har hela tiden smärta

Inaarah
2013-07-30 00:38
#18

#17: Ja, lite så! Kanske inte som ett C dock.. Snarare som en banan, kanske.. Vinkeln blir hur som helst fel då jag inte belastar lårmuskulaturen så som jag ska. Usch, vad jobbigt det låter att alltid ha ont. Om jag har liknande problematik hoppas jag att jag kan få hjälp med det innan det blir "på riktigt". Än så länge är jag bara 17 år.

Ladydragon
2013-07-30 23:45
#19

#18 jo banan typ…

mina knän är i så dåligt skick och så överrörliga så för mig blir benen som ett C 

jo försök att få hjälp med dina knän redan nu….

[Aquelegia]
2013-07-30 23:51
#20

#18 Med rätt hjälp så behöver du aldrig bli dålig. Att vara överrörlig innebär inte per automatik att du kommer leva med smärta. Mycket går att lindra/förhindra om man bara lär sig i tid att göra rätt. Det där med knäna är dock ett kapitel för sig för det är svårt att få de att inte översträcka. Jag har inte hittat rätt sätt än och ingen vet bot på det heller annat än att försöka ha benen framför mig hela tiden och inte släpa efter. Det är när jag tar för stor kliv som problemen blir till eller när jag står upp, har svårt att stå med knäna "utåt" känns inte som att jag har kraft i benen då.

Annons:
Upp till toppen
Annons: