Annons:
Etiketterehlers-danlos-edshypermobilitetsyndrom-hms
Läst 4622 ggr
[Aquelegia]
5/6/13, 1:08 PM

Tabu mot stretchning- Myt?

Jag har, sedan jag kom in i överrörlighetsdjungeln, fått höra ajjabajja när det gäller stretchning. Trots att jag tränade HÅRT för ett år sedan så har jag inte stretchat nått vidare.
För det är ju dåligt för överrörliga leder! Jag testade några gånger i smyg att stretcha och det var så skönt. Jag kände hur kylskåpskänslan släppte lite även om jag vaknade stel som en pinne så släppt det under dagen iaf.
Vissa stretchningar förstod jag själv att jag inte kunde göra då jag översträckte men i höften har jag länge tjatat på vården att jag har ett behov att stretcha men fick tabu.

Men nu blir jag lite fundersam. Min kropp är som fjolsträngar och jag är trött på den konstanta spända och slitande känslan i kroppen. Jag blir trött ända in i själen av detta.
Nu har jag dessutom fått beordran att stretcha och tänja enbart då muskulaturen blivit så tajt. Är det då en myt att man inte får stretcha med överrörlighet eller har jag misstolkat det hela bara?
Man kanske får stretcha fast försiktigare än "friska" lemmar?
Vad jag märkt saknas den kunskapen inom vården i alla fall. Men en sak är säker, jag mår bättre med viss stretchning, men behöver lite fler råd och funderingar kring detta innan jag skall börja med det på riktigt.

Ber om ursäkt för novellen men tror det är ett viktigt ämne då flera inom vården kommenterat problematiken med "kylskåpskänslan" trots överrörlighet.
Som liten kunde jag böjja och bända kroppen ganska rejält men jag märker nu att stretchning som jag förr inte kände nått på känns som en kniv som skär in i musklerna nu. Jag har även svårare och svårare för att röra mig fritt.

Annons:
TatsuOni
5/6/13, 1:16 PM
#1

Jag har också fått höra av folk att man inte ska stretcha när man är överrörlig. Min kiropraktor har däremot gett mig stretchövningar för nacken och de hjälper! Jag tror att det är överdrivet det där men att man inte ska stretcha alls. Självklart är inte all stretching bra och vissa tillfällen bör man undvika det, men jag tror att man känner det bäst själv. Min nacke fungerar inte om jag inte stretchar den då och då, medan jag måste vara försiktig med axlarna. Gå på vad som känns bra säger jag🙂 Trots allt känner man ju sin kropp bäst själv.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

[Aquelegia]
5/6/13, 2:15 PM
#2

#1 Axlarna är med försiktigt för mig för jag har lyckats få låsning när jag försökt stretcha till det ömma, en gång när sjukgymnasten såg oops😇 Skall bli spännande att se vad sjukgymnasten säger när jag ger honom pappret från läkaren där det står att jag endast skall stretcha och tänja ^^
Frågan är bara hur man för fram det där med stretchning till vårdpersonalen som är så anti det. För vad jag har förstått så är det inget fel på mina muskler utan jag har några överrörliga områden som jag måste vara försiktig med helt enkelt. Stretchning är ju till för musklerna inte lederna.
Visst känner man sin kropp mest men jag har verkligen noll kunskap om stretchning då jag alltid hoppade det som liten då det ändå inte kändes som att det gjorde någon nytta för mig då. Jag var ju redan så smidig.
Snacka om helomvändning nu till att knappt ens kunna inta en stretchningsposition innan det känns som attan🤪

qawqaw
5/6/13, 4:11 PM
#3

Jag fick höra en fiffig sak, vi svenskar överstrechar oss gärna, istället ör att stretcha dom delar som är stela och kanske har behovet av det så stretchar vi allt vilket gör ju att vi till viss del bara tänjer ledbanden vilket inte är bra för någon. Jag har fått tillåtelse att stretcha ländrygg och baksidan av låret just för att låret har en dragkamp med den svagare muskeln fram som gör att dom bägge blir trötta. Sen ryggen är rak och jättestel så jag får en onormal hållning.

[Aquelegia]
5/6/13, 5:06 PM
#4

#3 Hur stretchar man ländryggen? Hum, har du hört talas om thomastestet? Därigenom kan man se hur det ligger till med benmuskulaturen om man är stram någonstans. Väldigt bra test som jag skall be min sjukgymnast göra.

Chestnut
5/6/13, 5:14 PM
#5

Inte myt men sanning med modifikation däremot.

Är man överrörlig så vill man gärna göra som "alla andra" och stretcha tills det tar stopp i leden (då anses muskeln vara helt utstretchad) men eftersom våra stopp är längre bort (men inte har vi längre muskler för det) så sliter vi på senor osv om vi stretchar för mycket och med EDS kan det leda till skador på både leder och senor som kan vara riktigt allvarliga.

Så, stretching är okej om det behövs pga stram muskelatur (stretcha alltså inte i onödan!) och om man inte går ut i ledens ytterläge och för att lära sig det behövs hjälp av kunnig sjukgymnast som vet vad "normalt" rörelseomfång är så att man inte orsakar skada istället för nytta.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Aquelegia]
5/6/13, 9:48 PM
#6

#5 Det som är grejjen, att trots att jag påpekat strama/ömma muskulaturer så har jag haft förbud mot stretchning alltså total tabu. Jag har tjatatd flera gånger och fick tillslut jättemärkliga förslag. Trr man skall utgå från vanlig stretchning men att lära ut "tills det tar i muskeln" inte tills lederna säger stopp.

Förhoppningsvis är min sjukgymnast villig att lyssna och gå vidare istället för att stå och trampa på "träna så släper allt" snacket. Skulle ringt idag men telefontiden 13-14 lyckades jag somna förbi😕

Annons:
Chestnut
5/6/13, 10:14 PM
#7

#6 Problemet är att många överrörliga får inte det där att det tar i musklerna. Bindväven (dvs senor mm) är så eftergivliga så det blir liksom aldrig "stopp" och vips har man översträckt leden rejält. Är ju först när man är stram i musklerna som muskelstoppet finns och då får man ju stretcha.

Med vänliga hälsningar
Chess

[alfy]
5/7/13, 8:05 AM
#8

Jag stretchar inte alls.Går inte med mina leder.Jag försöker sträcka ut mig i stället så kroppen slappnar av.Som man gör på morgonen innan man går upp.

[Aquelegia]
5/7/13, 12:21 PM
#9

#7 Så var det för mig som liten haha, hur de än sa åt mig att stretcha kände jag inget alls. Jag kunda sätta benet bakom huvudet utan problem. Nu kommer jag inte ens halvvägs. Snacka om att jag verkligen är motsatsen till överrörlig just nu XD
För min del är väl stretchning ett måste nu när jag är åt helt fel håll istället.
Förstår vad du menar med modifierad sanning nu! För ja när jag var mjuk i kroppen så behövde jag ju inte stretchning. Då gick jag över hela tiden, nu är det dock ett måste för mig. Så det är sant, till en viss gräns! Det avr så du menade elelr?

#8 När jag höll igång och kunde vara aktiv hade jag inte alls de här problemen. De började när jag fick belastningsskador. Då slutade jag röra på mig normalt. Undviker ännu en hel del rörelser som egentligen håller kroppen smidig men gör ännu för ont. Hoppas komma dit igen där det räcker att jag sträcker ut mig lite. Siktar på att träna mig muskulös som du🙂

[Aquelegia]
5/7/13, 2:54 PM
#10

Jahaja då vart jag en sväng förbi sjukisen "men du FÅR JU INTE stretcha" är det jag får höra direkt utan en enda frågan om vad som är problemet! 😡 Alltså jag vette fasiken, orkar knappt ens gå dit för han kommer ändå bara leka pajas med min kropp! Nu ska jag inte ta ut något i förskott men med tanke på det dåliga gehör jag fått för min höft senaste 1,5 åren så tror jag det är svårt att få fram något nu. Nåja, leker han pajas och tycker han är en jäkla lustigkurre så kommer jag fråga rätt ut om det är dags att han tackar för sig och lämnar över mig till ny.

FjantYoda
8/20/13, 11:43 PM
#11

har fått stretchövningar för axel och ena höften av naprapat, men annars fått no-no mot att stretcha.

Däremot har jag fått väldigt korta muskler på baksidan av benet, troligast för jag helst sitter med benen vikta i udda ställningar, sover ofta med uppdragna knän + cyklar och rider endel så brukar smygstretcha dom då jag väntar på att maskinen ska bli klar på jobbet!

https://www.instagram.com/aros_yoda/

[Aquelegia]
8/20/13, 11:49 PM
#12

#11 Om du känner att det stramar på baksida benet (vaden?) så är det helt oekj att stretcha men inte slita. Man får gunga lite mjukt istället för att bara ta i så det känns. Detta då musklerna som redan är spända istället kan spjärna emot och bli kortare.
Har problem med vaderna men har minskat sedan jag använder stödstrumpor som ökar blodtillförseln under kraftigare aktivitet. Då är muskeln mjukare och mer avslappnat och blir inte lika spänd.
Kramperna minskar även om man har problem med sådana.

Upp till toppen
Annons: