Annons:
Etiketterehlers-danlos-edshypermobilitetsyndrom-hms
Läst 6819 ggr
Anterrabae
6/3/13, 10:25 AM

Kortison och EDS?

Vi vet ju att vissa hormoner kan göra oss mer instabila och överrörliga. Så nu är minfundering som sådan, kan andra hormoner typ kortisol/kortison eller insulin påverka överrörligheten också? Någon som vet något om det? Kan ju berätta att jag kopplar ökad kortisondos, och medföljande insulindoser till ökad smärta och utmattning. Vet dock inte vad som är vad då båda hormonökningarna följs åt..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
[Tassy]
6/3/13, 12:34 PM
#1

Min egna teori som jag inte kan styrka på något vis är att ja, det påverkar definitivt.

[Aquelegia]
6/3/13, 5:06 PM
#2

Jag har fått 2 kortisonsprutor och reagerat som man tydligen inte ska reagera. Fick så fruktansvärt ont av det i flera veckor så ALDRIG att jag gör om det! Båda omgångarna mådde jag uruselt. Tog mig sist nästan 2 månader att återhämta mig och återfå krafterna.
Har ej fått svar från någon ortoped varför jag får brutalont så länge dessutom.
Det är det enda jag vet om kortison. När det gäller utmattning så vart jag väldigt svag av kortisonet men jag kan inte bevisa något. Det jag vet vi pratat om är att man behöver preppa kroppen med vitaminer/mineraler vid kortison tuggade mycket magnesium bland annat på ditt Ts inrådan😉

RuiXue
6/3/13, 7:28 PM
#3

Kortison är inte bra vid EDS eftersom det kan luckra upp bindväven, men måste man ta det så måste man! Man ska däremot försöka undvika kortison i den mån man kan. Insulin borde däremot inte påverka, det är ju ett hormon som verkar på ett helt annat sätt och med andra funktioner än kortison. Aldrig hört talas om att någon blivit sämre i leder eller liknande av insulin. Men man kan bli lösare av kortison.

Jennie


Anterrabae
6/4/13, 1:32 AM
#4

Yey!! Vad. Skönt det känns att jag har käkat det där *piiiiip* kortisonet i 13 år! Konstigt att det gör ont då :/ Insulin i sig borde inte ställa till det, men jag vet att man kan bli arg och få ont av höga blodsocker. Vilket i sin tur kräver mycket insulin som. Sin tur kan ge svängande socker. Kortison ger högt blodsocker och insulinresistens. Det är sjukt jobbigt att hantera diabetesen med massa kortison. Försöker kompensera med extra vitamineraler och nyttigheter just pga kortisonet. Men hur man än vänder sig så är rumpan bak liksom. Kom kortisonet luckrar upp en, och man har svårt att återuppbygga sig i riktig form hamnar man ju på fetminus, och jag anar att det är det som känns :P

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

RuiXue
6/4/13, 4:02 AM
#5

Det är säkert kortisonet som spökar. Men du behöver det ju verkligen om inga andra behandlingsalternativ finns för inflammationerna🤔

Jennie


Nilamson
6/4/13, 8:49 AM
#6

Intressant om kortison och uppluckring av bindväven.. vet "vanliga" läkare om det? Nej, jag börjar faktiskt bli tveksam till att söka vård över huvudtaget och istället prova alternativ medicin. Är det någon som har positiva erfarenheter av alternativ medicin, t ex homeopat?

Annons:
Anterrabae
6/4/13, 9:24 AM
#7

Jag är ju generellt för alternativmedicinska former eftersom de försöker komma till rätta med felet på ett djupare plan än symtomlindring.. Med med EDS är det lurige, eftersom det är ett genfel vi bär på. Förvissokan man via kost och näring inaktivera gener som styr negativ utveckling, men det är långt ifrån lätt.. Men samtidigt så kan jag konstatera att utan den alternativa biten, främst i form av frekvensmedicin och näring, kompletterat med div örter längs vägen hade jag med stor sannolikhet varit död nu… För drygt 10 år sen var jag rejält på väg utför, med inflammationer i och runt alla vitala organ en avsängd lever osv. Så visst finns det hjälp atthämta. Men det viktigaste är att se över och se till att man får i sig rätt mat, mat som gör detsamma lätt som möjligt för våra kroppar att bygga så bra de kan! Vi är vad vi äter! Äter man mat som triggar insulin och kortisol så får man kortisonets baksidor också. Äter man läkande mat så får man mindre inflammationer och kan därmed bygga så bra det går, och även ta upp näringen.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Nilamson
6/4/13, 2:32 PM
#8

#7 Vad intressant! Jag vill läsa mer om detta! Jag har haft några otäcka inflammationer och kan bli svårt sjuk emellanåt. Har aldrig satt det i samband med överrörlighet och värk i kroppen. Och att det kan ha med kosten att göra.. Jag är sockerberoende och har i perioder ätit extremt dåligt. Levt på pasta och socker t ex. Har du tips på böcker eller webbsidor?

[Aquelegia]
6/4/13, 6:56 PM
#9

#8 Jag har lagt med allt vad socker heter förutom om det bjuds på fika. Mår mycket bättre i kroppen. Socker hämnar immunförsvaret och gör en bokstavligen talat sjuk.
Ät mycket mörkgröna blad (strunta i isbergssallad) och cvitaminrik frukt/grönt så kommer du ganska långt redan🙂

Chestnut
6/4/13, 9:04 PM
#10

Kortisol (dvs det kroppsegna ämnet kortison liknar) har en så kallad mineralkortikoid effekt och påverkar främst bindväv som innehåller mycket kalcium (ben). Det påverkar alltså inte bindväven på samma sätt som EDS men det har en mycket negativ inverkan och kan leda till bland annat benskörhet då det urholkar bindväven. 

Själv mådde jag prima under de månader jag åt kortison men det hade ju med att det hjälpte mina tarmproblem och jag därmed blev piggare. Dessutom åt jag ett preparat med låg systemeffekt.

Med vänliga hälsningar
Chess

Upp till toppen
Annons: