Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 3005 ggr
Chestnut
7/16/13, 9:43 AM

Babbeltråd v. 29

Redan tisdag idag!

Vi hade lite halvdåligt väder igår, inget regn men väldigt mulet och blåsigt. Har mest suttit och fipplat med diverse papper bortsett från hästarna och idag verkar det bli samma sak. Fick ett riktigt motionpass i fredags och har fortfarande träningsvärk 🤐

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
RuiXue
7/16/13, 4:36 PM
#1

Sitter och funderar på om jag ska tvätta idag, imorgon eller på Torsdag🤔 Har en känsla av att det blir idag eller Torsdag… Imorgon skulle det ju vara så varmt ute så man kanske kan ta sig till en sjö, eller till Vara's utomhus pool (alternativt Nossebro). Bara störande att min läkare ännu inte skrivit något dokument om mina mediciner utifall att man hamnar i körkortskontroll… Jag blir ju inte mer påverkad av min nuvarande medicinering än vad en normal person blir utav en halv Alvedon, och jag känner själv om jag kan köra eller inte!

Jennie


DesK
7/17/13, 10:14 AM
#2

Idag blir det en utflykt till goda vänner i det soliga vädret 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Chestnut
7/18/13, 1:50 PM
#3

Här är det fortsatt varmt och jag fick veta tidigare idag att FK beviljat min ansökan - gött!

Med vänliga hälsningar
Chess

RuiXue
7/18/13, 5:27 PM
#4

Irriterad till tusen! På grund av en enda liten rad i FASS och ett enda litet papper som vårdcentralen inte skrivit och håller på och bråkar om. Så sitter jag fast hemma och kan inte ta mig någonvart alls utan att riskera körkortet i händelse av poliskontroll trots att jag själv känner att jag ÄR i skick för att köra! Nä, nu blir det till att byta medicin igen, till någon som säger "du är själv ansvarig" för begränsningar sköter min kropp så bra ändå utan att en rad i FASS ska ställa till det också!😡

De här plåstrena kan rent ut sagt dra åt hel*ete trots att de fungerar bra för mig mot smärtan och INTE påverkar min körförmåga det minsta!

Jennie


[Tassy]
7/18/13, 10:54 PM
#5

#4  Fast det är viktiga små rader. Du kan omöjligt känna på förhand om din reaktionsförmåga är nedsatt i samband med en plötslig incident. Det är samma som med alkohol - man påverkas i reaktionstiden långt innan man känner sig det minsta påverkad!

RuiXue
7/18/13, 11:28 PM
#6

Har aldrig i hela mitt liv blivit påverkad utav några som helst mediciner. Min reaktionsförmåga är lika skarp som alltid vilket jag fått bevisat för mig gång på gång när något plötsligt faktiskt händer, som tex. när något är på väg att välta och jag fångar upp det innan det ens kommit halvvägs. Vi snackar nog om bråkdelar av en sekund i sådana lägen, och i de fallen har jag inte ens vart helskärpt som jag är när jag kör bil, utan har kanske suttit i godan ro helt avslappnad. 
I bilen är jag helskärpt och alltid förberedd på att något kan inträffa på vägen omkring mig. 

Om det är något som nedsätter min körförmåga så är det när värken är för intensiv, och då kör jag inte, och kör heller inte om jag är trött. Är jag på vägen när värken slår till så stannar jag och kör inte förens det känns bättre igen. 

Haft körkort i snart 9 år och har ett helt rent register. Har aldrig ens repat lacken på en annan bil på en parkering. 

Jag känner min kropp väldigt väl vid det här laget…

Jennie


Annons:
[Tassy]
7/18/13, 11:38 PM
#7

Jag betvivlar inte din personliga omdömesförmåga, utan jag försöker förmedla att det finns en fara bakom, och det kan gå illa. Man har bara ett liv och det ska man vara rädd om. 🙂 Jag hoppas inte du blev stött.

RuiXue
7/19/13, 2:48 AM
#8

Känner mig stött utav vårdcentralen som fullkomligt idiotförklarar en när man ringer. Hade det nu vart första gången jag var på just det preparatet och inte tidigare gått på så starka mediciner så hade jag kunnat förstå deras resonemang, men som det är nu så har jag vart på det innan och innan jag började den här gången, gått en längre period på andra starka mediciner. 

Nu har jag i ren frustration tagit av plåstret i eftermiddags, skulle egentligen byta imorgon. Tänker istället ringa och säga att jag hellre tar tabletter, alternativt byter till annat plåster (Norsarpan) där det bara står att man själv får avgöra, för just den biten att själv avgöra om jag är i körbart skick eller ej, det är jag väldigt bra på att avgöra, och det är bara jag själv som kan för det är jag som "bor i den här kroppen" och vet hur den fungerar. 

Blir det OxyContin tabletter igen (som jag själv kommer föreslå) så vet jag att det absolut inte är några problem som helst att köra, säkert kört ett par hundra mil på dem, varav mycket på motorväg och till och med i centrala Göteborg… Enda nackdelen med de tabletterna är att de går ur kroppen så himla fort! Får kanske 6 timmar lindring utav dem… Men men… Sägs ju att vi EDS're är som en sil när det kommer till mediciner, den biten stämmer in på mig, och även "tål vad som helst" 😛

Har fått mer än lovligt nog av att vara instängd hemma och inte kunna ta mig någonvart på grund av ren byråkrati och en seg läkare! Alla badplatser i närområdet kräver att man åker bil, och mina föräldrar befinner sig just nu utanför Jokkmokk, på dämmet vid Vaikijauresjön nära Akkas kraftstation! (och jag är inte liiiiiiite avundsjuk på dem just nu, jag älskar Norrland!)

Nästa vecka ska jag till Försäkringskassan på möte om inte kroppen skriker för högt. På plåstrena utan papper så hade jag inte kört till Borås oavsett hur jag mår, för då om någongång så hade man säkert hamnat i en poliskontroll! Har bara behövt visa körkortet en enda gång på nästan 9 år, men Murphy brukar gilla att skratta… 
Egentligen är det ju inte jag som ska till FK heller för den delen, det är bara ett undantag i och med att min handläggare är nästan ensam på kontoret på grund utav semestertider… I vanliga fall kommer FK till ens hemort.

Jennie


Anterrabae
7/20/13, 12:44 AM
#9

Har varit helt sänkt. I tisdags kom vi hem efter en vecka i Stockholm hos mor. Trött och sliten och fullständigt utmattad. Ons och tors gick det utför med orken. Igår var komakänslan total. Värk överallt och kunde knappt rea mig ut sängen. Yr och illamående. Det tog ett tag, sen kom jag på att det där är kortisonets baksida. ME.. Binjureutmattning med för mycket kortisol. Jag har den syntetiska varianten. Sänkte kortisonet till idag och mår bättre. Skönt att det gick att reglera. Nu gäller det att ha tålamod så att jag inte går för fort fram då blir det också farligt. Idag fick vi lämnar av lite grejer, och köpt på oss lite fler. Blev med trädgårdsmöbler och ny grill idag :D

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
7/20/13, 12:57 AM
#10

Skickar ett gäng styrkekramar till dig Ida!

DesK
7/20/13, 9:35 AM
#11

Vi blev med nya trädgårdsmöbler och grill i förrgår och invigde dem igår kväll med grillning av kyckling och grönsaker. Nu käkar jag frukost med hembakat bröd på altanen = lyx! 😃

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

lightseeker
7/20/13, 10:17 AM
#12

dottern fått EDS-diagnosen av Eric Ronge igår, jaha! och vad händer nu då?

Känner mig utmattad, vet att nästa steg måste till nu: fixa ansvarig läkare i närområdet, byta vårdcentral för mig och försöka få till en vettig läkare som vill utreda mig, akut ögonop. ev. samt en krånglande hörselgång, med nedsatt hörsel till följd som min läkare har vägrat ta ansvar för.

Enligt de nationella riktlinjerna så skulle jag varit remitterad till öron efter 3 månader, nu har det gått 8 mån och mitt huvud känns som en bikupa.

Är förvirrad, vet inte vad jag behöver mest: komma bort, komma hem, få en kram?

Någon som känner igen sig, eller kan ge ett stödjande ord på vägen?

RuiXue
7/21/13, 1:30 AM
#13

Har vart iväg och badat på eftermiddagen! Det var 25 grader i luften och säkert kring 20 i vattnet trots att det är en djup sjö jag åkte till😃 Det gick till och med att plaska runt en liten stund, och inte bara blöta ner bikinin och snabbt upp igen haha

Jennie


Annons:
Anterrabae
7/21/13, 10:18 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

#12 skicka massa styrkekramar kan jag infalla fall! Det är alltid lite jobbigt att få bekräftat hur illa saker är. Särskilt när man får kämpa. Då tenderar det art slå ner hårt. Försök att landa i det hela, och sen se dig om efter nästa steg. Kanske ni till och med behöver sörja. Jag ryckte det var en lättnad när mina läkare äntligen erkände min EDS, men samtidigt kom sorgen över att det inte går att göra så mycket åt. Jag har alltid levt med att allt går att fixa.. Men det är lite svårt med genfel. Nåväl, att få landa brukar ge en lite nya perspektiv. 💕 Igår fick vi upp och klart poolen, det vart härligt i gårdagens värme :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

lightseeker
7/21/13, 10:24 AM
#15

tack. anterrabae

Chestnut
7/21/13, 3:51 PM
#16

Rastlös till tusen idag!

Åh vill verkligen göra maaassor men det är ju så förbaskat varmt! 

Så jag nöjer mig med att planera höstens foderinköp till djuren och skruva ihop högtryckstvätten 🙂

Med vänliga hälsningar
Chess

Anterrabae
7/21/13, 4:10 PM
#17

Tokvarmt var ordet.. Vi har solat och badat lite. Och jag försöker fixa så det blir ok här hemma inför morgondagens besök! ❤

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Tassy]
7/21/13, 7:35 PM
#18

Tala om varmt! Jag har gymmat röven av mig som vanligt, sen var jag iväg och motionssimmade, och nu när jag sitter och ska vila efter att ha hållit låda hela dan så flyter jag ju bort fullkomligt! Hepp ska hoppa på cykeln en sväng och vattna mina kanske redan döda blommor 🤪

DesK
7/21/13, 9:15 PM
#19

Jupp varmt här också 😃 Sitter ute på altanen i kvällsolen i bara t-shirt och tunna mjukisbyxor 😃 Det har varit en härlig dag med några timmars strosande på stan och kaffe på Starbucks och så blev det lite glass också 😎

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
7/22/13, 12:08 AM
#20

Hett ja! Gladare för poolen idag än igår ;) Imorrn kommer det vänner.. Och jag hat massor att göra. :/ och sitter här alldeles klarvaken,

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
RuiXue
7/22/13, 1:51 AM
#21

Idag vart det en vilodag, kroppens termostat har levt rövare, varierat mellan att känna mig överhettad och svimfärdig till att frysa trots att temperaturen var den samma🤪 Imorgon ska det ringas lite telefonsamtal, sen bär det nog av till någon sjö med sol och bad! Kanske rent av tar matlåda med mig och blir ute flera timmar.

Jennie


Upp till toppen
Annons: