Annons:
Etiketterehlers-danlos-edshypermobilitetsyndrom-hms
Läst 6033 ggr
Suskiv
2013-07-21 23:28

Värktabletter.

Hej ny här. 

Ni som lider av smärta pga hypoermobilitet, vad har ni fått för värtabletter? Tidigare har jag fått ut Diklofenak 150 mg/dygn men jag tycker inte de hjälper ordentligt och nu när jag bytt VC och de inte har min journal så funderar jag på hur jag ska få dem att förstå att alvedon (och diklofenak för den delen) inte räcker.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Annons:
Anterrabae
2013-07-22 00:06
#1

Jag tål inga starkare grejer.. Så ja får hålla till godo med treo, Alvedon, Ipren och norgesic.. I olika kombinationer, hjälper sådär. Inte når jag har ont på riktigt.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

RuiXue
2013-07-22 02:06
#2

Vilken smärtlindring som fungerar är så otroligt individuellt och måste provas fram tills man hittar något som ger tillräcklig lindring med så lite biverkningar som möjligt (helst inga biverkningar såklart). 

För mig började det med Ipren vid behov i mellanstadiet, men sedan besvären blev rejäla när jag var 25 så blev det Diklofenak, Alvedon och Tramadol och har sedan dess behövt gå upp på än starkare mediciner. Är i dagsläget på plåster då det ger en jämnare verkan än tabletter. Innan plåster så gick jag på OxyContin 2ggr per dag och OxyNorm vid behov, nu sedan bytet till plåster så har jag knappt behövt någon annan medicin. Smärtfri är jag verkligen inte, men smärtnivån är mer konstant lägre och med mindre toppar än tidigare. 

En rekommendation jag fick av Ulf Frejvalls fru över telefon var att be min läkare om Paraflex då många EDS'are blir hjälpta utav det. För mig fungerar Paraflex okej och jag tar det vid behov och jag blir inte så sladdrig utav det utan musklerna får liksom bara "vila" lite jämfört med när jag inte tagit någon Paraflex. Tar dem när jag känner att det är eller kan vara muskelspänningar som orsakar extra smärta, eller om jag känner mig som en fiolsträng mer än vanligt. 

Kan ju dock passa på att nämna att de plåster jag är på, eller den andra varianten av plåster, inte är det första man får prova om man behöver starkare mediciner. Det vanligaste om man måste upp bland opiaterna är att få börja med Tramadol eller Citodon. Sen finns även andra NSAID preparat än Diklofenak, och det finns även COX hämmare som tex. Arcoxia som kan hjälpa många, det liknar NSAID men är skonsammare mot magen. 

Vissa blir satta på tricykliska anti-depressiva tabletter eller anti epileptika, dessa tabletter har jag själv ingen erfarenhet av då jag mestadels inte hört så mycket positivt om dem. Men det finns de som blir hjälpta utav det, speciellt om man har nervsmärtor så kan det hjälpa.

Om inte din nuvarande medicinering hjälper dig tillräckligt väl, så ta upp det med din läkare och be att få prova ut en medicin eller medicin kombination som fungerar bättre. Det har man rätt till som patient!

Jennie


[Tassy]
2013-07-22 09:49
#3

Jag hade förr alvedon + diklofenak i flera år. Förstörde magen så totalt att jag orkar inte ens gå in på det.

Nu har jag alvedon + citodon vb. Kan inte minnas sist jag behövde smärtstillande alls. Sen jag gick ner i vikt har jag blivit av med min dagliga värk och skoven har uteblivit. En period hade jag hormonutlöst migrän, men det har ju inget med EDS att göra så den biten hoppar jag.

Jag behövde bara förklara vad NSAID gjort med min mage så byttes det ut direkt, först till tramadol som jag reagerade väldigt illa på, och sen till citodon då jag bad om det själv. Var aldrig något problem för mig att bli hörd.

Suskiv
2013-07-22 10:25
#4

Jag behöver endast smärtlindring i perioder. Problemen kommer främst från bäckenet och är hormonutlöst. Detta gör det svårt att bli trodd. Vilken läkare tror att man har periodisk foglossning 4 år efter graviditeten. 🤪

Jag äter Omeprazol för att lindra magbesvären efter diklofenaken. Även det utskrivet av min förra läkare. Samtiidgt är det svårt att veta vad beror på medicinen, vad beror på mina tarmbesvär. Ordet normal förekommer inte när det handlar om mina tarmar. 

Ingen bassmärta, däremot en del akut smärta i samband med mina otaliga stukningar, sträckningar och subluxationer. 

Dexofen fick jag förr, det var mycket bättre.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

[Aquelegia]
2013-07-22 12:10
#5

Det där med smärtstillande är ett väl diskuterat ämne, jag valde en annan väg. Jag vägrade starka grejer även om vården försökte proppa i mig både det ena och det andra.
Genom träning får man långsiktig hjälp att minska värk MEN det som jag inte fick bukt med var nervsmärtorna.
Det slår ut allt vad rationellt tänkande heter och jag kunde inte lugna det med varken rörelse, vila eller genom tankekraft (mindfulness hjälper vid smärta som stressar kroppen=lugna kroppen=minskar smärta)
Så jag fick hjälp via detta forum att förslå muskelavslappnande.
Det är min enda smärtlindring jag tar vid muskelsmärtor jag inte kan hantera/stå ut med eller sova bort.
Det hjälper som sådan att det både innehåller smärtstillande och får de strävande/smärtande musklerna att slappna av och bli mer följsamma. Man får en välbehagskänsla i kroppen och lugnar nervsmärtorna.

För mig funkar inte vanliga smärtstillande såsom, diklofenak, ibumetin/ibuprofen, alvedon, panodil mot smärtor i kroppen. Huvudvärk/migrän tar det men där tar det slut. Därför jag valde bort det helt.

Ett hett tips är också att leta reda på en bra sjukgymnast/arbetsterapeut för att lära dig använda din kropp på sådant sätt att du minskar risken för stukningar/luxationer osv. Då minskar du också smärtorisken då du skadas mindre.

Man lär sig också stabiliserande grundstyrka så att man håller kroppen mer stabil.
En normal kropp behöver inte styra sina lemmar med hjälp av tankar då det inte går att översträcka, med överörliga leder måste man lära sig att tänka på att inte sträcka lederna mer än "bra lägen" det tar ett tag men tillslut går det per automatik att tänka på det.

Chestnut
2013-07-22 14:21
#6

#4 äter du några p-piller etc?

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
Suskiv
2013-07-22 18:22
#7

#6 Nej, är steriliserad sen snart 4 år tillbaka.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Upp till toppen
Annons: