Annons:
Etikettallmänt-prat
Läst 6615 ggr
Inaarah
2013-07-28 13:25

Vad är överrörlighet?

Hej på er. Nu vänder jag mig hit för att möjligtvis få lite klarhet i mina funderingar - förbered er på att jag är en total nybörjare inom ämnet.  🤐 Jag är helt obekant med begreppet "överrörlig" och har i princip ingen koll alls på dess innebörd. 

För ganska exakt ett år sedan var jag hos min sjukgymnast då jag än en gång dragit upp min ryggskada (orsakad av fall från hästryggen). När jag stod upp och sjukgymnasten klämde och kände på min rygg säger han bara "jag ser att du är överrörlig i dina knän, tänk på att inte flexa ut dem när du går och står". Och det var allt han sa - liksom i förbifarten. 

Jag tänkte inte så mycket mer på det, men har sedan dess märkt hur jag naturligt "flexar ut" dem. I stället för att stå med knäna i en normal position, något vinklade utåt, sträcker jag ut dem så långt det går. Det är svårt att förklara - jag hoppas ni förstår - annars kanske jag kan ordna en bild om det behövs. Med andra ord tror jag jag belastar fel.

Anledningen till att mina funderingar nu väckts upp är för att jag fått ont i båda mina knän. Jag härleder det till crosstrainern på gymmet, eftersom smärtan kommit i samband med den. Jag klarar att gå, jogga, cykla (nja, inte heelt utan ömhet, men det fungerar) och klarar att utföra allt annat - men inte crosstrainern!! Efter många funderingar fram och tillbaka till orsaken har jag nu kommit på att det kanske är denna potentiella överrörlighet.

Kan det vara den som är boven? Sedan jag kom in på dessa tankar har jag jobbat med att räta upp min hållning och varit noggrann med att inte flexa ut stegen, och då har det fungerat mycket bättre. "Smärtan" jag har känt kan beskrivas som en rejäl utmattning i och runt om knäskålarna, något krypande och liksom plågsamt.