Annons:
Etikettaktivt-liv
Läst 3007 ggr
[Aquelegia]
7/22/13, 11:04 PM

Köra med ledproblem

Har ni några problem med körning?
Låsningar, smärtor eller dylikt och hur hanterar ni det?

Jag får ont i ryggen så den tom låst sig ngr gånger. Spänningarna sprider sig till axlar/nacke så jag får avbryta körningen eller ta rast.

Funkar att köra upp till en timme men sen är svårt. Hoppas att iom att jag blir en mer erfaren förare inte spänner mig lika mycket men problemfri är föga troligt att jag blir pga skador från förr som spökar.

Muskelavslappnande går fetbort medans jag kör och andra smärtstillande starkare än alvedon och dylikt (vanliga smärtstillande biter ej på muskelsmärtor) vägrar jag då det är bättre jag inte kör långa sträckor ensam, vilket iofs också gör att jag inte är lika "fri"

Behöver tips och råd och gärna egna erfarenheter kring körning med led/muskelproblem.

Annons:
[Tassy]
7/22/13, 11:15 PM
#1

Jag får problem vid långkörning (likväl som all långvarig statisk belastning) så för mig är det viktigt att kunna justera sittställningen väldigt mycket. Både ratt, stol, ryggstöd med mera. Pauser med benstäckare är ett måste. Men annars går det bra, bara bilen är bekväm. Hade en riktig skräckhistoria när vi hyrde bil och körde flyttlass från danmark till norrland i en pytteliten golf, URK! 🤦‍♂️

[Aquelegia]
7/23/13, 12:10 AM
#2

#1 Haha jag kör en golf 😃 Kanske inte världens mjukaste säten men den är så lättkörd och lättmanövrerad. Har upptäckt att jag inte får tippa sätet så jag sitter rakt upp utan jag måste ha det lite bakåttippat, det avlastar ländryggen lite så inte all tyngd ligger på bäckenet om du förstår. Känns iaf som att det är lättare för ryggen om än enligt mig obekvämare :P
Menar du justera under körningen alltså under bensträckarna?

Det blir ett himla meck att få till vad som känns bäst, alla dagar är ju så olika🤪

RuiXue
7/23/13, 1:20 AM
#3

VILA före planerad körning, åk i god tid om man har tid att passa så man har tid att stanna flera gånger på vägen vid behov. Jag behöver oftast även vila efter körning. Sitter så konstigt i bilen när jag kör, i bilen gör sig verkligen skoliosen påmind vill jag lova… Min kropp mår INTE bra utav att köra manuelt växlad bil längre… Att sitta och styra är inga problem, men det är just att behöva använda benen hela tiden, och sittställningen som det medför, plus att sitta som en korkskruv i sätet för att inte sjunka ner över växelspaken på grund utav skoliosen. Hoppas på att köra automat med farthållare snart. Då skulle kroppen inte skrika på mig lika mycket. Allra bäst hade det nog vart med handreglage, men tror automat med farthållare skulle funka nästan lika bra och det är lättare att få tag på också. 

Jag har kört bil väldigt mycket, haft körkort i snart 9 år och övningskörde rätt mycket innan det. Innan min kropp fullkommligt kraschade för snart 3 år sedan så kunde jag utan vidare köra 40 mil med bara en kort paus. Numera kan jag klara max 20 mil totalt, en bra dag! 

Tror mycket har att göra med vad man har för bil. Hade man kunnat ställa in sätet på fler sätt i den bilen jag kör så hade det kanske gått bättre, för bilen i sig är det inget fel på, den är lättkörd och för att vara stor så kommer den runt på en femöring. Hade gärna haft någon avlastande dyna när jag kör, men det går inte för då slår jag bokstavligt talat huvudet i taket…

Jennie


Suskiv
7/23/13, 9:14 AM
#4

Kör automat. För mig fungerar det mycket bättre än att köra manuell. Det är nämligen kopplingen som sliter mest på mig

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Anterrabae
7/23/13, 4:41 PM
#5

Har ffa problem med knäna när jag kör, och det vandrar upp i höfterna. Nacken tar stryk. För mig är det även viktigt med en bil att kliva "in" i. Inte sätta sig ner (Volvo) eller klättra upp i (div jeepar) Citroënerna vi har och haft har varit bra med det, och förlåtande att köra. Man kommer tex undan med mindre växling etc.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DesK
7/25/13, 9:02 AM
#6

Främst mina knän vill inte alltid som jag när jag kör, så det händer att jag tappar kopplingen, funderar därför på att byta till mig en automat. F ö gäller det att byta ställning så ofta det går och ta många korta pauser vid långkörning.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[Aquelegia]
7/25/13, 11:52 AM
#7

Oj vad mycket bra gensvar jag fick tack!

Automat vägrar jag köra, efter allt kämpande med körkort för manuellt tänker jag inte sätta mig bakom en automat haha jag tappar bort kunskaperna annars så  måste få de att sitta hårt i hjärnan först.

Sambon snackar om automat men jag vet inte jag, jag behöver ha ngt att syssla med så jag inte drömmer bort mig. Tappar lätt fokus så manuell växling håller mig igång. Än så länge vill säga, senare när vi bor på landet (förhoppningsvis i framtiden) så är nog automat bättre.

Vi ska ju köpa bil nu så det är välbehövliga råd angående inredningen också, att bilen inte är för låg osv. Vissa nyare bilar har jag upptäckt har växelspaken högre upp. DET är jobbigt för mig då jag hela tiden måste sträcka mig efter spaken med min dåliga arm, den jag lätt översträcker så jag får svårt att växla. 

Kört varje dag sen jag tog körkortet nu och det går bättre och bättre, börjar lita mer på att jag hittar och att det inte är hela världen om man kör fel !

Chestnut
7/25/13, 4:36 PM
#8

Nu kan jag inte uttala mig så mycket om körningen (körkort är prio 1 dock när foten är bättre!) men just det där med sitshöjd - jag har upplevt att de bilar som är lättast att kliva in i är nyare Volvo V60/V70 samt vår VW golf -99. Renault clio, andra småbilar, gamla volvos och större bilar (jeepar) är krångliga. Saab:en (relativt ny) funkar OK men föredrar golfen.

Med vänliga hälsningar
Chess

RuiXue
7/25/13, 6:34 PM
#9

Jag kör en Volvo 940 sedan, från -97 och den är lite halvjobbig att sätta sig i och komma ut ur ibland. När jag ska ut ur bilen från förarsidan så hör och känner jag ofta att vänster höft hoppar till och inte är så långt ifrån att hoppa ur led🤪

Jennie


[Aquelegia]
7/26/13, 12:18 AM
#10

#8 Det är v70 sambon vilar ögonen på hihi sicken tur då😉

Har svårt för långa bilar då jag tycker det är riktigt drygt för kroppen att behöva vrida sig halvt itu för att se så man inte kör på något särskilt parkeringsplatser skulle jag behöva ögon på armar och ben. Detta eviga vridande på nacke/rygg hua vad det sliter, lyckades med en sträckning i ngn halsmuskel i förrgår som inte riktigt släppt än under körning😊
Hänt mig många ggr under övningskörning med att jag sträck ngt eller knäckt till/låst saker för jag vride på mig eller sitter för statiskt😕

Golfen är mycket bättre att köra där VET jag att dne får plats genom att slänga getöga på saker.
Däremot är det trögt att ta sig ur när man kört en stund haha får ta sats för att komma i/ur😛

DesK
7/26/13, 9:52 AM
#11

Golf+ är högre och lite större så den är mycket lättare att ta sig in och ut i  

🙂 Snackade med dottern om hur länge man bör köra manuellt, hennes svar var, så länge att man inte längre tänker på att växla utan det går på rutin, dvs ca ett år.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

RuiXue
7/27/13, 4:03 AM
#12

*Minns med ett flin en tidig körlektion där körläraren säger att jag kan växla upp nu, utan att han märkt att jag redan gjort det* Växlade helt obemärkt, så han hade varkens hört eller känt när jag växlade hihi

Är känd för mjuka växlingar 🙂

Jennie


viktoria91
7/31/13, 9:27 AM
#13

Ont i ryggen, nacke, axlar, höft och knän är inte ovanligt! Kan räcka med 10 min körning ibland. När jag övningskörde fick jag säga till läraren att ta jag måste ta pauser ibland.

Annons:
[Aquelegia]
7/31/13, 7:28 PM
#14

#13 Så var det för mig med för 2 år sedan, därför det tagit så lång tid för mig att bli bra då jag inte orkade med mängdkörningen. Kroppen blev alltid för trött. Kunde lägga mig och sova efter en körlektion för jag var så slut😊

Ibland har jag fått hoppa körlektioner/övningskörning i flera veckor bara för att en låsning störde eller jag hade för ont för att kunna fokusera/koncentrera mig.

Har klarat att köra 4 mil igår alldeles själv, försöker undvika att svänga för hårt för då spänner jag mig och känner igenom kroppen och slappnar av när jag märker att jag spänner mig i onödan. Så det gick faktiskt toppenbra och utan större problem. Skönt då det är en sträcka jag kommer köra ofta och nu alltså vet att jag klarar 😃

Upp till toppen
Annons: