Annons:
Etiketterehlers-danlos-edshypermobilitetsyndrom-hms
Läst 3433 ggr
Chestnut
6/16/13, 10:08 AM

Det här med allergier och intoleranser

Hur vet man egentligen vad det är man reagerar på? 

Åt "säker" mat igår (trodde jag iaf min mage har slagit rejäl bakut den senaste tiden av vissa livsmedel och jag åt inget av dem igår), inga nya mediciner men likt förbannat fick jag stora magproblem och nässelutslag över hela kroppen sen på kvällen. Har tidigare bara haft nässelutslag vid läkemedelsallergier… Men åt ju som sagt ingen medicin som jag inte ätit förut utan att reagera igår! 🤔 Och inga nya tvättmedel etc som kan förklara nässelutslagen. 

Någon som har lite vägledning att ge?

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
OlgaMaria
6/16/13, 10:11 AM
#1

Vilka livsmedel undviker du? Vad åt du på eftermiddag/kväll?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Tassy]
6/16/13, 11:10 AM
#2

Fram med matdagbok och leta mönster, den prova det misstänkta är mitt effektivaste råd. Men är du som jag behöver du inte reagera varje gång :/

Chestnut
6/16/13, 3:11 PM
#3

#1 Undviker väldigt mycket så är svårt att skriva en lista rätt upp och ner 😛 Men generellt kan man säga att jag äter LCLF (dvs lite kolhydrater & lite fett - inte LCHF, kan också kallas för dukandieten med vissa modifikationer bl a) och bortsett från det jag utesluter där igenom så har magen det senaste reagerat starkt på fläskkött, kyckling, odlad lax, vissa ägg, bananer, vissa äpplen och vissa kvisttomater så det utesluter jag också. Likaså undviker jag sedan tidigare bland annat osyrade mejerier (i den mån det går) och baljväxter. 

Vad jag åt igår eftermiddag/kväll var ljummen halloumisallad och turkisk yoghurt med hallon- och rabarberkompott. Inget konstigt alls utan det är sånt som slinker ner nästan varje dag. 🤔

Kan tillägga att nässelutslagen gick ner av antihistamin, har nu bara ett kvar på ena underarmen…

Med vänliga hälsningar
Chess

RuiXue
6/16/13, 3:14 PM
#4

Kanske en kombination av pollen plus något du åt eller haft på dig🤔 Får själv tex utslag om min tvätt hängt ute på tork, trots att jag i vanliga fall tål tvättmedlet. Men i kombination med pollen så ger det utslag eftersom jag inte tål pollen😟

Jennie


Chestnut
6/16/13, 3:16 PM
#5

#4 Har ingen tvätt som hänger ute 🙂 Men visst, det är en möjlighet att pollen bidrar!

Med vänliga hälsningar
Chess

OlgaMaria
6/16/13, 4:48 PM
#6

Du har inte funderat på om du är allergisk mot mjölk? Du kanske ätit mer mjölkprodukter på sistone dessutom med tanke på allt annat du undviker?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
[Tassy]
6/16/13, 6:10 PM
#7

Eller så är tarmarna så trasiga att du får allergiska reaktioner utan egentlig allergi? Jag reagerar på allt möjligt som jag egentligen tål om magen är irriterad. Kan vara mängder med orsaker bakom..

Chestnut
6/16/13, 6:51 PM
#8

#7 Verkar som att det är det ja, igen… Kommer ju inte själv på något bättre och verkar inte som någon annan kan komma på något heller. Underligt bara eftersom jag aldrig reagerat med nässelutslag förut 🤔

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
6/16/13, 8:10 PM
#9

Jo men man kan få immunreaktioner/riktiga symptom, och när tarmen läks försvinner problemen :)

Anterrabae
6/16/13, 10:05 PM
#10

Alltså, det som Taasy säger låter rimligt av beskrivningen. Stress, mediciner, infektioner allt detta gör att tarmarna går sönder/läcker ut osmält mat. Man behöver inte ens känna sig särskilt irriterad i tarmarna. När detta händer och har varit så länge så kan tillslut magen lägga av, man får allergier, migrän, värk av fibrotyp mm.. Det går att läka tarmen via kosten, och du är på god väg med Dukan, det finns grejer som är extra bra för läkning.. Tex hemkokt buljong. Det är extremt läkande. Det finns även probiotiska preparat man kan ta droppvis, så man inte får för starka reaktioner.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

qawqaw
6/18/13, 6:39 PM
#11

Jag har en teori om att utsätts man för flera ämnen samtidigt som man är bara lite känslig för så kan det säker blossa upp en mer kraftig rektion av något som man kanske vanligt vis inte reagerar mot.

Anterrabae
6/19/13, 12:14 AM
#12

#11 visst funkar det så!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: