Kost, Läkemedel & Hjälpmedel

Fotledsortos

2013-07-25 11:26 #0 av: Suskiv

Finns det nån som kan tipsa om bra fotledsortoser. Jag behöver stödet mot sidorna, men full mobilitet vid flexion. 

Anmäl
2013-07-25 11:28 #1 av: Chestnut

Har haft en mjuk som är som en strumpa i kraftig resår + 8-band, den var riktigt bra. Kommer dock inte på vad den heter...

Med vänliga hälsningar
Chess

Anmäl
2013-07-25 12:10 #2 av: [Aquelegia]

Tejpa vid behov, har inte tejpat men jag har lärt mig sätta fötterna rätt och även tränat fotknölarna.

Snubblade jämt förr och kunde aldrig ha ens 1cm klack då jag vrickade fötterna stup i kvarten.
Jag har väldigt lösa fotleder och när de är sämre som under mensperioden så går jag mycket i stabila skor såsom gympadojjor. Även stödstrumpor har hjälpt en del kanske för jag blir mer medveten om fötterna.

HAr du kollat med inlägg? Jag har inlägg som stöttar upp hålfoten då jag är plattfotad. Det stödjer upp väldigt bra också då foten är i rätt utgångsläge och är lättare att sätta rätt.

Bakåtgång är toppen för att hitta balansen, för 1,5 år sedan började jag träna på löpband. Jag var så svajjig och fick hålla i mig vid högre hastighet så sjukgymnasten beordrade mig att gå baklänges OJ vad jag blev både yr och tappade balansen totalt men jag fortsatte. Tillslut kunde jag joggaa lätt baklänges. Grym träning för att även hjärnan skall kopplas ihop med fötterna. MAn får verkligen TÄNKA hur man skall sätta fötterna när man går baklänges vilket gör en mer medveten om sin gång. 

Just ortoser har jag sett en hel del men aldrig testat, när jag var som värst lindade jag med bandage.

Anmäl
2013-07-25 13:24 #3 av: Suskiv

Jag har en strumpa med elastiska band som man ska linda runt foten. Fungerar ungefär på samma sätt som bandage. Problemet är att jag tycker den påverkar flexionen för mycket. 

Anmäl
2013-07-25 15:10 #4 av: [Aquelegia]

#3 Aldrig hört talas om en sådan faktiskt, den kanske är svår att anpassa just efter din fot?
Finns en tråd med en bild någonstans där det syns hur man kan tejpa. Skall leta upp den senare.
Har du några inlägg för skorna? Personligt anpassade på OTA? Man kan få remiss dit från läkaren om man går väldigt illa.
Dessa inlägg har jag när jag jobbar främst då det gör ont att gå och promenera i det långa sträckor men toppen när man står mycket, är man överrörlig i fotlederna är det nästan omöjligt att få ordning på fötterna genom inlägg, de stödjer då bara under tiden du har de, så det är för avlastningens skull så man inte felbelastar resten av kroppen, som ju i sin tur bara orsakar fler problem.

Har du gjort någon form av balansträning på ojämnt underlag osv? Sjukgymnasterna jag har haft har varit toppen med att få stöd i just fotlederna.
En så enkel sak som att stå på en fot kortare stunder är grym träning. När du borstar tänderna, när du diskar, när du lagar mat osvGlad

Anmäl
2013-07-25 19:51 #5 av: Suskiv

Inga inlägg och har haft problem att hitta en bra sjukgymnast. Jag gör en del övningar för att stabilisera mitt bäcken, men nån annan hjälp har jag aldrig fått. 

Mina problem ses inte som tillräckligt stora eftersom jag inte har ont hela tiden. Därför får jag ingen diagnos heller. 


Jag tor i varje fall jag hittat en modell som borde fungera  på det sättet som jag vill. http://www.ortopedservice.e-butik.se/ben-fot/fotledsortos/funktionellt-fotledsskydd-eu-8073



Anmäl
2013-07-25 22:24 #6 av: RuiXue

#5 Var precis på väg att föreslå just den typen av fotledsortos! Finns lite olika tillverkare på dem, och det är något man kan få hjälp med hos Ortopedtekniska. Har själv aldrig testat fotledsortoser (men skulle behöva, och då något väldigt stabilt) men hört att den typen i länken är bra. 

Jennie


Anmäl
2013-07-26 00:04 #7 av: [Aquelegia]

#5 Då är steg ett att ta kontakt med läkare och be om remiss till OTA för inlägg, förklara dina problem med fötterna. Problem med ortoser är att de avlastar och därigenom så försvagas muskulaturen. Du kommer alltså i längden göra mer skada än nytta för dina fötter. Därför jag aldrig började med att tejpa.
Steg ett inlägg
Steg två stabiliserande övningar, balansövningar på en fot i taget korta stunder ofta, så ofta man kan, tåhävning (ställa dig på tå helt enkelt) så många ggr tills du känner att det tar så ofta du orkar utan att överbelasta (det får ej göra ONT)
Steg 3 hitta en bra sjukgymnast
steg 4 OM du känner att det för dig skulle vara viktigt att få diagnos, kämpa för det! Leta reda på stödjande information för dina misstankar var saklig och stressa inte, samla journalanteckningar som stödjer informationen du samlat på dig om diagnosen och som stödjer dina egna utsagor.

Anmäl
2013-07-26 04:16 #8 av: Suskiv

Jag vet att jag borde vända mig till sjukvården. Det har jag testat. Min förra läkare skrev ut Dikolfenak på mitt ord och sa åt mig att hitta en sjukgymnast. Jag testade två. Den ena gav mig ett träningsprogram för mitt bäcken och sa åt mig att gå hem och träna, den andra la ner energi på att jag ska göra avslappningsövningar och lära mig leva med smärtan. 

Min nya läkare struntar i alla kroppsliga symtom eftersom hon hittade att jag har järnbrist. Hon väljer dock att inte behandla järnbristen utan tar blodprover med några veckors mellanrum. Jo hon sa åt mig att jag väger för mycket (no shit!) och att jag ska träna mer och äta mindre. 

Träna =  jogga. För att kunna jogga utan att stuka mig behöver jag stödja fotlderna (och egentligen även knän och bäcken). I det dagliga livet så behövs inte stödet jag kan gå för det mesta (förutom när jag drabbas av droppfot).

Anmäl
2013-07-26 14:24 #9 av: [Aquelegia]

#8 Den som sa åt dig att gå hem och träna, hade du någon uppföljning?
Eftersom tråden handlar om fötterna och jag gav råd om fötterna så kan jag inte riktigt hjälpa dig mer än mina egna erfarenheter. Det har hjälpt för jag snubblar sällan numera och jag kan faktiskt knappt ens minnas när jag vrickade senast då det är så sällan att jag det nästan passerar obemärkt.

När det gäller sjukvården så har du nog redan förstått att man behöver vara sin egna läkare. Det är löjligt men sant att man själv får lov att nästan tala om vad man behöver hjälp med och hur det skall åtgärdas.

Testa de övningar jag skrivit till dig, De är även stärkande för bäcken/bålen så det är en positiv spiral om det funkar för dig.

Jag var ofta lindad under större ansträgning så sålänge du inte använder fotledsortosern24/7 så kan det vara positivt för dig.
Lindrar man besvären under de värsta perioderna så slipper man ju få så ont att man sedan sitter där med trasiga fotleder.

Anmäl
2013-07-27 17:43 #10 av: Suskiv

Nej ingen uppföljning, hon ansåg att det inte behövdes. 

Stå på tå träning ingår i min bäckenträning så detta gör jag nästan dagligen. Trots att jag gjorde dessa övningar i tre år så har jag inte bättre stabilitet för det. Eller jo lite skillnad är det ju. Jag faller ju inte åt sidan längre när jag går, det är ju en förbättring. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.